قوانین نصب دوربین مداربسته و اماکن ممنوع برای نصب

D
پویش رایان داتیس
مطالعه حدود 0 دقیقه
1 0
قوانین نصب دوربین مداربسته و اماکن ممنوع برای نصب

دوربین مداربسته در دنیای امروز به یکی از ابزارهای اساسی برای تامین امنیت تبدیل شده است. اما در نصب دوربین مداربسته علاوه بر اینکه باید اصول فنی را رعایت کرد، برخی قوانین حقوقی هم وجود دارد که عدم رعایت این قوانین منجر به بروز مشکلاتی برای شما خواهد شد. دقت کنیدکه  اجازه ندارید دوربین مداربسته را در هر مکانی به راحتی نصب کنید؛ ما در این مطلب قوانین نصب دوربین مداربسته را در مکان‌های مختلف بیان می‌کنیم تا از بروز هر گونه مشکل برای شما پیشگیری کنیم.

قوانین حقوقی نصب دوربین مداربسته

در برخی مکان‌ها مانند مغازه‌های طلافروشی، موبایل فروشی‌ها، اماکن تجاری بزرگ و کوچک، مجتمع‌های مسکونی و سازمان‌ها و ادارات دولتی و خصوصی، نصب دوربین مداربسته به افزایش امنیت کمک می‌کند و بسته به فضای مورد نظر می‌توان از یک یا چند دوربین مداربسته استفاده کرد. اما در اماکن خصوصی و در بخش‌هایی که ملک دارای همسایه است، حتما باید به طور کامل در جریان نصب دوربین باشند.

در ادامه این مطلب با جزئیات بیشتری به قوانین حقوقی نصب دوربین مداربسته در اماکن مختلف، از جمله مشاعات ساختمان و کوچه و غیره اشاره می‌کنیم. تا انتهای مطلب با ما همراه باشید.

قانون نصب دوربین مداربسته در مشاعات ساختمان‌ها

برای نصب دوربین مداربسته در مشاعات ساختمان، مانند پارکینگ، راه پله‌ها، حیاط، راهروها و غیره نیاز به دریافت تاییدیه کتبی از کلیه اعضا مجتمع و هیئت مدیره ساختمان است. طبق قوانین نصب دوربین مداربسته، نظر اکثریت اعضا ساختمان در اولویت است و اگر اکثریت ساکنان نصب دوربین را تایید کنند، مخالفان نمی‌توانند مانع نصب آن شوند. 

قوانین نصب دوربین مداربسته در اماکن خصوصی 

طبق قانون نصب دوربین در اماکن خصوصی، مانند محوطه داخلی منزل افراد، اتاق رختکن، اتاق خواب و غیره حریم خصوصی افراد محسوب شده و نصب دوربین در این اماکن جرم تلقی می‌شود. نصب در این مکان‌ها نیاز به دریافت مجوز رسمی است. 

نصب دوربین در محیط‌های عمومی و اماکنی که رفت و آمد در آنها زیاد است، مانند مجتمع‌ها و فروشگاه‌ها، نه تنها ممنوع نیست، بلکه به بهبود امنیت کمک می‌کند. اما برخی اماکن عمومی از حساسیت بالاتری برخوردارند و نصب دوربین در آنها یا ممنوع است و یا نیاز به مجوز رسمی دارد، از جمله پادگان‌ها، سفارت خانه‌ها، محیط‌های نظامی و پایگاه‌های هوایی. 

نکته مهم اینکه طبق قانون در هر مکانی که دوربین مداربسته نصب شده است (چه اماکن خصوصی و چه عمومی) باید از طریق تصاویر شماتیک یا تابلو اطلاع‌رسانی شود که این مکان مجهز به دوربین مداربسته است تا از هر گونه سو استفاده احتمالی پیشگیری شود.

قانون نصب دوربین مداربسته در کوچه

از آنجا که کوچه محل عبور و مرور عابرین است، یک مکان عمومی محسوب می‌شود. اما در مقایسه با مراکز خرید و مجتمع‌های تجاری جامعه کوچک‌تری است. همچنین در کوچه همسایه‌ها را هم باید در نظر گرفت، بنابراین طبق قوانین نصب دوربین مداربسته، اگر به منظور محافظت از منزل خود قصد استفاده از دوربین در کوچه را دارید، حتما باید اهالی و همسایگان از وجود دوربین آگاه باشند و همچنین از تصاویر و تابلوهای مناسب برای اطلاع رسانی استفاده کنید. نکته مهم دیگر اینکه دوربین شما نباید به منزل اهالی و ساختمان‎‌های دیگر درکوچه اشراف داشته باشد. 

