دوربین مداربسته هوشمند از تشخیص چهره تا تشخیص حرکت

D
پویش رایان داتیس
مطالعه حدود 0 دقیقه
1 2
دوربین مداربسته هوشمند از تشخیص چهره تا تشخیص حرکت

اخیرا پیشرفت‌های زیادی در سیستم‌های نظارت تصویری اتفاق افتاده است. هوشمندسازی دوربین‎‌های مداربسته یکی از مهم‌ترین این پیشرفت‌هاست. 

امروزه به کمک دوربین‌های مداربسته قادر به انجام کارهای زیادی هستید که هر یک از آنها به نحوی به بهبود امنیت کمک می‌کنند. در ادامه این مطلب به برخی از مهم‌ترین و جالب‌ترین قابلیت‌های هوشمند در دوربین‌های مداربسته اشاره می‌کنیم که همه آنها در دوربین‌های برایتون نیز مشاهده می‌شود. 

اگر قصد خرید دوربین مداربسته دارید تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

قابلیت تشخیص حرکت هوشمند Smart Motion Detection

تشخیص حرکت هوشمند که به اختصار SMD گفته می‌شود، قابلیت بسیار مهمی است که مزایای زیادی برای خانواده‌ها و صاحبان کسب و کار دارد. 

در این قابلیت از حسگرهای حرکتی استفاده شده که هم استفاده از آنها راحت است و هم اینکه انرژی زیادی مصرف نمی‌کنند، اما امکانات کنترلی بسیار بیشتری را به کاربر می‌دهند. 

قابلیت تشخیص حرکت همانطور که از نامش پیداست، هر گونه حرکت در مقابل دوربین را تشخیص داده و هشدار می‌دهد. اما SMD نوع هوشمند این قابلیت است و قادر است به کمک الگوریتم پیشرفته خود، هشدارهای نادرست را حذف کرده و حرکت انسان و خودرو را تفکیک کند. با این ویژگی دوربین مداربسته تنها زمانی هشدار می‌دهد یا پیام به کاربر ارسال می‌کند که یک انسان یا وسیله نقلیه را در مقابل خود تشخیص دهد.

قابلیت Area Intrusion یا Intrusion Detection نفوذ به منطقه

در اماکن مختلف، برخی نقاط از حساسیت بیشتری برخوردارند و رفت و آمد افراد در این نقاط باید با دقت و حساسیت بیشتری کنترل شود. از مزایای استفاده از قابلیت نفوذ به منطقه عبارتند از: جلوگیری از هر گونه تهدید و خرابکاری، کنترل تردد افراد، ایجاد امنیت بیشتر در محیط و غیره. 

آنچه در استفاده از این فناوری مهم است، انتخاب تنظیمات درست است. ابتدا منطقه مورد نظر را از طریق کشیدن خطوط فرضی در نرم‌افزار دستگاه تعریف می‌کنید. نرم‌افزار نیز با تجزیه و تحلیل ابعاد سوژه، قادر است آن را شناسایی کند. سایر تنظیمات این قابلیت به شرح زیر هستند: 

تعیین میزان حساسیت Sensivity

مقادیر این پارامتر در بازه صفر تا 100 قابل تنظیم می‌باشد. این مقادیر در واقع حساسیت سیستم را نسبت به ابعاد سوژه مورد نظر تعیین می کند. با تنظیم مقادیر آن  سیستم تنها نسبت به سوژه های متناسب یا بیشتر از ابعاد تعیین شده در این پارامتر واکنش نشان می دهد. 

تنظیم ابعاد سوژه 

این پارامتر هم تعیین می‌کند که چه میزانی از سوژه که منطقه مورد نظر را اشغال کرد، هشدارها فعال شوند. مقادیر این بخش هم از 0 تا 100 درصد است. دقت در تنظیمات این بخش برای جلوگیری از هرگونه هشدار کاذب False Alarm بسیار مهم است. برای مثال چناچه پارامتر ابعاد سوژه را درصد خیلی کم قرار دهید،  ورود حیوانات اهلی نظیر سگ، گربه یا پرنده نیز منجر به فعال شدن هشدارها می‌شود. 

همچنین تناسب ابعاد سوژه با محدوده منطقه مورد نظر بسیار مهم است، به عبارت دیگر اینکه ابعاد سوژه چه حجمی از منطقه را اشغال می‌کند اهمیت دارد و  هرگونه عدم تعادل در ابعاد سوژه و منطقه منجر به بروز هشدار کاذب خواهد شد. 

آستانه زمانی Threshold

به کمک این تنظیمات مدت زمان لازم برای ارسال پیام به کاربر یا به صدا درآمدن آلارم ها پس از تشخیص نفوذ سوژه به منطقه مورد نظر تعیین می‌شود. 

مدت زمان می‌تواند از 0 تا 10 ثانیه (یا بیشتر) باشد، به عنوان مثال اگر زمان تشخیص روی 0 ثانیه تنظیم شده باشد، به محض ورود سوژه، هشدار به صدا در می‌آید و هرچه این عدد بیشتر باشد، با تاخیر بیشتری هشدار فعال خواهد شد. البته توصیه می‌شود برای پیشگیری از هرگونه هشدار کاذب زمان هشدار را روی عدد خیلی پایین تنظیم نکنید.

