نصب دوربین مداربسته اصولی و تعرفه نصب

D
پویش رایان داتیس
مطالعه حدود 0 دقیقه
17 0
نصب دوربین مداربسته اصولی و تعرفه نصب
راهنمای مطالعه
کابل کشی مخفی نصب دوربین مداربسته
نصب دوربین مداربسته روی سقف با کابل مخفی
سایز مناسب داکت و فلکسیبل

نصب دوربین مداربسته از نظر امنیتی مسئله‌ای حساس و حیاتی است. اما در بسیاری از موارد، اهمیت زیادی به نقشه‌کشی و نصب دوربین مداربسته داده نمی‌شود و این مسئله خود منجر به طراحی سیستمی غیر‌حرفه‌ای می‌شود که عملکرد ضعیفی هم دارد. به‌عنوان مثال این عکس را ببینید:

نصب اصولی دوربین مداربسته

این شیوه نصب دوربین مداربسته علاوه بر ظاهر نامطلوبی که دارد، کابل‌ها را در معرض دید گذاشته است. این کار مطمئناً تأثیر بدی در عملکرد مسئله نظارت خواهد داشت.

در این مقاله ما به بررسی چند مورد واقعی نصب دوربین‌های مداربسته خواهیم پرداخت و نکات مثبت و منفی هر یک از آنها را تحلیل می‌کنیم. موضوعات مورد بررسی ما این موارد خواهند بود:

  • نوع نصب: آویز، دیواری، سقفی
  • نحوه اجرای کابل‌کشی روباز: پشتیبانی و مدیریت
  • نصب و راه‌اندازی لوله فلکسی و داکت: اندازه، بست، انعطاف 

کابل کشی مخفی برای نصب دوربین مداربسته

گرچه که ممکن است این مسئله همیشه امکان‌پذیر نباشد اما پنهان کردن کابل کشی و نفوذ به دیوار یا سقف به جهت پنهان کردن سیم‌ها همیشه ترجیح داده می‌شود. زیرا زمانی که کابل‌ها در معرض دید نیستند، زیبایی و امنیت بیشتری نسبت به سایر روش‌ها دارند.

همچنین این نحوه نصب دوربین مداربسته به‌طورکلی بسیار ساده (اما نه آسان) و غیر پیچیده است. در این روش کابل‌های مخفی مسئولیت تغذیه دوربین را به عهده می‌گیرند و نگرانی جهت نصب کاندئیت یا اجرای روباز وجود ندارد. 

مشکل اصلی این مسئله سوراخ کردن به دیوار و سقف است که ممکن است گاهی چالش‌برانگیز و در برخی از ساختمان‌ها غیرممکن باشد. لذا بسته به سن‌وسال ساختمان ممکن است اجرا به‌صورت کابل‌ روباز یا داخل داکت یا فلکسی باشد. 

نصب دوربین مداربسته با کابل های مخفی

بیایید نگاهی به چند نمونه خوب در این روش بیندازیم:

مورد اول، یک مدل گنبدی است که به‌صورت مسطح روی دیوار نصب شده و تمام کابل‌ها پنهان شده‌اند:

نصب دوربین با کابل مخفی

توجه داشته باشید که این سبک نصب دوربین، عموماً فقط در صورتی که دوربین 3 محوره باشد، امکان‌پذیر است. چرخش دو جهته 2 محوره، آزادی حرکت یکدستی ندارند و ممکن است هنگام نصب روی دیوار، عملکرد خوبی از خود نشان ندهند. عکس زیر، مدلی از یک دوربین گنبدی نصب شده با پایه آویز کابلی مخفی را نشان می‌دهد:

دوربین گنبدی نصب شده با پایه آویز کابلی مخفی

در نهایت، تصویر زیر یک نمونه دوربین بولت، با کابل‌کشی نصب پایه را نشان می‌دهد:

دوربین بولت با کابل کشی نصب پایه دیواری

نوع نصب دوربین مداربسته را می‌توان در محفظه‌های مدرن‌تر «دوربین باکس» نیز پیدا کرد. مثل دوربین‌های سری Videolarm Fusion و Axis P-E. اما همه هوزینگ‌های «دوربین باکس» امکان کابل‌کشی پایه مونت را ندارند. این مدل‌ها نیازمند یک جعبه اتصال کوچک و یک قطعه داکت و فلکسی انعطاف‌پذیر کوتاه برای نصب در قسمت بیرونی دوربین یعنی روی دیوار هستند:

نصب دوربین باکس دیواری

جعبه اتصال مذکور باید درزبندی شده و همچنین ضد آب باشد تا از نفوذ آب و رطوبت به هوزینگ دوربین جلوگیری شود. 

