راهنمای طراحی اتاق مانیتورینگ

D
پویش رایان داتیس
مطالعه حدود 0 دقیقه
22 0
راهنمای طراحی اتاق مانیتورینگ
راهنمای مطالعه
پیش از شروع چه اقداماتی لازم است؟
میز کنسول در گذر زمان

مبلمان و دکوراسیون میز مانیتورینگ مراکز فرماندهی، معمولاً برای نصب بیش از 50 دوربین نیاز به بهینه‌سازی خاصی دارند. این مکان‌ها همیشه و به طور منظم، مجهز به یک اپراتور یا کارمند آموزش‌دیده برای مشاهده ویدئوی زنده یا ضبط شده و همچنین مدیریت دسترسی کاربران، نفوذ و سایر موارد هستند. 

در این مقاله وقتی از کلمه «تجهیزات» استفاده می‌کنیم منظورمان مجموعه صندلی، میز، مانیتور، کمد، قفسه و به طور کلی تمام وسایل و ادواتی است که در یک اتاق مانیتورینگ برای یک طراحی اتاق مانیتورینگ سیستم نظاراتی به کار می‌رود. 

به‌عنوان مقدمه‌ای بر مسئله طراحی چیدمان  سیستم‌های نظارتی، به‌مرور به برخی از مفاهیم اساسی چیدمان تجهیزات میز مانیتورینگ خواهیم پرداخت و چند نمونه از چیدمان‌های مختلف را از لحاظ زیبایی و قیمت بررسی خواهیم کرد. 

در مقالاتی دیگر به استفاده از نرم‌افزار طراحی برای طراحان و سازندگان تجهیزات اتاق مانیتورینگ خواهیم پرداخت و این مسئله را  به طور عمیق‌تر برای سازندگان تحهیزات میز مانیتورینگ و توسعه‌دهندگان برنامه‌های کاربردی از نظر قیمت و طراحی بررسی خواهیم کرد.

پیشنهاد می‌کنیم پیش از هر چیز، نگاهی به ویدئو راهکارهای مانیتورینگ برند ایرانی پنتوس Pantos بیندازید. 

اتاق مانیتورینگ برای کدام سازمان‌ها از نان شب واجب‌تر است؟

به‌طورکلی، سیستم‌های نظارتی که از کمتر از 32 دوربین استفاده می‌کنند نیاز به چیدمان خاصی ندارند. چرا که همه دوربین‌ها را می‌توان به کمک یک رایانه شخصی و با کمک چندین نمایشگر بزرگ، کنترل کرد. این سیستم به‌راحتی می‌تواند در چیدمان اداری COTS و یا میزهای کانتز که در ورودی لابی مستقر هستند، ادغام شود. 

در این مقاله روی سازمان‌های بزرگ‌تری که ممکن است به چیدمان میز مانیتورنگ نیاز داشته باشند، تمرکز می‌کنیم.

پیش از شروع چه اقداماتی لازم است؟

جهت طراحی میز مانیتورینگ اولین قدم شما هماهنگی با مدیر امنیتی مجموعه و یا کارکنان آن مجموعه به جهت آگاهی و درک عملکرد اشخاص و ایجاد چیدمانی خاص و متناسب با نیازهای اپراتورها است. این مسئله طراح یا مسئول یکپارچه ساز سیستم را مستلزم می‌کند که خود بخشی از مجموعه شده و تبدیل به مشاور امنیت، برنامه‌ریز فضایی و دکوراتور داخلی شود.

در این جا چند عامل ساده وجود دارد که می باید هنگام طراحی چیدمان میز مانیتورینگ آنها را در نظر بگیرید:

  • تهیه بودجه چیدمان میز کنسول امنیتی
  • چه تعداد اپراتور در اتاق مانیتورینگ کار خواهند کرد؟
  • آیا علاوه بر سیستم نظارت تصویری، ایستگاه کاری، مانیتور و یا تجهیزات دیگری نیز وجود دارند که لازم باشد در چیدمان اتاق گنجانده شوند؟
  • چه تعداد مانیتور نظارت تصویری نیاز است و چند دوربین را باید به طور هم‌زمان نمایش داد؟
  • آیا سرورهای ویدئو، دستگاه‌های NVR، DVR، رمزگذارها، سوئیچ‌های شبکه و سایر سخت‌افزارهای امنیتی مجود باید در همان چیدمان میز کنسول گنجانده شوند یا به‌صورت جداگانه در اتاق تجهیزات قرار خواهند گرفت؟
  • چه مقدار فضای ذخیره‌سازی برای سایز تجهیزات و لوازم جانبی نیاز داریم؟
  • آیا قفسه، یا کشوی برای گزارش‌ها و سیاهه‌های امنیتی یا دفترچه راهنمای عملیات یا فایل‌ها نیاز خواهیم داشت؟

با ما همراه باشید تا به تمام این سوالات پاسخ دهیم.

از مبلمان اداری استفاده می‌کنید یا مبلمان مخصوص اتاق مانیتورینگ؟

درحالی‌که استفاده از مبلمان اداری تجاری کم‌هزینه ممکن است برایتان جذاب و گیرا باشد؛ اما این نوع مبلمان برای اهداف تجاری طراحی نشده‌اند.  بر خلاف اثاثیه و تجهیزات فنی ارزان‌قیمت، در تجهیزات اداری معمولاً از چندلایه تخته و خرده چوب فشرده استفاده می‌شود. این در حالی است که در تجهیزات  فنی مخصوص ایستگاه‌های نظارتی از سازه‌های فولادی استفاده می‌شود. تجهیزات اداری معمولاً طراحی ارگونومی ندارند و در ساختار آنها خبری از سیم‌کشی‌های مخفی، قفسه‌هایی برای تجهیزات، پیکربندی‌های مختلف برای پایه مانت مانیتورهای کوچک و بزرگ نیست. همچنین این وسایل از ‌استانداردهای محیط‌های کار یک مرکز فرماندهی امنیتی که افراد باید به‌صورت 365/7/24 در آن جا حضور داشته باشند، پشتیبانی نمی‌کنند. 

