علت تغییر رنگ تصویر دوربین مداربسته چیست؟

D
پویش رایان داتیس
مطالعه حدود 0 دقیقه
1 0
علت تغییر رنگ تصویر دوربین مداربسته چیست؟

تغییر رنگ تصویر دوربین مداربسته یکی از رایج‌ترین مشکلات مربوط به سیستم‌های نظارت تصویری و دوربین‌های مداربسته است که عوامل مختلفی منجر به بروز این مشکل می‌شود. گاهی تصاویر دوربین مداربسته به رنگ قرمز در می‌آیند، گاهی این تصاویر با رنگ بنفش مشاهده می‌شوند و گاهی تصاویر هیچ رنگی ندارند و سیاه و سفید هستند. در این مطلب به بررسی علل تمام این موارد می‌پردازیم. اگر شما هم تغییر رنگ در دوربین مداربسته خود مشاهده کرده‌اید و یا تمایل دارید در مورد این مسئله بیشتر بدانید، تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

علت تغییر رنگ تصاویر دوربین مداربسته و قرمز شدن آن

همانطور که پیش از این گفتیم یکی از مواردی که در تغییر رنگ تصویر دوربین مداربسته مشاهده می‌شود، قرمز شدن رنگ تصاویر است. عوامل مختلفی باعث این تغییر رنگ می‌شوند که مهم‌ترین آنها به شرح زیر هستند:

در صورت تغییر رنگ تصاویر دوربین مداربسته و قرمز شدن آنها، ابتدا لازم است کابل تصویر را چک کنید. گاهی کابل تصویر ممکن است دچار اتصالی شود و نمایش تصاویر را دچار اختلال کند. اختلال در تصاویر باعث ایجاد رنگ قرمز روی تصاویر می‌شود، بنابراین در صورت چک کردن کابل تصویر و مشاهده هرگونه مشکل در آن، کابل را تعویض کنید. 

عامل دیگر مربوط به تنظیمات رنگ نمایشگر است، گاهی هر گونه تغییر و ناهماهنگی در تنظیمات نمایشگر منجر به قرمز شدن رنگ تصاویر می‌شود. بنابراین برای رفع مشکل تنظیمات نمایشگر را به حالت کارخانه برگردانید. 

تنظیمات رنگ دستگاه ضبط تصاویر (DVR یا NVR) را هم چک کنید. گاهی اوقات بهم ریختگی تنظیمات دستگاه ضبط تصاویر منجر به تغییر رنگ تصاویر دوربین مداربسته می‌شود. بهتر است تنظیمات دستگاه را به حالت پیشفرض برگردانید. 

وجود یک میدان مغناطیسی در اطراف مانیتور منجر به تغییر رنگ مانیتور و قرمز شدن آن می‌شود. بنابراین حتما اطراف مانیتور خود را بررسی کنید و اجسامی را که دارای آهن‌ربا هستند، از مانیتور دور کنید. 

وجود مشکلات سخت‌افزاری هم باعث این تغییر رنگ می‌شود؛ خرابی برخی قطعات مانند خرابی ICR یا IR C (فیلتر مادون قرمز) یا مشکل در CCD (حسگر تصویر) منجر به بروز هاله‌ای به رنگ قرمز روی تصاویر می‌شود.

یکی دیگر از علت‌های تغییر رنگ تصویر دوربین مداربسته ممکن است خراب شدن برد دستگاه ضبط تصاویر (دستگاه DVR یا NVR) باشد. در صورت بروز چنین مشکلی لازم است با فرد متخصص مشورت کنید و یا با بخش گارانتی شرکت خریداری شده تماس بگیرید. 

بنفش شدن تصویر دوربین مداربسته

یکی دیگر از تغییرات در رنگ تصویر دوربین مداربسته مشاهده هاله بنفش روی تصاویر است، عوامل مختلفی باعث بروز این مشکل می‌شوند که در ادامه به بررسی این عوامل می‌پردازیم.

فیلتر IR Cut یا IRC فیلتری است که نور مادون قرمز را در طول روز فیلتر می‌کند. این فیلتر روی لنز دوربین مداربسته نصب می‌شود. برای اطلاعات بیشتر در مورد عملکرد این فیلتر توصیه می‌کنیم مطلب فیلتر IR CUT را مطالعه نمایید. 

این فیلتر اگر مسدود شود و یا آسیب ببیند تصاویر دوربین مداربسته به رنگ بنفش یا سبز مشاهده می‌شوند؛ به عنوان مثال دمای بسیار پایین (دمای 20- درجه سانتیگراد) فیلتر را مسدود می‌کند. 

یکی دیگر از دلایل بنفش شدن تصویر دوربین مداربسته نرم‌افزار دوربین مداربسته است که نیاز به آپدیت دارد. در این شرایط با آپدیت نرم‌افزار مشکل تغییر رنگ تصویر دوربین مداربسته نیز حل می‌شود. اگر با وجود به‌روز رسانی نرم‌افزار مشکل برطرف نشد، تنظیمات دوربین را مورد بررسی قرار دهید. وجود اشتباه در تنظیمات دوربین باعث تغییر رنگ تصاویر خواهد شد. با ریست کردن تنظیمات دوربین به حالت اولیه، اگر اشتباهی در تنظیمات اعمال کرده باشید، برطرف خواهد شد.

سیاه و سفید شدن تصویر دوربین مداربسته 

یکی از عوامل مهم در سیاه و سفید شدن تصاویر دوربین مداربسته فعال شدن سنسور مادون قرمز است. سنسور مادون قرمز در هنگام شب و محیط کم نور فعال شده و تصاویر را به شکل دید در شب و به صورت سیاه و سفید ضبط می‌کند (در دوربین‌های دید در شب معمولی)؛ اگر در طول روز و در شرایط نوری مناسب همچنان تصاویر به صورت سیاه و سفید مشاهده می‌شوند، نشان دهنده فعال بودن سنسور مادون قرمز است. این مشکل با خاموش و روشن کردن دوربین یا دستگاه ضبط تصویر برطرف خواهد شد. 

مشکل در منبع تغذیه هم منجر به سیاه و سفید شدن تصاویر خواهد شد. اگر برق به درستی به دوربین متصل نشده باشد، تصاویر دوربین مداربسته به صورت سیاه و سفید مشاهده می‌شوند. یا ممکن است کابل منبع تغذیه خراب باشد. در این حالت از سالم بودن کابل و دوربین اطمینان پیدا کنید. اگر کابل مشکل داشته باشد، با تعویض آن مشکل تغییر رنگ تصویر دوربین مداربسته برطرف می‌شود. اگر دوربین مشکل داشته باشد بهتر است با فرد متخصص تماس بگیرید. 

وجود گرد و غبار و ذرات معلق در هوا عامل دیگر سیاه و سفید شدن تصاویر دوربین مداربسته است. تراکم بالای ذرات گرد و غبار و نزدیک بودن آنها به لنز دوربین مداربسته باعث ایجاد لکه‌های بزرگ روی تصاویر خواهد شد. با کاهش میزان گرد و غبار در هوا مشکل رفع خواهد شد.

اگر دوربین مداربسته شما هم دچار این مشکل شده و علت تغییر رنگ تصویر دوربین مداربسته را نمی‌دانید، با کارشناسان ما در داتیس تماس بگیرید.

برای در میان گذاشتن دیدگاه خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری شوید.