آموزش جامع دوربین مداربسته

D
پویش رایان داتیس
مطالعه حدود 0 دقیقه
26 0
آموزش جامع دوربین مداربسته
راهنمای مطالعه
دسته بندی انواع دوربین مدار بسته از نظر کیفیت و بستر انتقال
دسته بندی انواع دوربین مدار بسته از نظر شکل ظاهری
امکانات و آپشن‌های دوربین مداربسته
انواع لنز دوربین های مداربسته براساس نوع کاربرد
فاکتورهای مهم درمورد ضبط کننده های تصویر
سیستم های انتقال تصویر
تغذیه دوربین مداربسته

وضعیت اقتصادی کشور کمی پیچیده و سخت شده است. به همین دلیل ناخودآگاه ما تلاش می‌کنیم، از دارایی‌هایمان بیشتر مراقبت کنیم. یا اگر قرار هست تا هزینه‌ای برای خرید داشته باشیم، با اطلاعات کامل‌تری نسبت به گذشته این انتخاب را انجام می‌دهیم. خرید دوربین مداربسته، نصب دوربین مداربسته، نصاب دوربین مداربسته و موارد پیرامون آن، یکی از این دغدغه‌هاست. در این مقاله‌ی جامع تمام تلاش خود را کرده‌ایم تا بتوانیم اطلاعات شما را در این مسیر بالاتر ببریم. 

دوربین مداربسته چیست؟ 

 دوربین مداربسته وظیفه‌ی انتقال تصویر از یک نقطه به نقطه‌ی دیگر به‌صورت اتوماتیک و بدون نیاز به کاربر را داراست. اما دسته‌بندی انواع دوربین نظارتی، نیاز به توضیح بیشتر دارد. 

دسته بندی انواع دوربین مدار بسته از نظر کیفیت و بستر انتقال

دوربین های مدار بسته از نظر کیفیت و بستر انتقال به دو دسته کلی تقسیم می‌شوند: 

  • دوربین های IP یا تحت شبکه(آی پی)
  •  دوربین های HD(اچ دی)

1- دوربین های HD(دوربین مداربسته اچ دی)

در ابتدا باید در مورد این نکته با هم شفاف صحبت کنیم که تکنولوژی آنالوگ به دو قسمت دوربین‌های آنالوگ قدیمی و دوربین های HD تقسیم می‌شوند. ما به دلیل این‌که در حال حاضر محصولات آنالوگ قدیمی در بازار وجود ندارند(کیفیت پایینی داشتند)، هر جایی نامی از دوربین آنالوگ می‌بریم، منظورمان همان دوربین های HD نسل جدید هستند.

دوربین مداربسته HD به سه دسته‌ی HDCVI، HDTVI و AHD تقسیم بندی می‌شود. شما می‌توانید با استفاده از کابل کواکسیال، تصاویر دوربین های آنالوگ HD خود را دریافت کنید. در کنار کابل کواکسیال باید از کابل دیگری برای انتقال برق دوربین نیز استفاده کنید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و همچنین بررسی تفاوت سیستم‌های ذکر شده به صفحه مقالات علمی وبسایت شرکت پویش رایان داتیس مراجعه کنید و مقاله "انواع دوربین های مدار بسته از نظر نوع تکنولوژی" را مطالعه کنید.

2- دوربین های تحت شبکه IP(دوربین آی پی)

دوربین تحت شبکه IP بزرگترین پیشرفت تکنولوژی از زمان پیدایش دوربین‌های مداربسته محسوب می‌شود. به دوربین‌های IP دوربین‌های تحت شبکه نیز گفته می‌شود. دوربین‌های IP سیگنال ویدئویی را به بسته‌های IP تبدیل می‌کنند تا از طریق شبکه یا اینترنت به دستگاه ذخیره‌سازی مانند UVR، NVR، سرور، NAS یا به ذخیره‌ساز روی دوربین(SD Card) منتقل شوند.

 سیستم IP این مزیت را دارد که از دستگاه‌های شبکه‌ای استفاده کند که می‌توانند دامنه دوربین‌های IP را فراتر از سیستم‌های مداربسته آنالوگ گسترش دهند. یکی دیگر از مزایای دوربین IP این است که قابلیت‌های این دوربین‌ها بسیار بیشتر از سیستم‌های HD است. وضوح تصویر دوربین های IP، امروزه بسیار بالاتر از دوربین‌های مداربسته HD است. این قیاس باعث شده است که میدان دید بسیار بزرگتر باشد. این بدان معناست که شما می‌توانید تعداد دوربین‌های مورد نیاز برای مشاهده یک منطقه خاص را با استفاده از دوربین‌های IP کاهش داده تا هزینه کل را کاهش دهید. 

دوربین های IP یا تحت شبکه از تکنولوژی و ساختار متفاوتی نسبت به دوربین های HD برخوردارند که به تفصیل در مقاله‌ی زیر در مورد آن صحبت کرده‌ایم.

وظیفه انتقال تصویر دوربین‌های تحت شبکه بر عهده کابل شبکه است. کابل های شبکه کاربرد‌های مختلفی دارند. با کلیک روی دکمه زیر می‌توانید همه چیز را در مورد آن مطالعه کنید.

دسته بندی انواع دوربین مدار بسته از نظر شکل ظاهری 

1- دوربین مداربسته صنعتی(باکس Box)

دوربین مداربسته صنعتی(باکس Box)

دوربین های صنعتی دارای مشخصات فنی بالا اما به خودی خود هیچ چیزی همراه ندارند که دراین موارد خریدار می بایست تجهیزات اضافی از قبیل لنز، پایه، کاور، پروژکتور IR را جداگانه خریداری نماید. 

2- دوربین مداربسته دام(گنبدی Dome)

دوربین مداربسته دام(گنبدی Dome)

این دوربین ها دارای لنز و سایر امکانات بوده و دارای انواع IR دار و بدون IR می باشد، شکل ظاهری این دوربین ها زیبایی خاصی دارد و بیشتر در محیط داخلی استفاده  می گردد. با کلیک کردن روی دکمه‌های زیر می‌توانید انواع دوربین های دام آنالوگ و IP برایتون را مشاهده کنید.

3- دوربین مداربسته بولت(بالت Bullet)

دوربین مداربسته بولت(بالت Bullet)

با گذشت زمان و براساس نیاز بازار و با توجه به فاصله‌ی زیاد بین دوربین‌های Box و Dome، و با اصلاح یک سری از مشکلات دوربین Box و حل مشکل کاور و Outdoor، دوربین های Bullet وارد بازار شدند. این دوربین ها فاصله بین Box و Dome را پر کردند. 

برخی از مزایای دوربین مداربسته بالت دید در شب

  1. قابلیت نصب بر روی دیوارو سقف
  2.  قابلیت استفاده در محیط بیرونی و داخلی
  3.  امکان دید در شب با پرتاب IR متفاوت
  4. وجود لنز های متفاوت 

با کلیک روی دکمه‌های زیر به‌صورت کامل می‌توانید در مورد بولت‌های آنالوگ HD و IP اطلاعاتتان را کامل کنید. 

4- دوربین مداربسته پین‌هول(سوزنی pinhole)

دوربین مداربسته پین‌هول(سوزنی pinhole)

این نوع دوربین های مداربسته دارای ابعاد بسیار کوچکی با لنزهایی به اندازه نوک خودکار هستند. عموما کاربرد آن‌ها برای دوربین مخفی و خاص می‌باشد.لازم به ذکر است با توجه به جنس بدنه دوربین و درجه حفاظت آن (IP66) و سایر امکانات مانند (ضد خرابکاری و...) قیمت آن نیز متفاوت خواهد بود.

5- دوربین مداربسته چرخشی(اسپیددام PTZ/SPEED DOME)

این مدل محصولات قابلیت زوم روی سوژه، حرکت به سمت چپ راست و حرکت عمودی بالا و پایین را دارد. قیمت این نوع دوربین به نسبت 4 مورد بالایی بیشتر است. از طرفی با نصب PTZ، نیاز به یک اپراتور دائمی احساس می‌شود. به‌همین دلیل از PTZ بیشتر در سازمان‌های دولتی استفاده می‌شود.

دسته بندی انواع دوربین مدار بسته از نظر نوع و مدل پردازش تصویر

اصلی‌ترین بخش یک دوربین CCTV، حسگر(سنسور تصویر) و Chipset آن است. داخل دوربین‌ها دو نوع حسگر موجود است: CMOS یا CCD. 

