زمان پاسخگویی چیست ؟

D
پویش رایان داتیس
مطالعه حدود 0 دقیقه
20 0
زمان پاسخگویی چیست ؟

response time چیست

زمان پاسخگویی از جمله مشخصات فنی  است که کم تر اهمیت آن در نظر گرفته می شود. زمان پاسخگویی (response time) به مدت زمان مورد نیاز بر حسب میلی ثانیه (ms) برای تغییر رنگ هر پیکسل به رنگ دیگر گفته می شود.

یکی از روشهای اندازه گیری این مشخصه عبارت است از مدت زمانی که یک پیکسل از یک سطح رنگ خاکستری به سطح دیگر رنگ خاکستری تغییر کند که به آن Grey to Grey یا GtG می گویند.

البته روش های دیگری نیز برای اندازه گیری این زمان وجود دارد که با استفاده از رنگ های سفید و سیاه محاسبه می شود. این کار با استفاده از دو تکنینک صورت می پذیرد که روش اول آن برای مدت زمان تغییر رنگ از سفید به سیاه و دوباره به سفید می باشد که به آن White-Black-White گویند.

تکنیک دوم معادل با روش قبلی می باشد و این بار مدت زمان تغییر رنگ از سیاه به سفید و دوباره به سیاه اندازه گیری می گردد که به آن Black-White-Black گویند.

همانطور که پیشتر نیز توضیح داده شد روش اول GtG بهترین و مرسوم ترین روش برای اکثر تولید کنندگان مانیتور می باشد.

یکی از مشخصاتی که وابسته به زمان پاسخگویی می باشد تار شدن تصاویر درحال حرکت یا Motion Blur است که در صورت زمان پاسخگویی نامناسب در مانیتور ها بوجود می آید و موجب می شود که اجزای متحرک در تصویر بر روی مانیتور مات، تار و گاها کشیده بنظر برسند. با زمان پاسخگویی سریع تر تاری کم تر می‌شود و تصویر کیفیت بیشتری خواهد داشت که البته همانطور که گفته شد برای تصاویر با تغییر سریع رنگ اهمیت بیشتری نیز پیدا می کند.

لازم به ذکر است که عوامل و مشخصات دیگری نیز موجب Motion Blur می گردند ولی مهم ترین دلیل آن می تواند عاملی به نام زمان پاسخگویی پیکسل(Pixel Response Time) باشد. این مشخصه در هنگام پخش تصاویر ورزشی یا در بازی های رایانه ای اهمیت ویژه ای پیدا می کند.

در تصویر زیر نمونه ای از Motion Blur ایجاد شده در تصویر متحرک با زمان پاسخگویی بیشتر دیده می شود و مانیتور با زمان پاسخگویی کم تر تصویر روان تری را به نمایش می گذارد.

بهترین مقادیر زمان پاسخگویی در مانیتورهای گیمینگ دیده می شود که در برخی موارد به 1 تا 2 میلی ثانیه نیز می رسد. ولی بطور کلی این زمان برای مانیتورهای معمولی در محدوده ی 4 تا 8 میلی ثانیه است. بهترین پنل صفحه نمایش از لحاظ این مشخصه پنل های TN هستند که زمان پاسخگویی بسیار کمی دارند.

روش اندازه گیری زمان پاسخگویی معمولا بر حسب Refresh Rate های خاص و معینی محاسبه می شوند از این رو موارد دیگری همچون Refresh Rate و Image Flicker می توانند بر روی تاری صفحه نمایش تاثیرگذار باشند که در خصوص نرخ بروز رسانی تصاویر در مقاله دیگری توضیحات ارائه گردیده است.

برای در میان گذاشتن دیدگاه خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری شوید.