دوربین مداربسته بهتر است یا دزدگیر؟

D
پویش رایان داتیس
مطالعه حدود 0 دقیقه
1 0
دوربین مداربسته بهتر است یا دزدگیر؟

دزدگیر یا دوربین مداربسته! کدام‌یک را نصب کنیم؟

دزدگیر بهتر است یا دوربین مداربسته؟ این سوالی است که ذهن بسیاری را مشغول کرده است، با این حال ماهیت این دو متفاوت هستند و هر یک کاربرد خاص خود را دارند. بسیاری افراد در خانه یا محل کار خود برای بهبود امنیت محیط، دوربین مداربسته نصب می‌کنند و برخی دیگر دزدگیر را ترجیح می‌دهند. دوربین‌های مداربسته سیستم‌های نظارتی هستند و با نظارت به محیطی که در آن نصب می‌شوند به بهبود امنیت کمک می‌کنند. در حالیکه دزدگیرها سیستم‌های حفاظتی هستند و بر مبنای پیشگیری از جرم و حفظ امنیت محیط استفاده می‌شوند. 

این تفاوت کلی دزدگیر و سیستم‌های نظارت تصویری یا دوربین‌های مداربسته است، اما تا به حال فکر کرده‌اید که دوربین مداربسته بهتر است یا دزدگیر؟ کدام  یک گزینه بهتری برای خانه یا محیط کار شماست؟ در ادامه این مطلب به بررسی هر دو مورد می‌پردازیم، برای اطلاع از برتری هر یک تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

دوربین مداربسته و سیستم نظارت تصویری 

دوربین مدار بسته یا سیستم نظارت تصویری شامل شبکه‌ای از دوربین‌هاست که با هدف ضبط فیلم و نظارت بر محیط در نقاط کلیدی مانند ورودی‌ها و خروجی‌ها، اتاق‌های مهم و اماکنی از این قبیل نصب می‌شوند. این دوربین‌ها به مانیتورهای نظارتی نصب می‌شوند، دوربین‌های جدیدتر قابلیت اتصال به تلفن‌های هوشمند را دارند و انتقال تصاویر را به راحتی و از طریق اینترنت انجام می‎‌دهند. همچنین تصاویر این دوربین‌ها در فضای ابری ضبط می‌شوند و در مواقع لزوم مورد استفاده قرار می‌گیرند. 

همانطور که پیش از این هم ذکر شد، دوربین مداربسته یک سیستم امنیتی و نظارتی است و نقش اصلی آن حفاظت از اموال از طریق ضبط فیلم است. دوربین‌های مداربسته اغلب به عنوان یک ابزار امنیتی کارآمد رتبه بندی می‌شوند و مزایای زیادی دارند، با این حال سیستم‌های نظارت تصویری معایبی هم دارند که در ادامه این مطلب به آنها اشاره می‌کنیم.

مزایای استفاده از دوربین مداربسته

دوربین‌های مداربسته‌ نظارت از طریق تلفن همراه را امکان‌پذیر ساخته‌اند، به این ترتیب می‌توانید هر زمان و در هر مکانی که هستید، به محتوای دوربین خود دسترسی داشته باشید و در صورت مشکوک شدن به شرایط از فرد دیگری بخواهید که به ملک شما سرکشی کند. 

دوربین مداربسته ابزار مناسبی برای نظارت بر فعالیت‌ها و اتفاقات ملک شماست. دوربین‌های جدیدتر مجهز به قابلیت‌هایی هستند که علاوه بر نظارت، حالت بازدارندگی هم دارند، از جمله دوربین‌ مداربسته هوشمند و قابلیت‌های آنها، قابلیت‌هایی مانند تشخیص حرکت هوشمند، تشخیص چهره، نفوذ به منطقه، قابلیت عبور از خط، پرسه زنی و قابلیت‌های هوشمند دیگر. 

اپلیکیشن‌های مربوط به دوربین‌های مداربسته، در صورت بروز هرگونه مشکل یا مورد مشکوک، قادر به ارسال هشدار برای شما هستند. پس از دریافت هشدار حتی اگر از ملک خود دور باشید، می‌توانید به کمک شخص ثالث اقداماتی برای محافظت از محیط مورد نظر انجام دهید. 

دوربین مدار بسته ابزار نظارتی دقیقی است که شواهد را جمع‌آوری و ضبط می‌کند، شواهد جمع‌آوری شده مستندات خوبی علیه مهاجم خواهند بود. دوربین‌های مداربسته حتی در تاریکی هم قادر به گرفتن تصاویر با وضوح بالا هستند. دوربین دید در شب برایتون از انواع این دوربین است، دوربین دید در شب رنگی تصاویر رنگی واضح در شب به شما ارائه می‌دهد.