به شما پیشنهاد می کنم تا برخی از “پروژه های اجرایی توسط داتیس” را مشاهده نمایید. 

نصب دوربین زیر سقف با کابل مخفی 

هنگام مخفی کردن کابل‌کشی روی سقف، تمام اجزا و مؤلفه‌ها باید پنهان شوند. مثلاً در این مورد، با چند سانتی‌متر جابه‌جایی دوربین مینی دام یا اندکی سوراخ کردن سقف می‌توان از دیده‌شدن کابل جلوگیری کرد:

نصب مخفی روی سقف

در این مورد پنهان نکردن کابل‌ها علاوه بر اینکه باعث نامرتب شدن نمای کار شده است، به‌احتمال زیاد کابل بین کاشی و بدنه دوربین گیر افتاده، و عملکرد دستگاه را کاهش می‌دهد. 

خیلی وقت‌ها ترجیح بر  استفاده از دوربین گنبدی (دام) توکار، مثل عکس زیر است. چرا که در آن نیازی به سوراخ کردن سقف و جا داد کابل نیست. اما این مورد هم همیشه در دسترس نیست. مثلاً وقتی سقف کم عمق است نمی‌توان از این نوع دوربین استفاده کرد.

تمام این نکات در زمان طراحی پروژه‌های دوربین مداربسته انجام می‌شود. 

نصب دوربین مداربسته دام توکار

هنگام تعبیه جای دوربین باکس یا بالت در سقف کاذب، باید بخشی از کابل را بیرون سقف گذاشت تا دوربین به آن متصل شود. اما در جهت برآورد اهداف زیبایی‌شناختی و امنیتی باید مراقب باشید که طول این کابل تا حد ممکن کوتاه باشد. زیرا در صورت بلند بودن کابل، ممکن است در معرض دید قرار گرفته و مستعد خرابکاری یا بریدگی باشد. 
مثلاً این دوربین بالت را ببینید، این دوربین در یک رستوران روی سقف نصب شده است. کابل آویزون این دوربین را ببینید.

کابل آویزان دوربین مداربسته

حالا به این دوربین نگاه کنید که کابل آن کمتر توی چشم است:

نصب دوربین مداربسته در رستوران

کابل‌کشی روکار، داکت یا فلکسی

در نصب دوربین مداربسته کابل‌کشی روکار زمانی انجام می‌شود که نمی‌توان کابل‌کشی را از دید پنهان کرد یا باید آن را به‌صورت روکار یا به‌صورت محل عبور کابل، اجرا کرد. در اکثر موارد عبور کابل از داکت یا فلکسی از نظر آسیب پذیری، شرایط بهتری دارد. با این‌وجود، در مناطق روباز یا خرپاهای روباز، استفاده از لوله کابل غیرضروری است. 

درهرصورت در نظر داشته باشید که رعایت توصیه‌های زیر ضروری است. 

استفاده کمتر از کابل های روکار در راه اندازی دوربین مداربسته

در بحث کابل‌کشی مخفی متوجه شدیم که روکار بودن نصب، کار اشتباهی است. در کابل‌کشی روکار نیز اگر تمام کار به صورت منظم و در داخل داکت و فلکسی قرار گرفته باشد، در معرض دید قراردادن کابل باتوجه‌ به مسائل زیست‌محیطی و خرابکاری‌های سارقان، کار منطقی نیست. این عکس نمونه‌ای از این اشتباه را نشان می‌دهد:

استفاده نادرست از کابل بیرونی دوربین

برای جلوگیری از این مسئله بسیاری از دوربین‌های دام با باکسی که همراه دوربین است نصب می‌شوند. اما اگر دوربین این قابلیت را نداشته باشد، کاربر می‌تواند دوربین را روی یک باکس پایه خالی نصب کرد و در صورت نیاز با ایجاد یک سوراخ روی باکس راهی برای دسترسی کابل ایجاد کند. این دوربین نمونه‌ای از نصب مستقیم روی باکس یا جعبه است. 

