هوش مصنوعی در دوربین مداربسته و تاثیرات جالب آن

D
پویش رایان داتیس
مطالعه حدود 0 دقیقه
1 0
هوش مصنوعی در دوربین مداربسته و تاثیرات جالب آن

هوش مصنوعی چیست؟ 

هوش مصنوعی Artificial Intelligence که به اختصار AI هم گفته می‌شود، شاخه‌ای از علوم کامپیوتر است که در آن ماشین‌های هوشمندی ساخته می‌شوند که مانند انسان‌ها عمل می‌کنند؛ هوش مصنوعی به نوعی شبیه سازی هوش انسان است که نسبت به اتفاقات اطراف خود واکنش نشان می‌دهد. این عامل هوشمند با شناخت محیط اطراف خود، شانس موفقیت خود را پس از تحلیل و بررسی افزایش می‌دهد. در واقع هر دستگاهی که درکی از محیط داشته باشد، مجهز به هوش مصنوعی است. 

هوش مصنوعی امروزه کاربردهای زیادی دارد و در بخش های مختلف زندگی ما ورود کرده است. یکی از این بخش‌های مهم، سیستم‌های نظارت تصویری و استفاده از هوش مصنوعی در دوربین‌های مداربسته است. 

الگوریتم‌های هوش مصنوعی 

در هوش مصنوعی یادگیری عمیق انسان دخالتی ندارد و تمام عملیات به صورت کامپیوتری انجام می‌شود. اطلاعات دریافت شده پردازش و دسته بندی و سپس به کاربر ارائه می‌شوند. برخی الگوریتم‌های هوش مصنوعی عبارتند از: 

  • دقت بالا در تشخیص که با قدرت مغز انسان برابری می‌کند، حتی در مواردی عملکرد بهتری هم دارد
  • قابلیت تشخیص و تفکیک دقیق سوژه‌های مختلف از یکدیگر
  • قابلیت تشخیص و دسته‌بندی هزاران ویژگی از سوژه‌های مختلف

برخی از مهم‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی در سیستم های نظارت تصویری عبارتند از:

  • تشخیص چهره
  • تشخیص وسایل نقلیه مختلف اعم از موتور‌دار یا بدون موتور (دوچرخه، موتور سیکلت و …)
  • تشخیص عابر پیاده
  • تشخیص ویژگی‌های بدن انسان
  • تشخیص ویژگی‌های غیر‌طبیعی در صورت
  • تجزیه و تحلیل رفتاری جمعیت و ردیابی چند هدف

مزایای استفاده از هوش مصنوعی در دوربین‌های مداربسته

تجزیه و تحلیل‌های ویدئویی توسط هوش مصنوعی، از شناسایی اشیاء مختلف و تشخیص الگوهای رفتاری غیرعادی گرفته تا تشخیص چهره و مدیریت جریان ترافیک، به دلیل استفاده زیاد در دنیای واقعی محبوبیت زیادی به دست آورده است. 

طی چند سال اخیر، این فناوری به طور قابل توجهی پیشرفت کرده و اکنون قابلیت‌های بیشتر با دقت بالاتر و قیمت مناسب‌تری را به کاربران خود ارائه می‌دهد. طبق تحقیقاتی که به تازگی انجام شده و پیش‌بینی‌های مربوط به آن، سهم هوش مصنوعی در بازار تجزیه و تحلیل ویدئویی تا سال 2027 به حدود 22 میلیارد دلار خواهد رسید.

به طور کل می‌توان نوعی تمایل به مدرن سازی به کمک هوش مصنوعی را در صنعت نظارت تصویری مشاهده کرد. در این مطلب به بررسی تاثیر هوش مصنوعی در دوربین‌های مداربسته و مزایای استفاده از این فناوری می‌پردازیم.

افزایش امنیت و بهبود کارایی اپراتورهای امنیتی

مهم‌ترین عملکرد سیستم‌های نظارت تصویری زیر نظر گرفتن اماکن عمومی یا محیط‌های امنیتی به منظور محافظت از آنها در برابر سرقت، نفوذ، آتش‌سوزی و هرگونه خطر احتمالی دیگر است. دوربین‌های مداربسته با سیستم‌های نظارت تصویری یکپارچه در تمام مکان‌های مهم نصب شده‌اند تا اپراتورهای امنیتی بتوانند به‌طور مداوم تمام این بخش‎‌ها را کنترل کنند.

ضعیف ترین حلقه در سیستم‌های امنیتی اپراتورهای انسانی هستند، افراد نمی‌توانند همیشه بدون از دست دادن تمرکز، چندین صفحه را زیر نظر داشته باشند؛ علاوه بر این اپراتورهای انسانی مستعد خستگی هستند که به ناچار منجر به کاهش بهره‌وری می‌شود و احتمال خطای انسانی را افزایش می‌دهد.

با استفاده از هوش مصنوعی در سیستم‌های نظارت تصویری، اپراتورهای امنیتی می‌توانند 24 ساعت شبانه‌روز و 7 روز هفته کل محل را تحت نظر داشته باشند. هوش مصنوعی به طور خودکار تهدیدها را شناسایی می‌کند، هشدارهای نادرست را حذف کرده و اپراتورها را از خطرات واقعی آگاه می‌سازد تا بتوانند اقدامات مناسب را انجام دهند. 