قابلیت Line Crossing یا عبور از خط

با فعال کردن قابلیت عبور از خط، در منطقه مورد نظر پس از عبور سوژه از خط فرضی تعریف شده در میدان دید دوربین، هشدار فعال شده و یا عمل ضبط شروع می‌شود. الگوریتم عملکردی قابلیت عبور از خط به این شکل است که می‌توان جهت عبور از خط  را به صورت یک طرفه یا دو طرفه، از چپ به راست و یا راست به چپ تنظیم نمود. 

این ویژگی برای نظارت بر تردد افراد یا سوژه‎‌های مختلف در ورودی‌ها و خروجی‌های متفاوت کاربرد دارد. به عنوان مثال نظارت بر ورودی انبار در ساعات مشخص، روی حصارها، دیوار و پارکینگ ها و… همچنین اماکن داخلی مانند اتاق ها و بخش های تاسیسات داخلی و خارجی که ورود همه افراد در آن‌ها مجاز نیست، استفاده از قابلیت Line Crossing بسیار مناسب و موثر است.

قابلیت‌های Region Entrance و Region Exiting

ویژگی Region Entrance یا ورود به محدوده، ورود افراد و وسایل نقلیه را به منطقه از پیش تعیین شده شناسایی می‌کند. به یاد داشته باشید که در قابلیت Region Intrusion Detection شما امکان تعیین ابعاد سوژه و همچنین مدت زمان ماندن سوژه در محدوده تعیین شده را دارید. 

  قابلیت Region Exiting یا خروج از منطقه نیز برعکس عمل کرده و خروج هر سوژه‌ای از محدوده‌ی تعیین شده را تشخیص داده و هشدار می‌دهد.

قابلیت Missing Object یا تشخیص اشیا گم شده 

در این قابلیت ابتدا پس زمینه با تمام وسایل و اشیا موجود در آن، در حافظه دوربین ذخیره می‌شود، پس از آن در صورت نبود هر یک از اشیا موجود در صحنه، دوربین هشدار می‌دهد. از این قابلیت برای اماکنی مانند موزه‌ها، مراکز خرید و فضاهای این‌چنینی استفاده می‌شود. 

قابلیت تشخیص چهره Face Detection

ویژگی تشخیص چهره از الگوریتم‌های هوش مصنوعی استفاده می‌کند. دوربین‌هایی که دارای این قابلیت هستند، توانایی تشخیص چهره افراد را دارند. این نوع دوربین‌ها می‌توانند با استفاده از الگوریتم‌های تعریف شده خاص، چهره افراد را در زوایای مختلف تشخیص دهند. عملکرد این الگوریتم‌ها بر اساس اجزای صورت شامل  چشم‌ها، ابروها، خطوط صورت و بینی است. 

پس از عملیات تشخیص، نوبت به ثبت و پردازش تصویر می‌رسد. بدین ترتیب که از چهره فرد یا افراد مورد نظر عکس گرفته و در حافظه دستگاه ضبط تصویر (NVR یا DVR) یا سرور ذخیره می‌شود و می‌توانید بدون نیاز به جستجو در فیلم، چهره فرد را ذخیره داشته باشید.

پرسه زنی loitering detection 

قابلیت پرسه زنی حالتی است که اگر یک سوژه‌ی متحرک برای مدت زمان مشخص (که زمان هم قابل تنظیم است) در یک محدوده از پیش تعیین شده باقی بماند، هشدار دوربین مداربسته فعال می‌شود. این قابلیت زمانی کاربرد دارد که فرد از خطی عبور نکرده، دری را باز نکرده و یا وارد محدوده‌ای نشده است. 

سوژه پرسه زننده در محدوده تعیین شده مدت زمانی بیشتر از زمان تعیین شده پرسه می‌زند و رفتار مشکوک از خود نشان می‌دهد. دوربینی که دارای قابلیت پرسه زنی باشد، در این شرایط هشدار خواهد داد.

قابلیت شمارش افراد People Counting

این قابلیت به کمک تحلیلگرهای ویدئویی و تصویری عمل می‌کند و از این طریق می‌توان آماری از تعداد افرادی که به منطقه مورد نظر وارد یا خارج شده‌اند را به دست آورد.

این قابلیت برای ادارات، فروشگاه‌ها و مراکز خرید بسیار مفید است و آمار دقیقی از میزان تردد مشتریان، کارکنان و همچنین ارباب رجوع‌ها در ساعات مختلف شبانه روز ارائه می‌دهد. این آمار در نحوه مدیریت و ارائه خدمات به مشتریان و همچنین کنترل فعالیت‌ها و رفت و آمد پرسنل کمک می‌کند. 

کلام آخر

اگر خواهان استفاده از هر یک از این قابلیتها در دوربین مداربسته هوشمند هستید، با همکاران ما در تماس باشید. کارشناسان ما شما را راهنمایی می‌کنند که کدام مدل دوربین دارای قابلیت یا قابلیت‌های مورد نظر شما است. 

برای در میان گذاشتن دیدگاه خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری شوید.