گاهی هدف از نصب دوربین مداربسته فقط امنیت نیست، مراقبت و حمایت از عزیزان یکی دیگر از علل نصب دوربین است. به عنوان مثال افرادی که از سالمند مراقبت می‌کنند و یافرزند خود را تنها در خانه گذاشته‌اند، به کمک دوربین‌های مداربسته می‌توانند از راه دور هم ارتباط نزدیک‌تری با عزیزان خود داشته باشند، بر فعالیت‌های آنها نظارت داشته باشند و به نوعی از آنها مراقبت کنند. 

دوربین‌های مداربسته‌ای که دارای ویژگی‌های زیر هستند، گزینه‌های مناسبی برای نصب هستند: 

  • ویدئوی با کیفیت
  • قابلیت صحبت دو طرفه
  • قابلیت دید در شب
  • حسگر حرکتی
  • ضد آب و مقاومت بالا در برابر تغییرات آب و هوا
  • گزینه‌های ذخیره سازی مناسب

معایب دوربین مدار بسته

قطعا وجود دوربین مداربسته در کاهش وقوع جرم و جنایت تاثیر دارد، اما سیستم‌های نظارت تصویری و دوربین‌های مداربسته ابزار پیشگیری محسوب نمی‌شوند. مجرمان با پوشاندن چهره خود می‌توانند از شناسایی شدن پیشگیری کنند. ضمن اینکه برخی مجرمین اقدام به آسیب زدن به دوربین‌ها می‌کنند. با این حال دوربین‎‌هایی ساخته شده‌اند که در صورت تشخیص هر گونه حرکت در مقابل خود هشدار می‌دهند. با این حال نمی‌توان به طور قطع پاسخ داد که دوربین مداربسته بهتر است یا دزدگیر. 

دزدگیرها

دزدگیر نوعی سیستم حفاظتی امنیتی است که برای پیشگیری از وقوع انواع جرم در مکان‌های مختلف نصب می‌شود. دزدگیرها معمولا مجهز به سنسور و حسگرهای مختلف هستند و در صورت وجود مورد مشکوک از طرق مختلف مالک را مطلع می‌سازند. اطلاع رسانی از طریق ارسال پیامک، ایمیل یا تماس با صاحب خانه یا شرکت انجام می‌شود.

این سیستم‌ها علاوه بر اطلاع رسانی به صاحبان ساختمان‌ها، مجهز به آژیر و هشدارهای صوتی هم هستند. به صدا در آمدن آژیر، علاوه بر اینکه عامل بازدارنده‌ای برای مجرمان است، روشی برای اطلاع رسانی به مراجع قانونی و پلیس هم هست. 

مزایا و معایب دزدگیرها 

دزدگیرها سیستم‌های حفاظتی هستند که به صورت 24 ساعته و بدون وقفه از ملک یا ساختمان شما محافظت می‌کنند. قابلیت هشدار یا آژیر که در دزدگیرها فعال می‌شود یک عامل بازدارنده موثر است که با ایجاد رعب و وحشت مجرمین را فراری می‌دهد. 

تامین امنیت یکی از بزرگترین مزایای دزدگیرهاست، اما تنها مزیت آنها نیست. دزدگیرهای اماکن اغلب عملکرد ساده‌ای دارند. همچنین در صورت شناسایی هر گونه تهدید، علاوه بر زنگ هشدار، از طریق پیامک یا سایر موارد تنظیم شده، به مخاطب یا مخاطبین هشدار می‌دهند. 
دزدگیر احتمال وقوع سرقت را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد. سارقان اغلب وارد ساختمان‌هایی که مجهز به دزدگیر یا دوربین مداربسته هستند، نمی‌شوند. دزدگیرهای جدید امکان کنترل از راه دور را برای صاحبان خود فراهم کرده‌اند. 

دزدگیرها در کنار تمام مزایا، معایبی هم دارند، از جمله اینکه دزدگیر هیچگونه تصویری از سارق یا سارقین ثبت و ضبط نمی‌کند. امکان هشدارهای اشتباه در دزدگیرها وجود دارد. نکته دیگر اینکه هزینه نصب دزدگیرها نسبت به دوربین‌های مداربسته بیشتر است. 

حال در انتها و با اطلاع از تمام نکات ذکر شده، این سوال مطح می‌شود که دوربین مداربسته بهتر است یا دزدگیر؟ اینکه کدام سیستم امنیتی را نصب کنید به هدف شما و شرایط محل نصب بستگی دارد. در برخی اماکن نصب دوربین مداربسته کافیست؛ در برخی اماکن هم دوربین مداربسته اثربخش نیست و نیاز به سیستم‎‌های دزدگیر خواهد بود.

اما کامل‌ترین و بهترین سیستم امنیتی استفاده از هر دوی آنهاست، دوربین مداربسته و دزدگیر می‌توانند مکمل یکدیگر باشند و یک سیستم امنیتی بی‌نقص و غیر قابل نفوذ فراهم آورند. 

برای در میان گذاشتن دیدگاه خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری شوید.