روش‌های تشخیص مبتنی بر هوش مصنوعی در طول شبانه‌روز به خوبی کار می‌کنند، اشیاء را در فواصل مختلف شناسایی می‌کنند، حجم زیادی از داده‎‎‌های ویدیویی را در کسری از ثانیه پردازش و تجزیه و تحلیل‌های پیشرفته را در زمان واقعی پیاده‌سازی می‌کنند. بنابراین، با توجه به داده‌های پیشرفته حاصل از هوش مصنوعی در سیستم‌های نظارت تصویری، افسران امنیتی داده‌های دقیق‌تر، در زمان واقعی‌تر و سریع‌تر دریافت می‌کنند. 

انتقادی که در گذشته به سیستم‌های نظارت تصویری و دوربین مداربسته وارد بود این بود که تنها پس از وقوع یک حادثه و برای بررسی نوع اتفاق کاربرد دارد و برای تشخیص تهدید در زمان واقعی زیاد مناسب نیست. 

خوشبختانه سیستم‌های نظارت تصویری جدید از تحلیل‌های ویدئویی هوش مصنوعی استفاده می‌کنند و می‌توانند تهدیدها را در کسری از ثانیه شناسایی و گزارش کنند. این فناوری برای اماکن عمومی با رفت و آمد زیاد و دارای محوطه‌های بزرگ مانند فرودگاه‌ها، فروشگاه‌ها و مکان‌های توریستی بسیار مهم است، چرا که در این مکان‌ها صدها دوربین وجود دارد که نظارت بر آنها بدون هوش مصنوعی غیرممکن است. 

تشخیص نفوذ 

طبق آمار FBI، بیش از 57.5 درصد سرقت‌ها شامل ورود اجباری، 6.3 درصد تلاش برای ورود اجباری و 36.2 درصد شامل ورود غیرقانونی به اماکن حفاظت شده است. بنابراین یک سیستم تشخیص نفوذ Intrusion Detection در یک دوربین مداربسته هوشمند اولین خط دفاعی و ابزاری ارزشمند برای یک محیط حفاظت شده است. 

تشخیص حرکت در صورتی که هوشمندسازی نشده باشد، در برابر هر نوع حرکت، از حرکت حیوانات تا حتی عبور سایه، هشدار می‌دهد. در این شرایط تعداد هشدارهای نادرست در طول روز بسیار زیاد خواهد بود. در اینجا هوش مصنوعی برای شناسایی و تفکیک حرکت انسان و خودرو به کمک می‌آید و تعداد هشدارهای کاذب را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. 

در سیستم‌های نظارتی پیشرفته اگر نفوذی شناسایی شود، داده‌های ضروری برای انجام اقدامات فوری، به واحد امنیتی ارسال می‌شوند. همچنین می‌توان سیستم را طوری پیکربندی کرد تا در صورت تشخیص نفوذ، قسمت‌های خاصی از محل را قفل کند. به عنوان مثال در مورد بانک ها، می توان آن را به گونه‌ای پیکربندی کرد که خزانه‌های بانک و سایر بخش‌ها را قفل کند.

تشخیص چهره

تشخیص چهره یکی از مهم‌ترین ویژگی‌های دوربین مداربسته هوشمند و از قابلیت‌های هوش مصنوعی است. این فناوری  بسیار دقیق و پیشرفته چهره را تشخیص داده و اشیا موجود در طبیعت را نیز تفکیک می‌کند. این سیستم توانایی تشخیص چهره افراد در اماکن شلوغ و فضاهای بزرگ را هم دارد. علاوه بر مسائل امنیتی، قابلیت تشخیص چهره را می‌توان در کسب و کارها برای امور مختلف و افزایش رضایت مشتری مورد استفاده قرار داد. 

پردازش عالی تصاویر

مناطق تاریک توسط انسان قابل نظارت نیستند، با این حال به کمک سیستم های نظارتی مبتنی بر هوش مصنوعی هر حرکت یا رفتار غیرعادی را می‌توان بر روی صفحه نمایش برجسته کرد. این سیستم قادر است به سرعت به پرسنل امنیتی هشدار دهد و از هرگونه تهدید یا خسارت جدی جلوگیری کند.

کلام آخر

هوش مصنوعی فناوری نسبتا جدیدی محسوب می‌شود که بسیاری از صنایع و خدمات را تحت تأثیر قرار داده و تاثیرات آن همچنان ادامه دارد. یکی از این زمینه‌ها دوربین‌های مداربسته و سیستم‌های نظارت تصویری هستند که به علت دارا بودن ماهیت دیجیتال، بیشتر می‌تواند از هوش مصنوعی استفاده کند. 

دوربین‌های مداربسته متعددی وجود دارند که برای ارائه خدمات بیشتر، از جمله پردازش تصاویر، تشخیص چهره وسایر قابلیت‌های هوشمند، به کاربران از این تکنولوژی استفاده می‌کنند. هوش مصنوعی در واقع قابلیت‌های حفاظتی و اثر بخشی سیستم‌های نظارت محیطی را افزایش داده است. برای اطلاعات بیشتر با همکاران ما در تماس باشید.

برای در میان گذاشتن دیدگاه خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری شوید.