نصب دوربین روی باکس پلاستیکی

استفاده کمتر از لوله فلکسی 

استفاده از لوله فلکسی در برخی موارد ضروری است. مثلاً در عکس زیر برای اتصال باکس به دوربین: 

لوله فلکسی باکس دوربین نظارتی

باید توجه کنید که به‌خاطر انعطاف‌پذیر بودن لوله فلکسی، وقتی در فواصل طولانی از این فلکسی استفاده شود، اجرا شلخته و درهم به‌نظر می‌رسد. 

نصب دوربین با فلکسی در فواصل طولانی

به‌علاوه، کابل لوله فلکسی باید از قوانین مشابه با لوله‌های EMT  یا PVC پیروی کند و انتهای کار به دوربین متصل شود. به‌عنوان‌مثال، در این عکس، انتهای فلکس در معرض دید قرار گرفته است:

نصب اشتباه لوله فلکسی

چیزی که در این عکس قابل‌مشاهده نیست، قطعه داکت و فلکسی متصل به باکس است که آزاد در هوا قرار دارد. در چنین شرایطی کابل به کشیده‌شدن آب باران یا رطوبت هوا به داخل هوزینگ دوربین کمک می‌کند و به‌صورت بالقوه به تجهیزات دوربین آسیب می‌رساند. 

سایز مناسب داکت 

در نصب دوربین مداربسته سایز داکت مورداستفاده باید بر اساس تعداد کابل‌هایی که برای دوربین نصب می‌شود، محاسبه شود. مثلاً در ایالات متحده به طور قانونی نباید بیش از 40% داکت و فلکسی پر شود. نصاب یا مجری پروژه باید از میزان پرشدن داکت و فلکسی آگاهی داشته باشند. زیرا ممکن است، نیاز به نصب مجدد داشته باشد. 

ساپورتر مناسب برای کابل | بست کمربندی

هنگامی که کابل به‌صورت روکار اجرا می‌شود، باید تکیه‌گاه مناسبی داشته باشد. اغلب برای کابل‌کشی روکار از قلاب‌های J شکل استفاده می‌شود. نباید کابل را به داکت و فلکسی، لوله‌های آبپاش یا کابل‌های سقفی بست. 

برخی از نصاب‌ها نیز از بست کمربندی مخصوص کابل برای اجرای نصب استفاده می‌کنند. استفاده از بست ممنوع نیست اما توصیه هم نمی‌شود، زیرا ممکن است پوشش کابل را فشرده کند یا به‌طور تصادفی کابل را پاره و زخمی کند.

در این عکس می‌توانید چند نمونه از اتصالات نامناسب کابل را ببینید. 

بست کمربندی برای نصب دوربین مداربسته
  • شماره یک، کابل حلقه شده، به‌جای اینکه تکیه‌گاه مناسبی داشته باشد روی کانال قرار گرفته است. 
  • شماره دو، کابل به یک داکت و فلکسی با بست کمربندی بسته شده است.
  • شماره سه، کابل به‌صورت غیر ایمن از روی سقف کشیده شده و به دوربین رسیده است. 

پایه نصب بلند سقفی 

معمولاً در مکان‌های با سقف‌های بسیار بلند از داکت و فلکسی استفاده می‌شود تا دوربین در ارتفاع مناسب و کارآمدتری قرار گیرد. این کار با استفاده از باکس‌های آویز فیکسچر مخصوص صورت می‌گیرد. 

در عکس زیر می‌توانید نمونه آن را مشاهده کنید. این روش مناسب نصب دوربین مداربسته در منزل نیست.

پایه نصب بلند سقفی

توجه داشته باشید که در این نمونه، داکت و فلکسی فقط به‌صورت عمودی اجرا می‌شود و فقط به جهت ساپورتر دوربین نصب شده است. در تصویر زیر نصاب، مسیر ورود کابل را با استفاده از زانویی 90 درجه ای، مستقیما به دوربین متصل کرده است. 

نصب اشتباه لوله برای دوربین مداربسته

در این شرایط داکت و فلکسی باید تمام وزن دوربین را تحمل کند. به‌علاوه در صورت وقوع لرزش، پایداری دوربین به خطر می‌افتد و آن دسترسی که جعبه اتصال فراهم می‌کند، در دسترس نخواهد بود. این بدان معنی است که دوربین برای بررسی اتصال یا سرویس شدن نیاز به جابه‌جایی دارد. 