قابل ذکر است سنسورهای CCD دارای ضریب استهلاک کمتر و قابلیت مانور بالا در زمان تاریکی کامل هستند، اما رزولوشن آنها تا 700TVL بوده است. این در حالی است که سنسورهای CMOS تا 1000TVL را پشتیبانی می‌کند. ازنظر هزینه نیز ساخت سنسور های CMOS به صرفه‌تر می‌باشد. در ضمن مصرف انرژی حسگرهای CCD بیشتر از حسگر‌های CMOS می باشد. 

برای اطلاعات بیشتر درمورد تفاوت و نحوه عملکرد این دو سنسور در بخش مقالات علمی وبسایت داتیس، مقاله زیر را حتما مطالعه کنید: 

کیفیت و رزولوشن تصویر 

کیفیت و رزولوشن تصویر

در گذشته رزولوشن تصویر به صورت خطوطی افقی و موازی تعریف می‌شد که با عنوان TV Line شناخته می‌شد. پس از TVLine، رزولوشن “مگاپیکسل” مورد استفاده قرار گرفت. یک مگاپیکسل حدود یک میلیون پیکسل است. این اغلب برای دسته بندی تعداد پیکسل های دوربین می تواند استفاده شود. هرچه تعداد پیکسل‌ها بیشتر باشد، کیفیت تصویر بهتر است. برخی از این رزولوشن ها را در ادامه مشاهده می کنید.

ردیف رزولوشنابعاد
1360 * 288Cif
2 720 * 576D1
3576 * 960960h  
4 1280 * 760HD or 1MP
51280 * 10241.3MP
61920 * 1080Full HD or 2MP
7 2048 * 15363MP
82592 * 19445MP
9 3840 * 21608MP  
104000*300012MP

فرمت فشرده سازی تصویر دوربین مداربسته

به کیفیت و حجم تصویر در یک فریم، فرمت تصویری می‌گویند. فرمت های ذخیره‌سازی تصویر جهت فشرده سازی حجم تصاویر ضبط شده به کار می‌روند. که برخی از آنها عبارتند از: 

  • M-jpeg 
  • Mpeg2 
  • Mpeg4 
  • H.264
  • H.264+
  • H.265
  • H.265+

کدک (Codec) چیست؟ 

کدک یا کدکننده یک ابزار کدگذاری است که ویدئو را پردازش کرده و آن را به شکل جریانی از بایت‌ها ذخیره می‌کند. کدک از الگوریتم‌هایی برای کاهش اندازه فایل های صوتی و تصویری نیز استفاده و سپس در زمان مورد نیاز آن را از حالت فشرده خارج می‌کند. کدک‌های مختلف هر کدام، از تکنولوژی خاصی برای رمزگذاری و فشرده کردن فایل های ویدئویی برای کاربردهای مختلف استفاده می‌کنند. بسته به نوع کدکننده، عمل کدگذاری به دو شکل با از دست دادن داده و بدون از دست دادن داده انجام می‌شود. 

کدک های معروف در تصویر دوربین

امروزه کدک های مختلفی در فایل های ویدئویی مورد استفاده قرار می گیرند. برخی از آن‌ها با گذشت زمان و افزایش ویژگی‌ها و کاربردهای مختلف دارای ورژن‌های مختلف هستند. برخی دیگر نیز Codecهای جدیدی به شمار می‌روند. ورژن‌های مختلف MPEG ،H. 264 ،MPEG spinoffs ،MJPEG ، WMV ،DivX ،Sorenson 3 ،Quicktime6 ،RP 9 ،WMV 9 برخی از کدک‌هایی هستند که امروزه به کار می روند. در ادامه مهمترین کدک ها را مورد بررسی بیشتری قرار می‌دهیم.

XviD/DivX

DivX یک کدک تجاری انحصاری است؛ در حالی که XviD یک کدک جایگزین مشابه است که با کدباز ارائه شده است. هر دو کدک می توانند خروجی یکدیگر را رمزگشایی کنند. هر دو این کدک ها در ساخت MPEG-4  نیز بکار گرفته شده اند. این کدکننده ها به طور گسترده، علی الخصوص در کدگذاری ویدئویی استفاده می شوند. مشخصه این کدک ها ابعاد نامحدود و سبک محاسبات کدگذاری آن ها می باشد در ادامه به برخی استانداردهای مرتبط با این کدک ها می پردازیم.

MPEG-4

MPEG-4 رایج ترین کدک ویدئویی است که مخفف Moving Picture Experts Group است. که اشاره به گروه سازنده ی آن دارد. این کدک شامل بخش های مختلفی است که بخش دوم آن برای کدگذاری ویدئو استفاده می‌شود. این بخش، از کدکننده‌هایی مانند DivX یا XviD برای کدگذاری ویدئو‌ها استفاده می‌کند. نکته قابل توجه اینجا است که با تمام مزایایی که این کدک دارد در حال حاضر در به روز رسانی‌های جدید از H.264 به طور گسترده استفاده می‌شود.

H.264

محبوب‌ترین انتخاب برای ویدئو‌های با کیفیت بالا این فرمت بوده است. این کدک از هر دو نوع فشرده سازی با و بدون از دست دادن داده استفاده می‌کند. این امر بستگی به تنظیمات کدگذاری مدنظر مانند نرخ فریم، کیفیت، اندازه فایل هدف و دیگر تنظیمات دارد. در این کدک برای کدگذاری صوتی از کدک های صوتی MP3 یا AAC بسته به سایز و کیفیت مد نظر شما استفاده می‌شود.

H.264 تا دو برابر کارآمدتر از فشرده سازی MPEG-4 اولیه است. از طرفی این کدک خروجی فایل با سایز کوچک تری را ارائه می‌دهد و قابلیت پخش بر روی دستگاه های پخش مختلف بدون هیچ مشکلی در آن وجود دارد. در حال حاضر ویژگی های H.264 در داخل کدک MPEG-4  جدید نیز گنجانده شده است که با عنوان AVC شناخته می‌شود.

با توجه به وجود کدک‌های مختلف، چالش اصلی آینده در این حوزه، کار بر روی کدکی است که به تکنولوژی کدگذاری خاصی متکی نباشد. به عنوان بسته‌ی کدکی عمل کند که شامل روش‌های مختلف کدگذاری در یک بسته باشد. فرمت فشرده سازی H.264 تا 50% فشرده سازی بیشتری نسبت به فرمت‌های قبل از خود انجام می‌دهد. 

H.265 و H.265+

در حالی که استاندارد H.264 همچنان کارایی بسیار خوبی از خود نشان می‌داد، استاندارد جدیدی معرفی شد تا مرزهای کارآمدی و بهینه بودن کدگذاری ویدئویی را بار دیگر جابجا کند. این استاندارد که اولین بار در سال ۲۰۱۳ معرفی شد، HEVC نام دارد و ازآنجایی که این فرمت جایگزین H.264 باشد، با نام H.265 نیز شناخته می‌شود.

استاندارد H.265 یا HEVC با بهبودهایی که در الگوریتم‌های کدگذاری ویدئو داشته است، می‌تواند در حجم‌های یکسان، کیفیتی دوبرابری در اختیارمان قرار دهد؛ هرچند این جهش بزرگ در تکنولوژی فشرده سازی ویدئو، به قیمت ناسازگاری بسیاری از دستگاه‌ها با ویدئوهای تولید شده به این روش تمام شد.

H.265+ کدک H.265 را به طرز چشمگیری توسعه داده است. به این گونه که معیارهای خاصی را در یک منبع نظارت تصویری به‌وجود می آورند. این معیارها عبارتند از:

  •  پیش زمینه ای که نشان می دهد داده ها به ندرت تغییر می کنند. 
  •  تمرکز اصلی، در صحنه تصویر برداری ثابت، روی اجسام در حال حرکت است. 
  •  طول مدت زمانی که اشیاء متحرک ظاهر می شوند.
  •  نظارت 24 ساعته و بدون توقف در جایی صورت می گیرد که نویز تصویر تأثیر نسبتاً زیادی در کیفیت دارد. 

در محیطی با این معیارها، آزمایش‌ها نشان دادند که H.265+ اساسا بیت ریت مورد نیاز برای تصاویر نظارتی UHD را تا 67% نسبت به H.265 کاهش می‌دهد، در نتیجه پهنای باند و فضای ذخیره‌سازی مورد نیاز کاهش می‌یابد.

