مانیتور صنعتی

D
پویش رایان داتیس
مطالعه حدود 0 دقیقه
45 0
مانیتور صنعتی

در این مقاله قصد داریم در مورد مانیتورهای صنعتی، کاربرد مانتیور صنعتی، ویژگی‌های مانیتور صنعتی و تفاوت مانیتور صنعتی و دیگر مانیتورها صحبت کنیم.

در ابتدا باید این نکته را مورد توجه قرار دهیم که مانیتورهای صنعتی از لحاظ ظاهر تفاوت چندانی با مانیتورهای خانگی ندارند ولی تفاوت زیادی در ساختار مانیتورهای صنعتی مشاهده می‌شود که در ادامه به این ویژگی‌ها خواهیم پرداخت.

به شما پیشنهاد می‌کنیم قبل از مطالعه این مطلب، مقاله جامع و عالی 0 تا 100 مانیتور صنعتی را مطالعه کنید. 

ویژگی‌های مانیتور صنعتی

مانیتورهای صنعتی از نظر جنس بدنه، برد الکتریکی و پنل، متفاوت‌تر و با کیفیت‌تر از مانیتورهای عادی طراحی و تولید شده‌اند که هر کدام را مجزا بررسی خواهیم کرد.

تکنولوژی پنل مانیتورهای صنعتی

به طور کلی دو تکنولوژی مطرح در طراحی پنل وجود دارد. اولین و مهم‌ترین پنل IPS است .این پنل توسط ال ‌جی به ‌صورت انحصاری طراحی و تولید می‌شود. دومین تکنولوژی نیز VA نام دارد. به‌ دلیل ویژگی‌های پیشرفته پنل IPS بهترین گزینه برای مانیتور صنعتی می‌باشد. پنل IPS مقاومت بالایی در برابر شرایط محیطی مختلف مانند ضربه دارد و آسیبی در صورت برخورد ضربه نمی‌بیند همچنین به دلیل نوع چیدمان پیکسل در پنل IPS می‌توان مانیتورهای صنعتی با پنل IPS را عمودی نیز نصب کرد.

این در صورتی است که پنل VA ویژگی‌های ذکر شده را ندارد و دلیل اصلی اولویت پنل IPS نسبت به VA نیز همین موارد است. شرکت پنتوس نیز برای افزایش قابلیت‌های مانتیورهای صنعتی خود را از پنل IPS استفاده می‌کند.

طول عمر مفید مانیتورهای صنعتی

در مانیتورهای صنعتی به دلیل نوع کارکرد خاصی که دارند طول عمر اهمیت زیادی پیدا می‌کند. این مانیتورها به طور معمول در 24 ساعت شبانه روز و 365 روز سال مورد استفاده قرار می‌گیرد به همین دلیل مانیتورهای صنعتی به صورت 24/7 تولید می‌شوند و برای افزایش راندمان، کارکردی بین 30000 تا 50000 ساعتی دارند. در مقابل مانیتورهای عادی ( خانگی ) کارکردی بین 5 تا 8 ساعت در روز دارند و طول عمر آنها در بهترین حالت 15000 ساعت است. این امر در صورتی است که ساعت کارکرد روزانه ( 5 تا 8 ساعت در روز ) را رعایت کرد. دلیل این تفاوت استفاده از پنل و برد صنعتی در مانیتورهای صنعتی است.

درگاه های متعدد و متنوع مانیتورهای صنعتی

مانتیورهای صنعتی همان طور که ذکر گردید نیاز به اتصال به دستگاه‌های مختلف را دارند و با توجه به متنوع بودن خروجی دستگاه‌های مختلف، مانتیور های صنعتی، انواع فرمت‌ها از جمله : HDMI , DP  , DVI , VGA را ساپورت می‌کند. همچنین درگاه‌های خروجی نیز برای مانیتورهای صنعتی در نظر گرفته می‌شود که برای مواردی مانند Chain  کاربرد دارند. این قابلیت برای ایجاد تصویر یکپارچه و به منظور کاهش هزینه استفاده میشود.

میزان کنتراست مانیتورهای صنعتی

محیط‌هایی که از مانیتورهای صنعتی استفاده می‌شود معمولا شرایط محیطی خاصی دارند و نیاز به کنتراست بالایی می‌باشد. کنتراست در مانیتورهای صنعتی عددی بین 1:1200 تا 1:1300 است. منظور از کنتراست نسبت بین درخشندگی رنگ سفید و تیره‌ترین حالت صفحه نمایش است. بیشتر بودن این نسبت باعث افزایش کیفیت کلی تصویر می‌شود.

روشنایی ( Brightness ) مانیتور صنعتی

ویژگی مهم بعدی که در مانیتورهای صنعتی اهمیت دارد مقدار روشنایی است. این ویژگی برای محیط‌هایی با نور بالا و جلوگیری از افت کیفیت می‌باشد. طبق استاندارد میزان روشنایی برای مانیتورهای صنعتی به‌خصوص برای اتاق‌های مانیتورینگ باید بین 300 تا 500 نیت باشد به همین دلیل روشنایی بالایی برای مانیتورهای  صنعتی در نظر گرفته شده است. مانیتورهای صنعتی پنتوس نیز از این قاعده مستثنی نیست و میزان روشنایی بالای 450 نیت دارد.