در صورتی که فردی در کوچه با نصب دوربین مخالفت کرد، می‌توانید مجوز بگیرید و درخواست کتبی خود را به آگاهی اهالی محل برسانید. 

برای گرفتن مجوز نصب دوربین مداربسته به کجا مراجعه کنیم؟ 

برای دریافت مجوز نصب دوربین مداربسته باید به نیروی انتظامی و مراجع قضایی مراجعه کنید. پس از نصب نیز نباید از دوربین با مقاصد فساد اخلاقی و جاسوسی استفاده کنید، زیرا در صورت شکایت با مجازات روبرو خواهید شد. 

حق نظارت و بازبینی دوربین مداربسته با چه کسی است؟ 

پس از شکایت و تنها با دستور قاضی، شخص شاکی (در واقع شخص متضرر) حق دارد فیلم دوربین مداربسته را بازبینی کند. 

قانون نصب دوربین در ادارات دولتی و خصوصی 

نصب دوربین در ادارات خصوصی باید با رضایت شرکا و یا صاحب ملک و پس از دریافت مجوز انجام شود. 

در ادارات خصوصی و دولتی بخش‌هایی مانند سرویس بهداشتی، رختکن و اماکنی که حریم خصوصی افراد محسوب می‌شود، نصب دوربین مداربسته ممنوع است. نکته دیگر اینکه قبل از نصب دوربین، کارفرما باید علت نصب و چگونگی استفاده از تصاویر را برای پرسنل توضیح دهد.

حکم نصب دوربین مخفی در اماکن عمومی چیست؟ 

نصب دوربین مداربسته مخفی در اماکن عمومی جرم است و فردی که این کار را انجام دهد، مجرم شناخته می‌شود. جالب اینکه حتی تصاویر این دوربین هم قابل استناد نیستند. 

اگر شخصی به هر دلیلی (به عنوان مثال پیشگیری از یک جرم) تصمیم به نصب دوربین مخفی داشته باشد، باید ابتدا حتما مجوز رسمی برای نصب بگیرد. همچنین این مجوز در یک بازه زمانی کوتاه معتبر است، یعنی در این بازه زمانی نصب دوربین قانونی است و پس از آن غیر قانونی تلقی می‌شود. 

برخی مکان‌ها به علت ماهیتی که دارند، مشمول قانون و دریافت مجوز برای نصب دوربین مداربسته نمی‌شوند، از جمله استخرها، تالارهای عروسی، آرایشگاه‌های زنانه و اماکنی از این قبیل. در نتیجه نصب دوربین در این مکان‌ها جرم شناخته می‌شود و با فرد خاطی به شدت برخورد خواهد شد. 

سوالات رایج در مورد قوانین حقوقی دوربین مداربسته 

  • اگر در محل کار شخصی دوربین مخفی نصب کند، فیلم این دوربین جهت اثبات جرم اتفاق افتاده در دادگاه معتبر است؟ 

نصب دوربین مخفی در هر مکانی نیاز به مجوز رسمی دارد و در صورت وجود مجوز می‌توان از فیلم آن به عنوان مدرک استفاده کرد. اعتبار این فیلم به جرم اتفاق افتاده، مراجع مربوط و صلاحدید دادگاه بستگی دارد. 

  • آیا قرار گرفتن دستگاه ضبط دوربین مداربسته در داخل یکی از واحدها قانونی است یا خیر؟ 

محل قرار گرفتن دستگاه ضبط تصاویر دوربین مداربسته به صورت توافقی و رای اکثریت ساکنین و همچنین هیئت مدیره ساختمان تعیین شده و در اختیار مدیر ساختمان قرار می‌گیرد. هر گونه سو استفاده از تصاویر پیگرد قانونی خواهد داشت. 

برای در میان گذاشتن دیدگاه خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری شوید.