به طور دقیق‌، مقایسه حجم فایل در 24 ساعته در دو صحنه تصویر برداری مختلف، به‌صورت چشمگیری قابل مشاهده بود. صحنه اول یک کافی شاپ بود که حجم فایل ها در آن با کدک H.264 حدود 22.7 گیگابایت، H.265 حدود 11.8 گیگابایت و H.265+ حدود 3.9 گیگابایت بود. صحنه دوم یک چهارراه بود که نتایج مشابهی را در پی داشت. H.264 حدود 36.4 گیگابایت، H.265 حدود 21.1 گیگابایت و H.265+ حدود 7.5 گیگابایت بود.

تفاوت بین فرمت های مختلف فشرده سازی ویدیویی در چیست؟

همانطور که می‌دانید امروزه فرمت‌های مختلف و متنوع ویدیویی وجود دارند که بسیاری از دستگاه‌ها قادر به پخش اغلب آنها هستند. ولی چرا باید این همه فرمت مختلف وجود داشته باشد تا هم ما و هم دستگاه ها و تولید کنندگانشان به زحمت بیافتیم و بعضی اوقات هم گیج شویم که چطور فلان فرمت ویدیور را پخش کنیم؟ به نظر شما تفاوتی اساسی و حیاتی بین فرمت های XviD و DivX و یا بین MKV و MP4 وجود دارد؟ با این همه فرمت بهتر است هنگام دانلود کردن از کدام فرمت استفاده کنیم؟

در حقیقت دنیای فرمت‌های ویدیویی می‌تواند کاملا گیج‌کننده باشد ولی نکاتی وجود دارند که دانستن آنها می‌تواند کمک زیادی در راستای انتخاب صحیح فرمت برای ما داشته باشد. اول اینکه فرمت‌های ویدیویی (Container) مثل  AVI ، خیلی بیشتر از یک پسوند فایل یا یک کدک ویدیویی هستند. 

Container به آن دسته از فرمت فایل ها گفته می شود که چند فایل و چند نوع داده همزمان در یک فایل قرار داده شده باشند. مثل فایل های ZIP و یا DLL.  یک فرمت خاص فایل است که می تواند کُدِکهای (Codec) مختلفی از قبیل DivX یا x264 را برای فشرده سازی اطلاعات ویدیویی مشخص، با استانداردهایی مانند MPEG-4 یا H.264، را مورد استفاده قرار دهد و از این طریق منجر به کاهش حجم فایل ویدئویی شود.

ذخیره

استاندارد فشرده سازی ویدئویی H.264 سال ها به عنوان بهترین روش برای فشرده سازی فایل های ویدئویی استفاده می شد. اما اخیرا استاندارد HEVC یا H.265 و H.265+ آمده است تا با حجم بسیار کمتر در همان کیفیت ،H.264را منسوخ کند. 

هر موقع که فیلم یا سریالی را دانلود می‌کنید، به تماشای یک فیلم بلو-ری می‌نشینید و یا ویدئوهای اینترنتی را مشاهده می‌کنید، به احتمال زیاد ویدئویی که می‌بینید با استاندارد H.264 کدگذاری شده است.

 به طور کلی تمام ویدئوهایی که با آن ها سروکار داریم، از قبل به نحوی فشرده شده‌اند تا برای مصارف معمول حجم معقولی داشته باشند. از ویدئوهای بدون افت کیفیت (Lossless) تنها در مصارف خاصی مانند ساخت فیلم در استودیو‌های فیلم سازی استفاده می‌شود. جالب است بدانید هر دقیقه از یک ویدئوی فشرده  نشده‌ی فول اچ دی 7 گیگابایت فضا اشغال خواهد کرد و بنابراین یک فیلم دو ساعته در صورتی که فشرده نشده باشد 840 گیگابایت حجم خواهد داشت.

برای آشنایی با جزئیات بیشتری از  کدک های مختلف تصویری و  فرمت های فرده سازی به مقاله "فرمت فشرده سازی" در وبسایت داتیس مراجعه کنید.

امکانات و آپشن‌های دوربین مداربسته

منظور از امکانات یا آپشن، قابلیت، توانایی و عملکرد یک دوربین درمقابل چالش‌ها و مشکلات خاص می‌باشد. به طور مثال: قدرت مواجه و تصویر دهی خوب در برابر ضد نورهایی مانند آفتاب.

برای درک بهتر این منظور  بهتر است با برخی از این آپشن‌ها و امکانات آشنا شویم.

1- OSD Menu  

UVC های برایتون دارای یک منویی هستند که با استفاده از آن می‌توانید به تنظیمات دوربین خود دسترسی داشته باشید. و تنظیماتی از قبیل رنگ، DNR، DWDR و ... را انجام دهید.

در گذشته دسترسی به این منو با استفاده از یک Joy stick تعبیه شده بر روی کابل دوربین انجام می‌شد. اما امروزه با حذف این Joy stick، دسترسی به منو دوربین از طریق منو دستگاه صورت می‌گیرد. برای آشنایی با نحوه دسترسی به OSD دوربین‌های برایتون، مطلب زیر را حتما بخوانید.

2- BLC (Back Light Control)

BLC (Back Light Control)

اختلاف سطح نور در محیط‌های مختلف یکی از مشکلات اساسی دوربین های نظارتی است. این مشکل زمانی ایجاد می‌شود که یک منبع نور قوی (مانند نور خورشید) در یک محیط نسبتاً تاریک قرار دارد. وجود چنین منبع نوری باعث بسته شدن دیافراگم دوربین خواهد شد در نتیجه قسمت‌های کم نور تصویر به شکل کاملاً تاریک به نمایش درخواهند آمد. مکانیزم BLC یکی از مکانیزم‌های اصلاح کننده این مشکل است. در این مکانیزم قسمت‌های پرنور تصویر نادیده گرفته می‌شود و در اثر این فرایند، تصویر قسمت‌های کم نور بهتر می‌شود. 

3- HLC (High Back Light Control)

HLC (High Back Light Control)

در این مکانیزم همانند مکانیزم BLC عمل شده با این تفاوت که شدت عملکرد این مکانیزم بیشتر از BLC بوده و در حذف ضد نورهای شدید، نقطه ای عمل می‌کند. مانند حذف نور چراغ های ماشین و خواندن پلاک در شب.

4- DNR (Digital Noise Reduction)

DNR (Digital Noise Reduction)

مکانیزم DNR یک تکنولوژی کاهنده نویز به‌صورت دیجیتالی است. رایج‌ترین نویز در تصویر مربوط به نسبت سیگنال به نویز (S/N) می باشد که در صورت کم نور بودن تصویر، خود را به‌صورت نقاط کوچک در تصویر نشان می‌دهد. مکانیزم DNR با شناسایی این نقاط آنها را به‌صورت دیجیتالی حذف می‌کند. مکانیزم DNR به دو دسته 2DNR, 3DNR تقسیم می‌شود. برای مطالعه بیشتر در مورد این تکنولوژی مقاله زیر را ببینید: 

  • 2D DNR: حذف نویز در دو بعد طول و عرض (به‌صورت سطحی)
  • 3D DNR: حذف نویز در سه بعد طول و عرض و عمق تصویر (به‌صورت حجمی) 

5- EIS (electronic image stabilizer)

EIS (electronic image stabilizer)

این تکنولوژی به دوربین کمک می‌کند که به‌صورت دیجیتالی، لرزش‌ها و تکان‌های کوچک ناشی از باد و غیره ... که باعث مات شدن تصویر می‌شوند را برطرف و تصویر را به‌صورت خودکار، ثابت و شفاف ببینید.

6- ICR Day & Night (infrared cut filter removal)

ICR Day & Night (infrared cut filter removal)

زمانیکه نور محیط از یک لوکس نوری (واحد اندازه گیری نور) کمتر شود، دوربین با تغییر فیلتر مادون قرمز، سبب ورود نور بیشتر به حسگر دوربین می‌شود. و امکان تشکیل تصاویر بهتری را مهیا می‌کند. وظیفه فیلتر مادون قرمز جلوگیری از ورود طیف‌های نوری مادون قرمز به حسگر دوربین است. در این حالت تصویر به‌صورت سیاه و سفید و با نویز کمتری تشکیل می‌گردد.

حال اگر این عملکرد به‌صورت مکانیکی باشد به آن true Day & Night و اگر به‌صورت الکترونیکی باشد به آن Day & Night گفته می شود. لازم بذکر است که LED‌های IR دوربین هم در این زمان روشن شده و محیط را روشن می‌نماید. ولی این مکانیزم مانع از ورود طیف نوری IR به داخل حسگر شده و سبب تشکیل تصویری شفاف در شب می‌گردد. 

برای درک بهتر و بیشتر مفهوم IR و IR Cut Filter به مقاله "IR Cut Filter چیست؟" در وبسایت داتیس مراجعه کنید.

