هر چیزی که باید پیش از خرید مانیتور صنعتی بدانید

D
پویش رایان داتیس
مطالعه حدود 0 دقیقه
19 0
هر چیزی که باید پیش از خرید مانیتور صنعتی بدانید
راهنمای مطالعه
مانیتور صنعتی چیست؟
برخی ویژگی‌های مهم مانیتورهای صنعتی
بالاخره کدام مانیتور مناسب من است؟

چشمانتان را ببندید و به مانیتورهای بزرگ ورزشگاه‌ها فکر کنید (که به عنوان مانیتور صنعتی معروف هستند)، همان مانیتورهای دیجیتالی بزرگی که ویدئوی بازی را در لحظه به نمایش می‌گذارند. یا آن مانیتورهایی که به اسکوربورد معروف‌اند و امتیاز تیم‌ها را نمایش می‌دهند. تابه‌حال به تفاوت این مانیتورها با مانیتورهای معمولی فکر کرده‌اید؟ می‌دانید که اگر مانیتور یا لپ‌تاپتان در تماس با آب قرار بگیرد و یا اگر مدت طولانی از آنها استفاده کنید و دستگاهتان داغ بشود و زیادی گردوخاک بگیرد، آسیب جدی به آن وارد می‌شود، آسیب‌هایی نظیر سوختگی برد یا پیکسلی شدن صفحه‌نمایشگر. اما تابه‌حال به این فکر کرده‌اید که چه کسی موقع باران، زیر نور مستقیم آفتاب، موقع طوفان و یا روزهایی که هوا شدیداً آلوده است، از این مانیتورها مراقبت می‌کند؟ اصلاً به نظرتان این مانیتورها به مراقبت‌های معمولی نیاز دارند؟ 

هر کجای تاریخ را که نگاه کنید، انسان به‌تناسب نیازش چیزی خلق کرده و یا ساخته است که پاسخگوی نیازش باشد. در جایی از زندگی انسان قرن 21، نیاز به مانیتورهای با مقاومت بالا احساس شد. مانیتورهای مقاوم در برابر آب، تغییرات دما، گردوخاک و... که قدرت بیشتری نسبت به مانیتورها و نمایشگرهای خانگی ساده داشته باشند و به‌راحتی خراب نشوند. اینجای تاریخ بود که مانیتورهای صنعتی راهشان را به جهان امروز ما باز کردند و به‌سرعت ماندگار شدند. این مانیتورها ویژگی‌های خاصی دارند که بر محبوبیت هر چه بیشتر آنها افزوده است. 

مانیتور صنعتی چیست؟

مانیتور صنعتی یکی از جدیدترین فناوری‌های صفحات لمسی و LCD  است. این مانیتورها تجسم داده‌ها را تسهیل کرده و بهره‌وری سیستم را یکپارچه می‌کند. این مانیتورها برای شرایط محیطی سخت و خشن و استفاده طولانی‌مدت طراحی شده‌اند و دوام بالایی دارند. مقاومت مانیتورهای صنعتی، در مقایسه با مانیتورهای معمولی که با نام مانیتور اداری شناخته می‌شوند، بسیار بیشتر است. نمایشگرهای صنعتی در برابر شوک، آب، گردوغبار، ارتعاش مغناطیسی طولانی‌مدت و تغییرات دمایی گسترده مقاوم هستند. این مانیتورها ویژگی‌های مثبت بسیار و استفاده‌های متعددی دارند که در ادامه شما را با آنها آشنا می‌کنیم. 

به شما پیشنهاد می کنیم که ابتدا حتما مقاله جامع و کامل ما در مورد “مانیتورهای صنعتی” را مطالعه نمایید. 

کجاها می‌توان از مانیتور صنعتی ایرانی استفاده کرد؟

مانیتورهای صنعتی می‌توانند در زمینه‌های مراقبت بهداشتی، مالی، بانکی، آموزشی، بازی، سرگرمی، اتوماسیون خانگی، حمل‌ونقل و ... استفاده شوند. این مانیتورها به‌راحتی با رایانه‌های شخصی جفت می‌شوند. مانیتور صنعتی لمسی به دو نوع تقسیم می‌شوند: نوع لمس خازنی و لمس مقاومتی. در استفاده از مانیتور صنعتی لمسی، دردسرهای استفاده از موس و کیبورد به شکل چشمگیری کاهش می‌یابد و کاربر هنگام استفاده از سیستم حداکثر آزادی را تجربه می‌کند. 
اندازه و وضوح مانیتورهای صنعتی طیف گسترده‌ای را در بر می‌گیرد و همچنین نحوه نصب آنها نیز متنوع است. این مانیتورها را می‌توان به‌صورت اوپن فریم (open frame)، رکمونت (rack mount)، پنل‌مونت (panel mount) و غیره نصب کرد (استانداردهای رابطی که مانیتورها با آن‌ها نصب می‌شوند). 