ساختار بدنه مانیتورهای صنعتی

مانیتورهای خانگی و اداری را به دلیل کمتر شدن هزینه محصول معمولا از قاب پلاستیکی استفاده می‌کنند. ولی در مقابل در مانیتورهای صنعتی از قاب فلزی و محکم‌تری استفاده میشود تا در برابر شرایط محیطی مقاوم شود. این امر در کنار آب بندی مناسب باعث کسب استاندارد IP66  می‌شود همچنین ساز و کار لازم برای نصب بر روی دیوار تعبیه شده است.

کاربرد مانیتور صنعتی

مانیتورهای صنعتی طیف وسیعی از مصارف را پوشش میدهد. از جمله میتوان به اتاق مانتیورینگ، اتاق جلسات ، اطلاع رسانی در سطح ادارات و سازمان ها و تبلیغات اشاره کرد

انواع مانیتورهای صنعتی

مانیتور های صنعتی دارای انواع گوناگون و سایز های مختلف هستند. دیجیتال ساینیج، لمسی و استاندارد از مانیتور های صنعتی هستند. مانیتور های صنعتی پنتوس نیز شامل این تقسیم بندی بوده و مانیتورهایی صنعتی با سایزهای 22 تا 86 اینچ تولید می‌کند.

تفاوت مانیتور صنعتی و ویدئووال

در مورد ویژگی های مانیتورهای صنعتی و ویدیو وال قبلا صحبت کرده بودیم، هر دو این مانیتور ها، پنل صنعتی داشته و از لحاظ کارکرد تفاوت هایی دارند که آن ها از هم متمایز می‌کنند.

به طور کلی مانیتورهای صنعتی قاب پهن‌تری نسبت به ویدیووال دارند برای همین از مانیتور های صنعتی معمولا بصورت تکی و جدا از هم استفاده میشوند. ولی ویدئووال ها به دلیل قاب فوق باریک ( 0.88 تا 3.5 میلی متر ) برای چیدمان کنار یکدیگر به حالت موزاییکی گزینه بهتری هستند. همچنین مانیتور های صنعتی کیفیت بالایی تا 4K را دارند ولی ویدئو وال ها به صورت معمول دارای کیفیت تصویر Full HD هستند.

برند های تولید کننده مانیتور صنعتی

بزرگترین و مطرح ترین تولید کننده مانیتورهای صنعتی در جهان شرکت ال جی است. این شرکت را میتوان تنها تولید کننده ایی دانست که تمام قطعات به کار رفته در محصولات و مانیتورهای آن تولید خود ال‌جی است. برند های دیگر نیز در این عرصه فعالیت دارند مانند سامسونگ، فیلیپس، شارپ و .... ولی اکثر این شرکت ها خریدار پنل IPS ال جی ( به دلایلی که در ابتدا ذکر شد پنل IPS بهترین گزینه برای مانیتور های صنعتی است ) هستند.

شرکت داتیس با برند پنتوس نیز جزء اولین شرکت های تولید کننده مانیتورهای صنعتی در کشور است. مانیتورهای صنعتی پنتوس نیز برای افزایش کیفیت و راندمان از پنل IPS ال جی در تولید مانیتورهای صنعتی خود استفاده می‌کند.

قیمت مانیتور های صنعتی

یکی از مهم ترین نکات در مورد خرید مانیتور قیمت آن است، در بحث قیمت، مانیتورهای صنعتی به دلیل کیفیت بیشتر نسبت به مانیتورهای دیگر طبعا قیمت بیشتری دارند اما به دلیل موارد ذکر شده همانند طول عمر بیشتر ( 3 تا 4 برابر ) توجیح اقتصادی دارند. همچنین مانیتورهای صنعتی پنتوس به دلیل تولید در داخل قیمت به مراتب کمتر از نمونه های وارداتی دارند این در صورتی است که کیفیت مانیتور های صنعتی پنتوس نه تنها از برند های خارجی کمتر نیست بلکه در مواردی حتی بیشتر نیز هست به همین دلیل گزینه مناسب برای خرید می باشند. پیشنهاد می‌کنیم قبل از انجام خرید مقاله راهنمای خرید مانیتور صنعتی و ویدئووال را مطالعه بفرمائید. 

ضمنا شما می توانید تمامی پروژه های مانیتورینگ پنتوس را در این صفحه مشاهده نمایید. 

برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد ویژگی‌های مانیتور های صنعتی پنتوس و قیمت آن می‌توانید با شرکت داتیس ارتباط بر قرار کنید. کارشناسان زبده شرکت داتیس آماده راهنمایی شما برای خرید بهترین مانیتور برای مصارف شما هستند.

 

برای در میان گذاشتن دیدگاه خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری شوید.