همچنین برخی از دوربین‌ها Starlight می‌باشند. یعنی در طول شب نیز شما می‌توانید از تصاویر رنگی دوربین خود استفاده نمایید. مفهوم کلی استارلایت، در یک مقاله در وبسایت داتیس با همین نام قرار گرفته است. 

7- WDR (Wide Dynamic Range)

WDR (Wide Dynamic Range)

برای درک بهتر تکنولوژی WDR باید اطلاعاتی در مورد Dynamic Range (دامنه دینامیکی) داشته باشیم. دامنه دینامیکی به میزان توانایی دوربین در دریافت تصاویر در بازه‌های نوری متفاوت اطلاق می‌شود. هر چه این دامنه بیشتر باشد، دوربین توانایی بیشتری در دیدن اختلاف نورهای متفاوت دارد. لازم به ذکر است واحد اندازه گیری این پارامتر دسی بل (dB) می‌باشد. 

WDR یا دامنه دینامیکی بالا در دوربین هایی مورد استفاده قرار می‌گیرد که بازه دینامیکی بیشتری نسبت به دوربین های عادی دارند. اختلاف سطح نور در محیط های مختلف یکی از مشکلات اصلی دوربین‌های نظارتی است. این مشکل زمانی شدت پیدا می‌کند که یک منبع نوری قوی در یک محیط نسبتاً تاریک وجود داشته باشد. وجود منبع نور باعث بسته شدن دیافراگم دوربین می شود و قسمت های کم نور تر به صورت کاملاً تاریک به نمایش درآیند. برای رفع این مشکل از مکانیزم WDR استفاده می شود. 

در این مکانیزم دوربین به دو حسگر سرعت بالا و سرعت پایین مجهز می‌شود. در ابتدا حسگر سرعت پایین (با مدت زمان نوردهی زیاد) و سپس حسگر سرعت بالا (با مدت زمان نوردهی کم) تصویر را پردازش می‌نمایند.

پس از آن تصویر بدست آمده از این دو حسگر با یکدیگر ترکیب شده و تصویر نهایی را تولید می‌کنند. که نور مناسبی هم در نقاط پر نور و هم در نقاط کم نور دارد. لازم به ذکر است در برخی از دوربین‌ها به‌جای WDR از مکانیزم D-WDR استفاده شده است. در این حالت فرایند WDR به‌جای استفاده از دو حسگر، از یک حسگر استفاده می‌کند و فرایند WDR را به صورت دیجیتالی و نرم افزاری انجام می دهد. WDR با دو حسگر، به مراتب بهتر و باکیفیت تر از DWDR یا Digital WDR است. 

DWDR یا Digital WDR

لنز دوربین مداربسته 

لنز ابزاری است برای انتقال و انعکاس نور، و عملکرد دوربین‌های مداربسته به کیفیت لنز دوربین بستگی دارد. بررسی لنز تنها به معنای انتخاب لنز برای اینکه میدان دید صحیحی را نمایش دهد نیست. اگرچه که این عامل بسیار مهمی است، اما کیفیت تصویر بعد از نصب دوربین بسیار مهم می‌شود. در این متن برخی از عوامل کلیدی را که در هنگام انتخاب یک لنز در دوربین های مدار بسته مهم هستند را معرفی می کنیم:

فرمت اپتیکال: اندازه  لنز اپتیکال باید براساس اندازه سنسور تصویر، کمی بزرگتر از سنسور تصویر باشد. 

برای مثال:

= سنسور  1/2 اینچی -> سایز اپتیک 1/2 اینچ

= سنسور  1/3 اینچی -> سایز اپتیک 1/3 اینچ

اگر اندازه اپتیک لنز کم‌تر از سنسور تصویر باشد، ممکن است تیرگی در مرکز تصویر داشته باشیم.  

لنز دوربین مداربسته

انواع لنز دوربین های مداربسته براساس نوع کاربرد

1- لنز Fix(فیکس یا ثابت)

لنز Fix(فیکس یا ثابت)

لنزی است که در آن فاصله کانونی ثابت است. و براساس آن عمق و زاویه دید در آن ها ثابت و با عددی برحسب میلیمتر نمایش داده می‌شوند. اعداد فاصله کانونی 2.1، 2.8، 3.6، 4، 4.8، 6، 12 ...... 48 ساخته هستند. به طور مثال F:2.8mm که بیانگر زاویه دید 100 درجه ای و عمق دید 8 متر است. ازاین نوع لنز در مکان‌هایی استفاده می‌شود که زاویه و عمق دید کاملا مشخص است. 

2- لنز Varifocal(وری فوکال یا متغیر)

2- لنز Varifocal(وری فوکال یا متغیر)

این لنزها دارای فاصله کانونی متغیر بوده که در یک بازه مشخص قابل تغییر هستند. به واسطه آن فاصله و عمق دید متغیر خواهد بود. این لنزها یک بازه از فاصله کانونی مشخصی به طور مثال از 2.8-12 میلی‌متر دارند.

اهرم برای تنظیم فاصله کانونی، وضوح و شفافیت تصویر استفاده می‌شود. یکی از اهرم‌ها مربوط به تنظیم مکان عدسی دوم نسبت به اول که فاصله کانونی را در این تغییر می‌دهد و اهرم دیگری برای تغییر مکان عدسی اول نسبت به حسگر تصویر می‌باشد که وضوح و شفافیت تصویر را تغییر می دهد و focus تصویر باید به‌صورت دستی انجام شود.

3- لنز Motorized(موتورایز یا متغیر)

این لنزها مانند لنزهای varifocal دارای فاصله کانونی متغیر بوده با این تفاوت که زوم و فوکوس و دیافراگم را می توان از  فاصله دور و از طریق موتور تنظیم کرد. لنزهای motorized عموما مانند لنزهای varifocal با دو عدد فاصله کانونی برحسب میلی‌متر معرفی می‌شوند. 

مانند لنز 34X که این عدد معرف قدرت بزرگنمایی لنز بوده که حاصل تقسیم مسافت بر فاصله کانونی است. استفاده از لنزهای motorized بسیار کم شده است و دوربین های اسپید دام به دلیل هزینه پیاده‌سازی کمتر و امکانات بیشتر جایگزین استفاده از آنها در دوربین ها شده‌اند.

عدسی لنز دوربین مداربسته

عدسی لنز دوربین مداربسته

عدسی که جزء اصلی تشکیل دهنده لنز است، قطعه‌ای است از جنس مواد شفاف مثل شیشه، کریستال یا پلاستیک که یک طرف یا هر دو طرف آن داری انحنا است. لازم به ذکر است قیمت عدسی‌های پلاستیکی نسبت به عدسی‌های شیشه‌ای به شدت پایین‌تر است و نقاط ضعف عدسی‌های پلاستیکی سبب می‌شود که در پروژه‌های حرفه‌ای از آنها استفاده نشود.

دیافراگم لنز دوربین نظارتی

دیافراگم لنز دوربین نظارتی

برای کنترل مقدار نور عبوری از لنز چندین صفحه فلزی کدر به گونه‌ای آرایش یافته‌اند که به وسیله تغییر حلقه تنظیم می‌توانند روزنه‌ی مرکزی بین خود را، بزرگ یا کوچک نمایند. اگر این تغییرات به صورت دستی انجام شود (Manual lens) و اگر به‌صورت اتوماتیک با فرمان چشم الکترونیکی داخل لنز صورت پذیرد به آن (Auto IRIS) می‌گویند. عملکرد این قسمت به نحوی که در نور با شدت زیاد صفحات در هم جمع شونده، در یکدیگر جمع شده و روزنه میانی کوچک شده و نور کمتری به حسگر دوربین می‌رسد. در زمانیکه شدت نور کم باشد، باز شده و روزنه بزرگتر می‌شود و نور بیشتری به حسگر دوربین می‌رسد. 

اندازه بازوبسته شدن دیافراگم را با F نمایش می‌دهند.   به‌طور مثال: F1 : 2.8 – 4.8

عدد 2.8 میزان باز شدن دیافراگم در حالت Wide و عدد 4.8 میزان باز شدن دیافراگم در حالت Tele است و هرچه این عدد کمتر باشد دیافراگم بازتر می‌شود. 

فاصله کانونی لنز Lens

فاصله کانونی لنز Lens

به فاصله مرکزی عدسی لنز تا نقطه همگرایی عدسی فاصله کانونی می‌گویند. این مقدار برای لنزهای  fix ثابت است. اما در برخی از لنزها قابل تنظیم می باشد. زمانی که فاصله کوچکتر  باشد، زاویه دید گسترده‌تر است و اگر زاویه دید باریک‌تر باشد فاصله کانونی بزرگتر است. 

