نرم افزار هوش مصنوعی در زندگی و 7 کاربرد جالب آن

D
پویش رایان داتیس
مطالعه حدود 0 دقیقه
1 0
نرم افزار هوش مصنوعی در زندگی و 7 کاربرد جالب آن

کاربردهای نرم افزار هوش مصنوعی

نرم افزار هوش مصنوعی یکی از پرکاربردترین و محبوب‌ترین برنامه‌های امروز است. وقتی خبری در مورد هوش مصنوعی می‌شنوید، احتمالا تصور می‌کنید هوش مصنوعی هیچ کاربردی برای شما ندارد. البته این تفکر بین اکثر مردم وجود دارد که نرم افزار هوش مصنوعی نوعی برنامه پیشرفته است و تاثیر زیادی بر زندگی روزمره ندارد. واقعیت این است که هوش مصنوعی و انواع برنامه هوش مصنوعی در تمام طول روز به اشکال مختلف مورد استفاده تمام افراد قرار می‌گیرد. در ادامه به برخی از مهم‌ترین و ساده‌ترین کاربردهای آن در زندگی روزانه اشاره می‌کنیم.

باز کردن قفل تلفن همراه با تشخیص چهره

اغلب ما هر روز صبح پس از بیدار شدن اولین کاری که انجام می‌دهیم، استفاده از تلفن همراه است. تمام تلفن‌های همراه امروزی گوشی‌های هوشمندی هستند که مجهز به نرم افزار هوش مصنوعی تشخیص چهره هستند. به کمک این نرم افزار با قرار دادن گوشی در مقابل چهره خود قفل آن باز می‌شود. این اولین و ساده‌ترین کاربرد نرم افزار هوش مصنوعی در زندگی روزانه است. 

نرم افزار هوش مصنوعی در شبکه‌های اجتماعی

بعد از باز کردن تلفن همراه، همه ما شبکه‌های اجتماعی خود، مانند فیسبوک، تویتر، اینستاگرام و غیره را چک می‌کنیم. در این برنامه‌ها علاوه بر  اینکه هوش مصنوعی در پشت صحنه در حال فعالیت است، آنچه شما به عنوان فید در این شبکه‌ها می‌بینید، طبق علاقمندی‌های شما توسط هوش مصنوعی شخصی سازی شده است. هوش مصنوعی طبق پست‌هایی که در روزهای گذشته بیشتر مورد توجه شما قرار گرفته، علاقمندی شما را تشخیص داده و دیگر پست ها را مطابق با این علاقمندی نمایش می‌دهد. کارهای دیگری که هوش مصنوعی در شبکه‌های اجتماعی انجام می‌دهد، عبارتند از: شناسایی دوستان احتمالی و پیشنهاد آنها، شناسایی و فیلتر اخبار جعلی و جلوگیری از زورگویی سایبری. 

ارسال پیام یا ایمیل

همه ما روزانه ایمیل یا پیام‎‌های زیادی به دوستان و آشنایان ارسال می‌کنیم. در زمان نوشتن متن پیام نرم افزارهای هوش مصنوعی فعال هستند که املای درست کلمات را چک کرده و در صورت اشتباه بودن، لغت درست را پیشنهاد می‌دهند. از طرفی، در انتهای پیام فیلترهای هرزنامه هوش مصنوعی فعال هستند و ایمیل‌های مشکوک به اسپم را شناسایی کرده و مسدود می‌کنند. نرم افزارهای آنتی ویروس نیز از یادگیری ماشینی machine learning استفاده می‌کنند و از حساب کاربری شما محافظت می‌کنند. 

جستجو در گوگل با هوش مصنوعی

بسیاری از ما روزانه مطالب و محصولات زیادی را در گوگل جستجو می‌کنیم و یا سوالات خود را از گوگل می‌پرسیم. موتورهای جستجو بدون کمک نرم افزار هوش مصنوعی نمی‌توانند کل فضای اینترنت را اسکن کرده و آنچه شما به دنبالش هستید را به شما ارائه دهند. 

مدیریت پارکینگ با استفاده از هوش مصنوعی

نرم افزار هوش مصنوعی به بهبود عملکرد پارکینگ‌ها کمک می‌کند. این سیستم به رانندگان کمک می‌کند تا به راحتی جای پارک مناسب برای خودروی خود پیدا کنند، در زمان مناسب خودروی خود را به راحتی مکان یابی کنند و همچنین با خوانش پلاک خودروها از ورود خودروهای غیر مجاز به داخل پارکینگ جلوگیری می‌کند. علاوه بر اینها سیستم هوش مصنوعی در پرداخت هزینه به صورت هوشمند نیز بسیار موثر است. 

کاربرد هوش مصنوعی در خانه 

به لطف هوش مصنوعی، تعداد خانه‌های هوشمند در حال افزایش است، برخی از مهم‌ترین کاربردهای هوش مصنوعی در منازل به شرح زیر هستند: 

  • تلویزین مجهز به هوش مصنوعی: در این نوع تلویزیون‌ها هوش مصنوعی جای کنترل از راه دور را می‌گیرد. به کمک این فناوری می‌توانید تلویزیون خود را با صوت کنترل کنید. 
  • قفل هوشمند: قفل هوشمند یک نوآوری جدید در حوزه امنیت است. این قفل هوشمند مجهز به هوش مصنوعی، قادر است دستکاری شدن قفل را تشخیص دهد. همچنین به کمک فناوری هوش مصنوعی می‌توان دسترسی به کلید دیجیتال را به برخی کاربران و افراد اعطا کرد و یا از آنها سلب کرد. همچنین برخلاف کلیدهای معمولی، این کلید قابل سرقت یا کپی نیست.
  • هوش مصنوعی در آشپزی: لوازم خانگی هوشمند راه خود را به آشپزخانه‌ها هم باز کرده‌اند. این لوازم خانگی هوشمند مجهز به هوش مصنوعی قابل برنامه ریزی هستند تا در زمان تعیین شده غذا یا نوشیدنی مشخصی را آماده کنند، به عنوان مثال قهوه ساز مجهز به هش

هوش مصنوعی در دوربین مداربسته

یکی دیگر از کاربردهای بسیار مهم و هیجان‌انگیر هوش مصنوعی، استفاده از آن در دوربین‌های مداربسته است. هوش مصنوعی در دوربین مداربسته اشیا مختلف و الگوهای رفتاری غیرعادی را شناسایی کرده و عملکرد دوربین‌ها را تا حد زیادی بهبود می‌بخشد. در واقع هوش مصنوعی دوربین مداربسته را به دستگاهی تبدیل می‌کند که دارای درک از محیط اطراف خود است. برخی از کاربردهای هوش مصنوعی در دوربین مداربسته عبارتند از: 

  • پردازش تصاویر
  • تشخیص نفوذ
  • تشخیص چهره
  • تشخیص حرکت هوشمند
  • تشخیص انسان و وسایل نقلیه از حیوان 

هر روز به تعداد این کارایی‌ها و کاربردهای هوش مصنوعی در حوزه امنیت و نظارت تصویری افزوده می‌شود. 

یکی دیگر از کاربردهای هوش مصنوعی در سیستم هوشمند پلاک خوان خودرو است. سامانه هوشمند پلاک خوان برایتون مجهز به هوش مصنوعی است و به واسطه این فناوری از پس بسیاری از چالش‌های تصویری و آب و هوایی برمی‎‌آید. برای اطلاعات بیشتر در مورد این سامانه توصیه می‌کنیم مطلب نرم افزار پلاک خوان هوشمند برایتون را مطالعه کنید. 

برای در میان گذاشتن دیدگاه خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری شوید.