چگونه می‌توانم مانیتور صنعتی مناسب را انتخاب کنم؟

چگونه می‌توانم مانیتور صنعتی مناسب را انتخاب کنم؟

هنگام انتخاب مانیتور صنعتی ایرانی اولین و مهم‌ترین معیار، محیط مورداستفاده و کاربرد مانیتور برای کاربر است. آیا مانیتور شما در تماس با مایعات است؟ گردوخاک چطور؟ آیا روشنایی بیشتر از حد معمول نیاز دارد؟ نحوه نصب موردنظر شما کدام است؟ می‌توانید بعد از خواندن این مقاله و با پاسخ‌دادن به برخی از سؤالات مهم، دریابید کدام مانیتور برای استفاده شما مناسب است و به چه میزان مقاومتی نیاز دارید.

برخی ویژگی‌های مهم مانیتورهای صنعتی

  • اندازه و فرمت صفحه موردنظر و نسبت عرض به طول آن
  •  وضوح یا رزولوشن صفحه‌نمایش 
  •  روشنایی مانیتور و خوانایی آن 
  •  ایستایی (resistance) مانیتور در برابر تهاجمات مختلفی مانند اتصال کوتاه یا نفوذ هکر به سیستم شما
  •  مقاومت در برابر پاشش انواع مایعات، ضربه و یا خطرات انفجار مواد منفجره
  •  وجود یا عدم وجود درگاه‌های خاص و متنوع برای اتصال دستگاه‌های مختلف
  •  و ...

استانداردهای اصلی انتخاب مانیتور صنعتی

استانداردهای اصلی انتخاب مانیتور صنعتی

مانیتور صنعتی ساخت ایران، انتخابی شما باید برای استفاده شما بهینه باشد اما علاوه‌بر آن، باید استانداردهای مختلفی را نیز رعایت کند. اما این استانداردها کدامند؟


1- استاندارد حفاظتی (IP) برای مانیتور صنعتی

IP مخفف عبارت International Protection Rating است که معمولاً با عبارت رتبه حفاظت از ورود نیز شناخته می‌شود. در استاندارد بین‌المللی IEC 60529 نیز با عنوان درجه حفاظت در برابر نفوذ اجسام جامد، گردوغبار، تماس تصادفی و آب در محفظه‌های الکتریکی نیز تعریف شده است. شماره IP  به‌عنوان نقطه مرجعی برای طراحی محفظه‌های الکترونیکی در نظر گرفته می‌شود و به کاربران و طراحان کمک می‌کند تا بتوانند برای محیط‌های خاص طراحی و انتخاب مناسبی داشته باشند.

چرا استاندارد حفاظتی IP در مانیتورهای صنعتی مهم است؟


استاندارد حفاظتی IP به شما کمک می‌کند که محصول مناسب و کاربردی خود را انتخاب کنید. انتخاب یک پنل LED با کد IP صحیح، باعث می‌شود مانیتور شما در برابر عوامل محیطی محافظت شود و مطابق انتظار کاربر عمل کند. خطر انتخاب محصولی با کد IP نادرست و نامناسب مشکلات متعددی از جمله ضررهای مالی به دنبال دارد.

کد IP حاوی دو حرف IP است که به دنبال آن دو رقم و گاهی یک حرف می‌آید. عدد اول بین 0 تا 6 متغیر است و میزان محافظت در برابر اجسام جامدی چون گردوغبار، سیم و ... را تعیین می‌کند. عدد دوم، بین 0 تا 9 متغیر است و میزان محافظت در برابر مایعات را تعیین می‌کند. در هر دو شماره عدد 0 نمایان‌گر عدم محافظت و عدد 6 یا 9 نشانگر بالاترین حد محافظت است. به طور مثال عدد 6 در رقم دوم نشان می‌دهد که دستگاه  می‌تواند در نزدیک دستگاه‌های آب فشار بالا قرار گیرد.