از نظر فاصله کانونی لنز‌ها را به سه دسته تقسیم می کنند: 

  1.  لنزهای واید (wide) 
  2.  لنزهای تله (tele)
  3.   لنز های نرمال

لنز های نرمال (Normal) دوربین چیست؟

لنز نرمال بین لنز واید و لنز تله قرار دارد و به آن‌چه که چشم انسان می‌بیند بسیار نزدیک است و به همین دلیل آن‌ها را لنز نرمال می نامند. لنز نرمال لنز استاندارد هر دوربین محسوب می‌شود و تشخیص آن براساس کادر و قطر تصویر بسیار ساده است. به طور مثال یک لنز 35 میلیمتری با فاصله کانونی 40 تا 50 میلیمتر "نرمال" به حساب می‌آید و لنز با فاصله کانونی کم‌تر از 40 تا 50 میلیمتر میدان دید گسترده‌تری را نمایش می‌دهد و لنز "واید" نامیده می شود. 

زاویه میدان دید و وضوح تصویر لنزهای واید به مراتب بیشتر از سایر لنزهاست. در فضاهای کوچک مانند اتاق‌ها ودر مکان‌هایی که فاصله سوژه از دوربین کم است و یا به هر عبارتی ما به زاویه دید بازتر نیاز داشته باشیم از لنزهای واید استفاده می‌کنیم.هرچه فاصله کانونی کم‌تر شود، نقطه کور اطراف دوربین کم‌تر می‌شود و نویز تصویر افزایش می‌یابد.

فاصله کانونی به اینکه جسم چه مقدار دور است و اندازه جسم چه مقدار است بستگی خواهد داشت. 

زاویه دید دوربین مدار بسته چقدر است؟ 

زاویه دید دوربین مدار بسته

زاویه‌ای است که لنز دوربین می‌تواند صفحه روبروی خود را ببیند. اگر خطی فرضی از لنز به ابتدا و انتهای این کادر کشیده شود خط زاویه دید لنز خواهد بود زاویه دید را فاصله کانونی مشخص می‌کند. 

هرچه فاصله کانونی بیشتر باشد، زاویه دید کوچکتر می‌شود و هرچه فاصله کانونی کمتر باشد، زاویه دید بزرگتر می‌شود. در کل فاصله کانونی، عددی بر حسب میلیمتر است و معرف زاویه دید لنز است، و هر چه فاصله کانونی عددی بزرگتر، زاویه دید دوربین کمتر و به اصطلاح Teleتر می‌شود. فاصله کانونی را با f نشان می‌دهند. 

  • F: 2.8mm زاویه دید حدود 100 درجه 
  • F: 3.6mm زاویه دید حدود 75 درجه 

IR LED دید در شب دوربین مداربسته

IR LED دید در شب دوربین مداربسته

استفاده از IR در دوربین های مدار بسته به منظور دیدن تصاویر در طول شب صورت می‌گیرد. در مجموع دو نوع IR LED در بازار موجود است: 

  • IRهای معمولی 
  • IRهای SMD که هم مصرف انرژی کمتر و طول عمر بیشتری نصبت به IR های معمولی دارند.

پارامترهای مهم در LEDهای مادون قرمز موجود در دوربین‌های دید در شب عبارتند از: 

  • توان LED
  • تعداد LEDها
  • زاویه نوردهی LEDها

مجموع پارامترهای قوی در میزان روشنایی یک سطح توسط دوربین مؤثر می‌باشد.

برخی از دوربین‌ها دارای تکنولوژی خاصی تحت عنوان Warmlight هستند. این تکنولوژی به این صورت عمل می‌کند که در شب به جای روشن شدن LED IR، LEDهای تعبیه شده روی دوربین روشن می‌شوند. و نور سفید رنگی را در محیط پخش می‌کنند و باعث می‌شوند تا تصاویر این دوربین‌ها نیز همانند دوربین‌های استارلایت، در شب رنگی باشند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد این تکنولوژی، در صفحه مقالات داتیس، مقاله "تکنولوژی Warmlight" را مطالعه کنید.

درجه حفاظت (IP) و (IK)

درجه حفاظت (IP) و (IK)

IP به معنی درجه حفاظت تجهیزات الکترونیکی در برابر آب و گرد غبار است که به صورت زیر نمایش داده می‌شود.

IP68 که در آن عدد اول یعنی 6 نشان دهنده میزان حفاظت در برابر نفوذ گرد و غبار و عدد دوم یعنی 8 نشان دهنده میزان حفاظت در برابر نفوذ آب و دیگر مایعات است. 

IK نیز درجه حفاظت تجهیزات الکترونیکی در برابر ضربات وارد شده به آنهاست. برای نمایش میزان مقاومت دوربین در برابر ضربه در کنار IK از یک عدد بین 0 تا 10 استفاده می‌کنیم.

درجه حفاظت (IP) و (IK)

در مقاله "درجه حفاظت دوربین ها" در وبسایت داتیس، به صورت کامل به موضوع درجه حفاظت در دوربین های مداربسته پرداخته شده است. 

دستگاه های ضبط تصویر 

دستگاه ضبط تصویر با نام‌هایی مانند دستگاه ضبط کننده، دستگاه ذخیره‌ساز، دستگاه DVR / NVR / UVR / XVR ، دستگاه رکوردر در بازار نظارت تصویری شناخته می‌شود. 

تاریخچه و انواع دستگاه های ضبط کننده

1- VCR (video control relorder)      

VCR (video control relorder)

این دستگاه ها جزء اولین دستگاه های ضبط کننده تصاویر بودند که در سال 1958 توسط شرکت GOLD STAR به بازار عرضه شدند. ساختار کلی این دستگاه‌ها بر اساس دستگاه‌های ویدئو خانگی بوده است. VCRها تصاویر را برروی VHS ذخیره می‌کردند. عیب آنها تعویض این فیلم‌ها پس از پر شدن توسط اپراتور و کاهش کیفیت در اثر نگهداری طولانی بود.

2- UVR (Universial video recorder)

کاربرد این دستگاه‌ها در سیستم های آنالوگ بوده و تصاویر را بر روی هارددیسک H.D.D ذخیره می کنند. و مزیت آن نسبت به VCR افزایش کیفیت و حجم ذخیره‌سازی، عدم نیاز به اپراتور در حین کار و ... است. البته ممکن است در برند‌های دیگر به‌جای UVR از DVR یا حتی XVR نیز استفاده شود. 

در شرکت داتیس به دستگاه های ضبط تصویر دوربین های HD برایتون، UVR گفته می‌شود.

شما می توانید برای مشاهده انواع مختلف UVRهای برایتون به وبسایت داتیس، بخش دستگاه های ضبط تصویر UVR مراجعه کنید.

UVR های برایتون با دو GUI یا رابط گرافیکی در بازار موجود هستند. رابط گرافیکی جدید دستگاه های برایتون با ایجاد تغییراتی در ظاهر و برخی از بخش های منو دستگاه، در سال 1400 به بازار عرضه شدند. شما می توانید نحوه استفاده و راهنمای این GUI را در بخش مقالات وبسایت داتیس، تحت عنوان " راهنمای رابط گرافیکی جدید برایتون" مشاهده کنید. 

در صورتی که علاقه مند به تشخیص چهره هستید، مقاله نحوه فعال سازی تشخیص چهره را مطالعه کنید. 

3- NVR (network video recorder)

NVR (network video recorder)

از این دستگاه برای اتصال دوربین های IP یا تحت شبکه استفاده می‌شود. همانند UVRها تصاویر را بر روی هارددیسک H.D.D ذخیره می‌کند. تفاوت NVR نسبت به UVR، علاوه بر افزایش کیفیت و پشتیبانی از رزولوشن‌های بالاتر، تفاوت در بستر کابل کشی است. 

برای مشاهده و مقایسه انواع مختلف NVR برایتون، به وبسایت داتیس، بخش دستگاه های ضبط تصویر NVR مراجعه کنید. 

فاکتورهای مهم درمورد ضبط کننده های تصویر 

1- تکنولوژی ساخت

دستگاه ها از نظر تکنولوژی ساخت، به دو دسته تقسیم می شوند:

  • PC base(Capture card)  
  • Standalone

DVRهای Pc Base به صورت یک کارت capture همانند کارت گرافیک بر روی مادربرد سیستم نصب شده و برای پردازش و ذخیره‌سازی تصاویر از CPU، RAM، HDD و ... استفاده می کنند. عیب این نوع از DVRها عبارت است از: 

  • آسیب پذیر بودن بخاطر استفاده از PC
  • سیستم عامل windows
  • روشن بودن همیشگی PC درحالی که کامپیوترهای خانگی برای کار 24 ساعته طراحی نشده اند.
  • احتمال ویروسی شدن به خاطر نوع سیستم عامل 
  • و...