نکته دیگر هزینه نصب دوربین مداربسته است؛ هزینه نصب دوربین به عوامل مختلفی بستگی دارد، از جمله: متراژ محیط، نوع دوربین و تعداد دوربین‌های به کار رفته در محیط مورد نظر.

نوع تکنولوژی در نصب دوربین مداربسته

موضوع مهم دیگری که در قابلیت‌های دوربین مداربسته باید به آن توجه کنید تکنولوژی به کار رفته در آن است. این موضوع بر روی هزینه و قیمت دوربین مداربسته و همچین نصب دوربین مداربسته تاثیر مستقیمی می‌گذارد. در حال حاضر فناوری‌های مهم به کار رفته در دوربین‌ها که مورد توجه قرار می‌گیرند، به شرح زیر هستند:

دوربین مداربسته آنالوگ HD: این گروه شامل دوربین‌های مداربسته با پروتکل‌های CVI، TVI، AHD و CVBS می‌شود. دوربین‌های آنالوگ قدیمی در این گروه منسوخ شده و  در انواع جدیدتر آن کیفیت تصویر نیز تا حد زیادی ارتقا یافته است. این دوربین‌ها برای ذخیره اطلاعات نیاز به دستگاه ضبط تصویر DVR و UVR دارند. 

دوربین مداربسته تحت شبکه یا IP: قیمت دوربین‌های این گروه کمی بالاتر از دوربین‌های آنالوگ است که البته دارای قابلیت‌های حرفه‌ای‌تری هستند. دستگاه ضبط برای این سیستم NVR و UVR است. 

تاثیر شکل ظاهری محصول در نصب دوربین مداربسته

دوربین‌های مداربسته با توجه به نوع کاربری، با بدنه و شکل‌های مختلف طراحی و تولید می‌شوند. انتخاب درست نوع دوربین براساس شکل ظاهری علاوه براینکه روند نصب را ساده می‌کند، موجب زیبا شدن نتیجه کار شده و مشتری نیز از سیستم نظارتی استفاده بهینه خواهد کرد. دسته بندی دوربین‌های مداربسته براساس شکل ظاهر به شرح زیر است:

  • دوربین مداربسته دام (Dome): دوربین‌های گنبدی شکل یا نیمه کره‌ای هستند که برای نصب در زیر سقف مناسب هستند.
     
  • دوربین بولت (Bullet): این نوع دوربین‌ها ظاهری استوانه‌ای یا مکعب مستطیلی دارند که برای محیط‌های بیرونی و نصب روی دیوار مناسب هستند.
     
  • دوربین اسپیددام (Speed dome) یا PTZ: این گروه، دوربین‌های گردان هستند که قابلیت چرخش به اطرف به‌صورت افقی و عمودی را دارند. همچنین قابلیت زوم این دوربین‌ها بسیار بالاست.
     
  • دوربین چشم ماهی (Fisheye): این دوربین‎‌ها دارای زاویه دید 360 درجه هستند و تصویر به صورت پانوراما ارائه می‌دهند.
     
  • دوربین کیوب (Cube): دوربین‌های مداربسته‌ای که اغلب به صورت رومیزی استفاده می‌شوند، ضمن اینکه قابلیت نصب روی دیوار و زیر سقف را دارند. نمونه‌ای از این دوربین‌ها دوربین IoT برایتون است. 
     
  • دوربین مداربسته بیسیم (Wireless): این گروه از دوربین‌ها از ارتباط بیسیم پشتیبانی می‌کنند و سیگنال‌های تصویر را از طریق امواج وای فای ارسال می‌کنند.
     
  • دوربین‌های مداربسته مینیاتوری: این دوربین‌ها در ابعاد بسیار کوچک طراحی می‌شوند و بیشتر برای مکان‌هایی مورد استفاده قرار می گیرد که دوربین به صورت مخفی نصب می‌شود. 

در صورت خرید دوربین مداربسته برایتون همکاران ما از ابتدا تا انتهای کار با شما همراه خواهند بود و  نگرانی در مورد نصب دوربین مداربسته خود نخواهید داشت. برای اطلاع از قیمت انواع دوربین برایتون با کارشناسان ما همراه باشید.

برای در میان گذاشتن دیدگاه خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری شوید.