استاندارد حفاظتی IP در مانیتورهای صنعتی: معمولاً مانیتورهای صنعتی دارای رتبه IP67 یا IP65 هستند. مانیتورهای با رتبه IP67 ضد گردوغبار هستند و مانیتور بدون بروز مشکل، می‌تواند تا 30 دقیقه در آبی با عمق 15 تا 100 سانتی‌متر غوطه‌ور باشد. مانیتورهای با رتبه IP65 نیز ضد گردوغبار بوده و می‌توانند در برابر فشار آب جت آب معمولی مقاومت کنند. 

استاندارد کیفیت بالای تصویر: وضوح یا رزولوشن به معنای میزان جزئیات تصویر است که با واحد پیکسل بر اینچ یا به‌اختصار PPI اندازه‌گیری می‌شود. هر چه مقدار PPI بالاتر باشد به این معنا است که تعداد پیکسل‌های تصویر موردنظر بیشتر بوده و کیفیت و وضوح بالاتری به دست می‌آید. نمایشگرهای صنعتی عموماً از رزولوشن بالایی بهره می‌برند و تصاویر را باکیفیت و وضوح بسیار عالی به نمایش می‌گذارند.


2- انعطاف‌پذیری نمایشگر صنعتی: 

بر خلاف مانیتورهای معمولی، مانیتورهای صنعتی انعطاف‌پذیری بالایی دارند. 


3- استاندارد طول عمر بالا یا استفاده 7/24:

از مهم‌ترین کاربردهای مانیتور صنعتی، استفاده طولانی‌مدت از آنها است. در مانیتورهای معمولی استفاده طولانی‌مدت منجر به داغ شدن سخت‌افزار، سوختگی پیکسل و تغییر رنگ تصاویر نمایشگر می‌شود اما مانیتورهای صنعتی نسبت به این موضوع مقاومت بسیار بالایی دارند.


4- درگاه‌های خاص و متنوع:

نمایشگرهای صنعتی به‌راحتی و سهولت با انواع دستگاه‌های دیجیتالی جفت می‌شوند و می‌توان آنها را به‌صورت لمسی یا کنترل از راه دور، کنترل کرد. وجود درگاه‌های ارتباطی مختلف و متنوع به کاربر اجازه می‌دهد تا راحت‌تر و بهتر از دستگاه خود استفاده کند. 


5- قطعات قابل تعویض:

بر خلاف مانیتورهای اداری و معمولی، قطعات آسیب‌دیده مانیتورهای صنعتی قابل تعویض و تعمیر است.


6- استاندارد روشنایی خوانا:

 مانیتورهای صنعتی عموماً در فضای باز و محیط‌های گسترده استفاده می‌شوند. در نتیجه این مانیتورها نیازمند روشنایی بالا برای مقابله با نور روز هستند و همچنین باید از فواصل دور قابل خواندن باشند. 

باید کدام درگاه اتصال را برای مانیتور صنعتی خود انتخاب کنید؟

باید کدام درگاه اتصال را برای مانیتور صنعتی خود انتخاب کنید؟

جدول زیر را ببینیم: 

ردیفنوع اتصالاتتوضیحات
1کانتور آنالوگ VGAاین اتصال پرکاربردترین نوع خروجی ویدئو در مانیتورهای صنعتی استاندارد است. اما تنها یک سیگنال آنالوگ ارائه می‌کند و برای ارائه وضوح بالا مناسب نیست.
2اتصال VGA-DVIاتصال VGA-DVI نسخه ارتقا یافته VGA است و به کاربر اجازه می‌دهد تا هم سیگنال آنالوگ و هم دیجیتال به دست بیاورد و درست مانند اتصال VGA دوپیچ دارد که از جدا شدن کابل جلوگیری می‌کند.
3HDMI و DisplayPortاین دو درگاه اتصال که استفاده از آنها به‌صورت روزافزون بالا می‌رود، تقریباً برای تمام مانیتورها به‌صورت ورودی و خروجی به کار می‌روند. این اتصال‌ها تمام سیگنال‌های دیجیتال (صوتی و تصویری) را به کمک یک کابل هدایت می‌کند و وضوح بالایی برای کاربر فراهم می‌سازند.
4کانکتور LVDSاین نوع پورت بیشتر برای صفحات نمایش یکپارچه استفاده می‌شود. این نوع اتصال، مانیتور و کارت گرافیک را به کمک سیم‌های مسی به یکدیگر متصل می‌کند و سرعت انتقال داده بالایی را امکان‌پذیر می‌سازد.