دستگاه های Stand alone با قرار دادن یک هارددیسک داخلشان به‌صورت کاملاً مجزا کار کرده و با توجه به سیستم عامل Linux احتمال خطرات و خرابی‌ها را به مراتب کمتر می‌کند. پردازش تصویر و ذخیره‌سازی را پردازشگر این دستگاه‌ها بر عهده دارد و مهمترین حسن این تکنولوژی کارکرد مستقل و عدم وابستگی آن به سایر پارامترها است. 

2- سیستم عامل (OS)

ازنظر سیستم عامل، DVRها به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • Windows
  •  Linux

DVRهای مبتنی بر linux از نظر امنیت، کارایی، عدم وجود بد افزارهای مخرب (ویروس)‌، تهدیدات شبکه‌(هک شدن) و ... نسبت به DVRهای مبتنی بر Windows وضعیت بهتر و قابل قبول‌تری دارند. 

3- کیفیت ضبط تصاویر

یکی از فاکتورهای مهم انتخاب DVR میزان کیفیت تصاویرضبط شده است. لازم به ذکر است که هرچقدر کیفیت و رزولوشن تصاویر ضبط شده بالاتر باشد فضای اشغال شده هارد بیشتر شده و زمان آرشیو آن کمتر است.

4- پشتیبانی از فرمت های فشرده سازی

DVR تصاویر ارسالی از دوربین‌ها را با فرمت‌های مختلف فشرده می‌کند. تا زمان بیشتری را بتوانیم به صورت آرشیو داشته باشیم. به طور مثال : H.265+ - H.265 -  H.264+ - H. 264 - Mpeg 4 - Mpeg 2 - Mjpeg

DVR که با فرمت H.264 فشرده سازی را انجام می‌دهد، تا 50% فضای اشغال شده هارد را نسبت به MPEG کاهش می‌دهد.

5- تعداد کانال‌های ورودی تصویر 

منظور از تعداد کانال های ورودی، پشتیبانی همزمان از حداکثر دوربین‌های وصل شده به دستگاه است. که این عدد اصولا ضریبی از عدد 4 است: 4 کانال، 8 کانال، 16 کانال، 32 کانال، 64 کانال و 128 کانال. 

6- تعداد کانال‌های ورودی صدا

منظور از این پارامتر این است که چه تعداد از کانال های ورودی DVR قابلیت ضبط صدا را هم دارند. برای ضبط صدا می‌توان یا از میکروفن داخلی برخی از دوربین‌ها استفاده کرد یا از یک میکروفن جداگانه.

7- پردازشگر یا Chipset

وظیفه پردازشگر، پردازش کردن تصاویر و پخش تصویر در زمان جستجو و ضبط همزمان و مدیریت و اجرای سایر عملکرد‌های DVR می باشد. برند سازنده تراشه نشان دهنده قدرت DVR در پردازش تصاویر و ... خواهد بود. استفاده از پردازشگر‌های ضعیف باعث هنگ کردن دستگاه در زمان پشتیبان‌گیری و ریست شدن دستگاه می‌شود. لازم بذکر است که پردازشگر‌های برند Hisilicon از بهترین پردازشگرهای موجود بر روی DVRها هستند.

8- پشتیبانی از هارد

پشتیبانی از هارد

یکی دیگر از پارامتر‌های مهم در انتخاب دستگاه میزان پشتیبانی از هارد آنهاست. لازم به ذکر است بسته به نوع دستگاه، حجم مورد استفاده متفاوت است. توجه داشته باشید که هارد مناسبی را برای سیستم‌های نظارت تصویری خود انتخاب کنید. هر هارد دیسک برای شرایط خاصی طراحی شده است. برای کسب اطلاعات بیشتر درمورد انواع هارد و مناسب ترین هارد برای سیستم های نظارت تصویری، در بخش مقالات وبسایت داتیس، مقاله "انواع هارد دوربین مداربسته" را مطالعه کنید.

9- کابینت DVR

منظور از کابینت DVR سایز و جنس تشکیل دهنده کیس DVR است. که با توجه به نوع آنها به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  1. کیس بزرگ 
  2. کیس کوچک

به عنوان مثال DVR هایی که تعداد هارد بالاتری پشتیبانی می کنند، کیس بزرگتری دارند.

10- تنوع برنامه ضبط تصاویر

منظوراز برنامه ضبط این است که DVR در چه زمانی و در چه شرایطی شروع به ضبط تصاویر نماید. نوع ضبط به دو دسته تقسیم می شوند: 

الف- ضبط Manual

در ضبط Manual یا دستی، DVR بدون توجه به هیچ پارامتری به‌صورت پیوسته ضبط می‌نماید. 

ب- ضبط Schedule

در این نوع ضبط Schedule می توان برای DVR برنامه زمانی تعریف کرد که در چه زمانی با توجه به چه پارامتری ضبط نماید.

به عنوان مثال: روز شنبه از ساعت 10 صبح الی 8 شب را با توجه به حرکت ضبط کند و روز یکشنبه از ساعت 16 الی 18 را به صورت کامل ضبط کند.

پارامترهای موجود در نوع ضبط Schedule عبارت است از: 

– Motion Detection

یعنی ضبط براثر ایجاد حرکت جلوی دوربین یا به عبارت دیگر در اثر حرکت ضبط تصاویر اتفاق بیفتد. و در نبود حرکت هیچ گونه ضبطی صورت نپذیرد. این امر سبب بالا بردن زمان آرشیو در هارد می‌گردد. در این فرایند دو گزینه PreAlarm ضبط قبل از حرکت و PostAlarm ضبط بعد از حرکت وجود دارد که  ضبط قبل از حرکت تصاویر ضبط شده از داخل بافر DVR به HDD منتقل می‌شود و زمان آن حدود 2 الی 3 ثانیه است. 

در ضبط بعد از حرکت، مدت زمان بعد از حرکت ضبط می‌شود که زمان معمولا به صورت متغیر 10 ثانیه است.

– ALARM IN

ALARM IN آلارم ورودی

در صورت وجود دستگاه اعلام سرقت در محل و وصل خروجی این سیستم به DVR در صورت تحریک سیستم اعلام سرقت در صورت فعال کردن پارامتر ALARM IN دستگاه شروع به ضبط تصاویر دوربین‌های تعریف شده می‌کند. 

– Regullar

به معنی ضبط به صورت ثابت و پیوسته است.

11- پورت های خروجی

DVRها با توجه به نیاز مشتری دارای پورت‌های خروجی متفاوتی می‎‌باشند که عبارتند از:

  • AV جهت نمایش تصاویر بر روی تلویزیون با کابل کواکسیال
  • VGA جهت نمایش تصاویر بر روی مانیتور
  • (HDMI (High Definition Media Interface جهت نمایش تصاویر بر روی تلویزیون‌های LED وLCD بزرگ و با کیفیت بالا است.

12- شبکه

جهت نمایش تصاویر بر روی کامپیوترهای موجود در شبکه و انتقال تصاویر بسته به امکانات موجود و نیاز کارفرما می‌توان از هر کدام خروجی‌های فوق استفاده نمود.

13- پشتیبانی از نرم‌افزار‌های کاربردی

شرکت پویش رایان داتیس، به منظور تسهیل در استفاده از دوربین‌ها و دستگاه‌های برایتون اعم از UVC، UVR، IPC، NVR و دوربین های IOT نرم افزارهایی را ارائه کرده است: 

الف- Briton CCTV Pro          

Briton CCTV Pro

جدیدترین نرم‌افزار ارائه شده در حوزه محصولات برایتون، نرم‌افزار Briton CCTV Pro است. این نرم‌افزار جامع، قابلیت پشتیبانی از تمامی دوربین های IP و IOT و همچنین NVR و UVR به صورت همزمان را داراست. این نرم‌افزار قابلیت اتصال بر روی سیستم‌های عامل اندروید و IOS را دارد. در صفحه مربوط به نرم‌افزار‌های کاربردی سایت داتیس، در بخش "Briton CCTV Pro" به تفصیل در مورد این نرم‌افزار توضیح داده شده است. همچنین نحوه عملکرد این نرم‌افزار نیز در این صفحه با تمام جزئیات ارائه شده است.