استفاده از مبلمان تجاری لوکس برندهای مطرح جهانی نیز با اینکه دوام بیشتری به ساختار مجموعه می‌بخشد؛ اما همان مشکلات ارگونومی و ویژگی‌های یکپارچه‌سازی را به همراه دارد و هزینه آنها با هزینه مبلمان فنی که با ارگونومی مخصوص محیط‌های نظارتی طراحی می‌شوند، تفاوت دارد. مثلاً نمونه زیر تصویری از یک مبلمان لوکس و استاندارد است. 

میز مانیتورنیگ در گذر زمان

می‌دانیم که از سال‌های گذشته تا به امروز سیستم‌های نظارت تصویری از تکنولوژی آنالوگ به‌سوی تکنولوژی IP حرکت کرده‌اند. تجهیزات مانیتورینگ نیز در طی این سال ارتقا پیدا کرده و ساختار تجهیزات میز مانیتورینگ از حالت بزرگ، حجیم و مربعی شکل با مانیتورهای آنالوگ و جعبه‌ای، به میز کامپیوتری مدرن و مجلل به همراه LCDهای پایه‌دار تبدیل شده و شکل مدرن‌تر و البته مجلل‌تری به خود گرفته است.

به تصویر زیر نگاهی بیندازید:

امروزه طراحی دکوراسیون میز کنسول‌های امروزی از مدل‌های ساده تا مدل‌های که قبلاً فقط در فیلم‌های علمی تخیلی می‌دیدیم، متغیر است. به مدل‌های زیر نگاه کنید.

میزهای مانیتورینگ امروزی مجهز به قفسه تجهیزات داخلی 19 اینچی، کابینت و کشو و صفحه کیبورد با طراحی ارگونومیک، انواع و اقسام سبک‌های مختلف پایه مانیتورهای مختلف مثل سیستم مدیریت کابل یکپارچه برای ظاهری تمیز است. بسیاری از این سیستم‌ها از قطعات جداگانه قابل مونتاژ استفاده می‌کنند. اجازه دهید نگاهی به چند مدل طراحی میز مانیتورینگ برای سیستم‌های نظارتی بیندازیم:

مثال شماره 1: مدل تک اپراتور: با 50 تا 100 دوربین با DVR یکپارچه و قفسه برای تجهیزات

این مثال نمونه‌ای از یک سیستم نظارتی مبتنی بر DVR/NVR با اندازه‌ای متوسط است که ممکن است در یک ساختمان اداری یا یک کارخانه تولیدی استفاده شود. 

این مدل یک طراحی نسبتاً ساده دارد که با استفاده از یک میز رسانه‌ای، یک فضای رک تعبیه شده برای دستگاه DVR، سویچ شبکه در یک سمت و یک کشو در سمت دیگر است. 

این دو قفسه پایه با ریل‌های 19 اینچی از پیش پانچ شده، کابل یکپارچه مدیریت، یک‌پایه مانیتور بلند و همچنین صفحه کشویی برای کیبورد و همچنین یک فن خنک‌کننده.

مثال شماره 2: مدل دو اپراتور: با 100 تا 200 دوربین

در این مثال یک میز مانیتورینگ دو اپراتور با خط رویت مستقیم طراحی شده است که ممکن است در بیمارستان‌ها یا مراکز خرید و … به کار برود. در این مدل، فرض بر این است که سرورهای ویدئویی و NVR و سخت‌افزارهای مربوطه در یک محل جداگانه قرار دارند. در این طراحی می‌توان از دو مانیتور اضافی با صفحه‌نمایش عریض برای نمایش باقی دوربین‌ های مداربسته استفاده کرد. 

عکس بالا یک میز مانیتورینگ دو اپراتوره را نشان می‌دهد.

مثال شماره 3: مدل 3-5 اپراتوره: با ناظر و بیش از 500 دوربین

این مدل برای یک سیستم VMS سازمانی در مقیاس بزرگ است. نمونه چنین سیستمی ممکن است در فرودگاه‌های بزرگ پیدا شود. در این مثال مانند مثال قبلی باید تصور کنیم که سخت‌افزارهای جانبی نظارت تصویری در یک مکان جداگانه قرار دارند.

سخن پایانی

به این نکته توجه کنید که قیمت نصب این دکوراسیون نسبت به سازنده، سبک، مدل، پیچیدگی و قابلیت ارتقاهای بیشتر، بسیار متفاوت است. 

برای پروژه‌های با بودجه‌های کمتر ممکن است طراح مجبور شود که چند طرح تکراری را بازطراحی کند تا بتواند با بودجه محدود تمام نیازهای عملیاتی کاربر را پوشش دهد. نمونه‌هایی که در این مقاله به شما نشان دادیم تنها چند مدل معمولی هستند. در مقالاتی دیگر به مسائل و مطالب مربوط به نرم‌افزارهای مهم اتاق مانیتورینگ خواهیم پرداخت.

برای در میان گذاشتن دیدگاه خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری شوید.