بالاخره کدام مانیتور صنعتی مناسب من است؟

بالاخره کدام مانیتور مناسب من است؟


همان‌طور که گفته شد، مانیتورها به دو دسته مانیتور اداری یا معمولی و مانیتور صنعتی تولید شده در ایران تقسیم می‌شوند. مانیتورهای اداری برای استفاده‌های روزمره و دفتری مناسب‌ترند. اما در محیط‌های غیر دفتری و پر حادثه، نظیر محیط سیستم‌های نظارت مداربسته، ورزشگاه‌ها، آزمایشگاه‌ها و ... استفاده از مانیتورهای صنعتی انتخاب بهتری است. بسته به محیط موردنظرتان و میزان استفاده از مانیتور، می‌توانید مانیتوری انتخاب کنید که یک یا چند یا همه ویژگی‌های مذکور را داشته باشند. نمایشگرهای صنعتی، بسته به نوع استفاده و تکنولوژی شرکت تولیدکننده، ویژگی‌های مختلفی دارند. برخی از مهم‌ترین ویژگی‌های مانیتورهای صنعتی به شرح زیر هستند: 
 

  • مقاوم در برابر نفوذ گردوغبار
  • مقاوم در برابر تغییرات دمای بین 50° تا 0° 
  • مقاوم در برابر ضربه
  • مقاوم در برابر لرزش محیطی
  • مقاوم در برابر نویز و میدان مغناطیسی
  • مقاوم در برابر انفجار
  • نور پس‌زمینه بالا برای دید در محیط‌های باز (بالای 2000nit ) این نور شامل نور روز، انعکاس نور از سطوح صاف مانند آب است.
  • لمسی بودن یا نبودن مانیتور
  • نحوه نصب متنوع و آسان مانیتور 

    شما می‌توانید مانیتور موردنظر خود را با تکنولوژی‌های مختلف و ویژگی‌های مورد نظر انتخاب کنید. فقط در نظر داشته باشید این مانیتورها ویژگی‌های متنوع بسیاری دارند و انتخاب مانیتور مناسب بسیار کار حساسی است. پیشنهاد ما این است که با مشورت با متخصصین و کارشناسان این مجموعه بهترین مانیتور متناسب با نیازتان را انتخاب کنید. در این صورت علاوه بر اینکه از پرداخت هزینه‌های اضافی جلوگیری می‌کنید، تجربه خریدی راحت و دلنشین خواهید داشت. 

قیمت مانیتور صنعتی ایرانی برند پنتوس

قیمت مانیتورهای صنعتی به‌تناسب ویژگی‌ها و تکنولوژی به‌کاررفته در آن و همچنین شرکت تولیدکننده، متفاوت است. طبعاً، با وجود امکانات خاص و ویژه این دستگاه‌ها نسبت به مانیتورهای معمولی، قیمت آنها نیز به‌تناسب افزایش می‌یابد. شرکت پویش رایان داتیس با چندین سال تجربه و پشتوانه در تولید و فروش انواع مانیتورهای تجاری در ایران، پس از دریافت نمایندگی فروش ال جی در ایران، مانیتورهای صنعتی خود را با نام تجاری مانیتورهای پنتوس PANTOS تولید می‌کند. 

کلام پایانی در مورد نمایشگر صنعتی ایرانی

شرکت پویش رایان داتیس همواره در تلاش است تا با باقیمت‌های به‌روز و پشتیبانی مداوم در خدمت مشتریان عزیز باشد. پیشنهاد می‌کنیم پیش از خرید مانیتور صنعتی، با کارشناسان پشتیبانی ما جهت مشاوره رایگان تماس حاصل فرماید. کارشناسان ما با در دست‌ داشتن اطلاعات کامل به شما کمک می‌کنند تا بهترین محصول برای رفع نیازتان را انتخاب نمایید. 

برای در میان گذاشتن دیدگاه خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری شوید.