ب- Briton Device Manager

Briton Device Manager

نرم‌افزار Briton Device Manager یکی دیگر از نرم‌افزار‌هایی است که برای استفاده از محصولات برایتون می‌توانید از آن بهره‌مند شوید. این نرم‌افزار قابلیت اتصال به سیستم عامل ویندوز را داراست. با استفاده از این نرم‌افزار می‌توان به صفحه وب، تغییرات IP، آپدیت و شناسایی دوربین‌ها و دستگاه‌های متصل به لپتاپ یا کامپیوتر دسترسی داشت. برای دانلود و استفاده از راهنمای این نرم‌افزار به صفحه “Briton Device Manager” در بخش نرم‌افزار های کاربردی سایت داتیس مراجعه کنید.

ج- B IOT

B IOT

نرم‌افزار B IOT یا Briton IOT نرم‌افزار اختصاصی دوربین های IOT برایتون است. که با استفاده از آن می‌توانید تصاویر دوربین‌های خود را به 3 روش دریافت کنید. برای اطلاعات بیشتر و راهنمای کامل این نرم‌افزار صفحه "B IOT" در بخش نرم‌افزار های کاربردی وبسایت داتیس را مشاهده کنید. نسخه اندروید و IOS این نرم‌افزار برای شما در دسترس است.

د- Briton CCTV

Briton CCTV

این نرم‌افزار، مختص دستگاه های UVR، NVR و IPC های برایتون می باشد. با استفاده از نسخه اندروید و IOS این نرم‌افزار شما می توانید به تصاویر دستگاه ها و دوربین های IP خود دسترسی داشته باشید. از صفحه "Briton CCTV" در وبسایت داتیس، این نرم‌افزار را دانلود کنید و راهنمای جامع آن را مشاهده کنید. 

ه- Briton VMS

Briton VMS

نرم‌افزار Briton VMS یکی از پرکاربرد ترین نرم افزارهای برایتون است که می توانید بر روی سیستم عامل ویندوز خود استفاده کنید. با این نرم‌افزار شما می توانید دوربین ها و دستگاه های خود را از راه دور به طور کامل تحت کنترل خود داشته باشید. برای دسترسی به نرم‌افزار و راهنمای جامع آن، در صفحه نرم‌افزار های کاربردی وبسایت داتیس وارد قسمت "VMS Software" شوید. 

14- سیستم های انتقال تصویر 

منظور از سیستم انتقال تصویر، رویت تصاویر در محلی به غیر از محل DVR است. در اکثر موارد که حساسیت‌های خاص امنیتی وجود ندارد انتقال تصویر به بستر اینترنت صورت می‌پذیرد که دارای انواع مختلفی است.

الف- انتقال تصویر با استفاده از IP Static

در این روش پس از خرید IP Static از شرکت اینترنتی (ISP) که اینترنت مبدا را تامین می‎‌کند، DVR را به آن متصل می‌کنید. قسمت DMZ مودم IP DVR را وارد کنید ودر اینترنت مقصد با وارد کردن IP Static و رمز و پسورد دستگاه تصاویر قابل رویت است.

ب- انتقال تصویر با استفاده ازDDNS FREE

در این روش نیازی به IP Static نبوده و فقط کافیست مودم اینترنت مبدا (DVR) تکنولوژی UPNP را ساپورت کند. سپس با توجه به مشخصات و شماره سریال DVR وارد سایت کارخانه سازنده DVR شده و آن را Register نمایید. و پس از وارد شدن به این سایت با وارد کردن یوزر و پسوورد تصاویر قابل مشاهده خواهد بود.

ج- انتقال تصویر با استفاده از روشpeer to peer (P2P)

در این روش نیازی وارد شدن به تنظیمات مودم و سایت سازنده DVR نیست. فقط کافی است آن را به اینترنت متصل کنید. پس از نصب نرم‌افزار، در بخش P2P در منو اصلی دستگاه، Qr Code مربوط به انتقال تصویر را اسکن کرده تا تصاویر در نرم‌افزار شما نمایش داده شوند. توضیحات تکمیلی در بخش مقالات، "مقاله شبکه نظیر به نظیر (P2P) چیست؟" موجود است.

تجهیزات جانبی(Accesseries) در دوربین های مدار بسته

یکی از مهمترین و تاثیرگذارترین قسمت‌ها در یک سیستم نظارت تصویری قسمت accessories هستند. این قسمت شامل موارد زیر هستند:

  • کابل‌ها
  • اتصالات
  • تغذیه
  • هوزینگ

وظیفه این قسمت درسیستم‌های نظارتی تامین انرژی کلیه ادوات موجود درمدار(قسمت تغذیه) وانتقال تصاویر از دوربین به DVR (قسمت کابل ها و اتصالات) است.

کابل های دوربین مداربسته

در سیستم های  دوربین مداربسته HD به ازای هر دوربین 2 رشته کابل وجود دارد: 

  • کابل کواکسیال که وظیفه انتقال سیگنال تصاویر از دوربین تا DVR را دارد.
  • کابل برق که وظیفه انتقال برق جهت تامین انرژی دوربین ها و DVR را دارد.

– کابل کواکسیال(COAXIAL)

کابل کواکسیال(COAXIAL)

به طور کل کابل های کواکسیال از 4 لایه تشکیل شده‌اند. اولین لایه که در مرکز کابل وجود دارد هسته مسی (copper core) هستند. این لایه در حقیقت تنها لایه‌ای است که سیگنال از آن عبور  می‌کند. پس از آن یک لایه عایق از جنس فوم بنام عایق داخل inner insulator وجود دارد که وظیفه این لایه جدا نمودن هسته مرکزی از لایه سوم است. لایه سوم،لایه محافظ یا شیلد نام دارد. 

مقاومت اهمی کابل کواکسیال مورد استفاده در سیستم‌های نظارت تصویری برابر با 75 اهم است. و بر اساس متراژ مورد نظر برای انتقال تصاویر به دسته‌های زیر تقسیم می‌شوند.

  • RG – 6 
  • RG – 11
  • RG – 15
  • RG – 58 
  • RG – 59

به‌طور معمول از کابل کواکسیال RG-59U در پروژه‌های مدار بسته استفاده می‌شود.

فاکتور‌های مهم در خرید کابل کواکسیال RG-59

تست

ردیففاکتورهای مهمتوضیحات
1جنس مغزیجنس مغزی کابل معمولاً از مس می باشد. این در حالیست که در برخی از کابل ها ناخالصی هایی به مغزی اضافه می گردد. برای آزمایش جنس مغزی کابل باید روکش آن را توسط کاتر تراشید و سطح آن کاملاً یک رنگ و یکدست باشد و روش دیگر قرار دادن مغزی کابل روی آتش می باشد که اگر جنس آن از مس خالص باشد رنگ آتش سبز خواهد شد. 
2قطر مغزیاین قطر بین 1.2 تا 1.8 میلیمتر می باشد که هرچه قطر مغزی کابل بیشتر باشد قدرت و کیفیت انتقال آن بالاتر می باشد. 
3جنس شیلددر بازار جنس هایی از قبیل مس، آلومینیوم و آلیاژهای دیگر موجود می باشد که بهترین آن از نظر حفاظت در مقابل امواج شیلد مسی می باشد.
4تراکم بافت شیلدهرچقدر این تراکم بیشتر باشد قابلیت نویز پذیری کابل کمتر خواهد بود.
5جنس روکش کابل روکش کابل معمولا از جنس PVC می باشد.

نتیجه گیری: RG-59U با مغز وشیلد مسی با قطر مغزی بالا و تراکم بالای بافت شیلد بهترین انتخاب جهت کابل کواکسیال است. کابل هایی با سایر مشخصات فنی باعث افت کیفیت تصاویر در متراژهای بالا می‌شود.

– کابل برق(Power)

کابل برق(Power)

جهت انتقال برق و تامین توان مصرفی دوربین‌ها از کابل برق استفاده می‌گردد. توصیه می‌کنیم به ازای هر دوربین و به جای استفاده از سیم های برق از کابل به جهت حفاظت و امنیت بالاتر استفاده گردد. حداقل سایز پیشنهادی به ازای هر دوربین، کابل 1*2 است. استفاده از کابل های با ضخامت کمتر و غیر استاندارد سبب ایجاد اتصالی و آتش‌سوزی می‌شود.

اتصال BNC نصب دوربین های نظارتی

اتصال BNC نصب دوربین های نظارتی

بی ان سی، به قطعه‌ای گفته می‌شود که به ابتدا و انتهای کابل متصل شده و قابلیت اتصال DVR به دوربین را فراهم می‌کند. و دارای انواع ذیل می‌باشد:

ردیف نوع BNCتوضیحات
1فشاریمغزی کابل با فشار دست داخل BNC قرار می گیرد.
2پیچیمغزی کابل توسط یک پیچ داخل BNC قرار می گیرد مثل تلویزیون.
3لحیمیمغزی کابل داخل BNC توسط هویه لحیم می گردد. 
4پرسیمغزی کابل توسط انبر BNC پرس می شود (متداول ترین روش برای استفاده از BNC) 
5Barrellگاهی اوقات به علت کوتاهی کابل و افزایش مسافت و عدم امکان کابل کشی از ابتدا از قطعه ای به نام برل استفاده می شود. در این روش دو سر کابل را BNC بزنید و برل بین دو BNC قرار می گیرد و دو کابل را به هم متصل  می کند.

تغذیه دوربین مداربسته

مهمترین مبحث در سیستم های Accessoris بحث طراحی سیستم تغذیه برای دوربین‌ها است. به طور کلی هر دستگاه الکترونیکی که بخواهد خدمتی را برای ما انجام دهد باید توان الکتریکی آن تامین شود. تامین توان الکتریکی یعنی وصل کردن دستگاه مورد نظر به یک منبع تغذیه یا آداپتور جهت روشن شدن و ارائه خدمات.

انواع دوربین ها از نظر سیستم تغذیه

اکثر دوربین مداربسته از نظر تغذیه به سه دسته تقسیم می شود:

  • 220VAC دوربین های قدیمی که مستقیماً به برق شهر وصل می شدند.
  • 24VAC دوربین های SPEED DOME
  • 12VAC اکثر دوربین‌های موجود در بازار

منبع تغذیه یا آداپتور دوربین های مداربسته

منبع تغذیه یا آداپتور دوربین های مداربسته

منبع تغذیه یا آداپتور المانی است که از یک طرف به برق شهر متصل شده و در خروجی خود ولتاژ و جریان دلخواه ما را تامین می‌کند. در خروجی آداپتور پارامترهایی وجود دارند که بر اساس آنها آداپتورها تقسیم بندی می‌شوند.

انواع ولتاژ خروجی: 

  • DC مستقیم
  • AC متناوب

مقدار ولتاژ خروجی:

منظور از این پارامتر اختلاف پتانسیل خروجی آداپتور است که می بایست برابر اختلاف پتانسیل مورد نظر دستگاه باشد. مثلاً برای یک دوربین 12 ولت، آداپتور 12 ولت نیاز است.

مقدار حداکثر جریان دهی خروجی:

منظور از این پارامتر این است که به چه میزان ما می‌توانیم از آداپتور یا منبع تغذیه‌مان جریان دریافت کنیم. این پارامتر نسبت مستقیم با توان مصرفی دستگاه و توان خروجی منبع تغذیه دارد و دارای مقادیر مختلف است. 

1A، 2A، 5A، 10A، 20A و...

بنابراین طبق تعریف های فوق یک آداپتور 12VDC – 2A به منبع تغذیه‌ای گفته می شود که: 

  1. خروجی ولتاژ از نوع مستقیم (DC) باشد.
  2. اختلاف پتانسیل خروجی 12 ولت باشد.
  3. حداکثر میزان جریان دهی برابر 2 آمپر باشد. 

کاور و پایه دوربین مدار بسته

کاور و پایه دوربین مدار بسته

برای نصب دوربین های BOX در محیط outdoor از تجهیزاتی به نام هوزینگ استفاده می‌شود. وظیفه هوزینگ حفاظت از دوربین در مقابل گرد و غبار، رطوبت، دستکاری و خرابکاری و سرقت است. هوزینگ از دو قسمت کاور و پایه تشکیل شده است. 

پارامترهای مهم در مورد هوزینگ

ردیفپارامترهای مهم هوزینگ دوربینتوضیحات
1درجه حفاظتهوزینگ‌های موجود در بازار بر اساس درجه حفاظت در انواع IP65، IP66 و IP67 تولید می‌شوند و با توجه به محل و شرایط جوی محل نصب دوربین از درجه حفاظتی خاصی برخوردارند.
2نوع پایه برخی پایه‌ها معمولی و برخی cable management هستند. یعنی سیم‌ها از داخل پایه عبور کرده و هیچگونه سیمی در دسترس و در دید قرار ندارد. این گونه پایه‌ها برای پروژه‌های با ضرایب امنیتی بالاتر استفاده می‌شوند. 
3فندر زمان گرمای شدید باعث گردش هوا داخل هوزینگ شده و مانع از گرم شدن بیش از حد دوربین  می شود.
4هیتردر شرایط جوی سرد با گرم کردن داخل هوزینگ مانع از یخ زدن شیشه هوزینگ و یخ زدن لنز شده و مانع از ایجاد تاری تصویر بر اثر سرما می شود.
5برف پاک کن شیشههوزینگ هایی که دارای این سیستم هستند به وسیله یک پمپ آب را به شیشه پاشیده و با برف پاک کن شیشه را تمیز می کند، این کار به‌صورت کاملا اتوماتیک و بدون دخالت کاربر صورت می گیرد.
6جنس بدنه و ابعادهوزینگ ها از نظر جنس بدنه و استحکام و ابعاد هم دارای انواع مختلفی  می باشند.

دوربین های وای فای(Wifi) برایتون

دوربین های وای فای(Wifi) برایتون

دوربین Wi-Fi یا بیسیم دارای ویژگی‌های منحصر به فردی است که باعث محبوبیت آن در این عرصه شده است. سیستم تشخیص حرکت در دوربین‌های wireless بسیار کاربردی است. که باعث صرفه‌جویی درفضای ذخیره‌سازی در دوربین می‌شود. استفاده از تکنولوژی wireless حجم زیادی از کابل‌کشی به هر دوربین را حذف می‌کند و مقرون‌ به صرفه ترین راهکار محسوب می‌شود.

 همچنین در مواردی که شما از دوربین مداربسته در حالتoutdoor استفاده می‌کنید، ممکن است سارقین به سیم متصل به دوربین دسترسی داشته باشند. به راحتی آن را قطع ‌کنند تا بتوانند به منطقه نفوذ کنند، اما در دوربین wireless قطع ارتباط بسیار سخت‌تر است.

دوربین‌های wireless با حس کردن هر نوع حرکت به صورت اتوماتیک شروع به ضبط تصاویر می‌کنند. حتی در بعضی از دوربین‌های PTZ  قابلیت Auto Tracking (ردیابی) دارند که در صورت تشخیص هرگونه حرکت به صورت اتوماتیک دوربین جسم متحرک را دنبال می‌کند. 

یکی از بهترین مزیت‌های این نوع دوربین‌ها، ضبط تصاویر با زمان‌بندی خاص است. علاوه بر فعال بودن تشخیص حرکت می‌توان ضبط زمان‌بندی شده را هم فعال نمود تا در زمان‌های خاص مورد نظر، تصاویر را ذخیره نمود و آن را در آرشیو ویدیویی خود ذخیره نمایید. این ویژگی می‌تواند در ساعت‌های خاص که بیرون از خانه هستید امنیت بیشتری در خانه برقرار نماید.

دوربین‌های وای فای برایتون دارای مدل‌های مختلف با کاربرد‌های متفاوت می‌باشند. شما می‌توانید مدل‌های مختلف این دوربین را در صفحه مربوط به این دوربین در وبسایت داتیس مشاهده کنید.

تصاویر دوربین های وای فای برایتون قابل دریافت برروی تلفن همراه شما هستند. 2 نرم‌افزار برای مشاهده تصاویر این دوربین ها ارائه شده اند. 

نرم افزارهای Briton CCTV Pro و B IOT، نرم‌افزارهای کاربردی برای دریافت تصاویر دوربین های IOT برایتون هستند. با کلیک کردن روی نام آنها می‌توانید از طریق سایت داتیس به آنها دسترسی داشته باشید. همچنین نحوه راه‌اندازی و استفاده از دوربین های وای فای برایتون نیز در این صفحات به طور کامل و جامع بیان شده است.

نتیجه گیری در مورد آموزش دوربین مداربسته

همانطور که در ابتدای مقاله اشاره شد، هزینه‌های تمام شده برای خرید و نصب سیستم نظارتی باید با وسواس بالایی انجام شود. این امر مستلزم داشتن اطلاعات کافی در هنگام خرید آن است. همکاران ما در واحد فروش و خدمات پس از فروش شرکت داتیس، پاسخگوی هر گونه سوال و ابهام شما در این زمینه هستند. کافیست با شماره تماس 02174856 ارتباط برقرار کنید. 

برای در میان گذاشتن دیدگاه خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری شوید.