راهنمای خرید مانیتور کامپیوتر

D
پویش رایان داتیس
مطالعه حدود 0 دقیقه
14 0
راهنمای خرید مانیتور کامپیوتر

راهنمای خرید مانیتور کامپیوتر

مانیتور کامپیوتر، اصلی ترین سخت افزار خروجی کامپیوتر است که همه ی ما در دفتر کار، خانه، دانشگاه و ... با آن ها سر و کار داریم بدون انتخاب یک مانیتور مناسب، نمی توان از پتانسیل های اجزای کامپیوتر به طور کامل استفاده کرد. اما قبل از انتخاب و خرید مانیتور باید با فاکتورهایی که برای خرید یک مانیتور مهم هستند آشنا باشید. آیا مانیتور را برای دفتر کار و کار کردن با جدول ها و گزارش ها استفاده می کنید. قصد خرید یک مانیتور برای گیمینگ و ادیت کردن عکس و فیلم دارید یا صرفا برای گشت زنی در وب از آن استفاده می کنید. رزولوشن HD مناسب شماست یا 4K؟ رفرش ریت و زمان پاسخگویی چگونه بر عملکرد نمایشگر شما اثر می گذارد؟ چه پنلی مناسب کار شماست؟ در این مقاله قصد داریم به شما کمک کنیم که بهترین انتخاب را در خرید مانیتور کامپیوتر انجام دهید.

ابعاد صفحه نمایش

اولین مشخصه ای که برای خرید مانیتور باید در نظر گرفت ابعاد مانیتور است که به صورت اندازه ی قطر مانیتور و به اینچ بیان می شود. وقتی صحبت از ابعاد صفحه نمایش می شود، مسلما نمایشگر بزرگ تر تجربه ی بهتری را به کاربر می دهد. اما چقدر بزرگ؟ اولین موضوعی که باید به آن توجه کنید اندازه ی میز شماست. طبیعتا هرچقدر مانیتور بزرگ تر باشد باید فضای بیش تری را برای آن در نظر گرفت. مانیتورهای مرسوم در بازار ابعادی بین 22 اینچ تا 30 اینچ دارند، اما با اندازه ای بین 24 اینچ و 27 اینچ می توان چند پنجره را همزمان باز کرد و نیازی به نمایشگر دوم نیست. البته مانیتورهای بزرگ تری هم در بازار وجود دارند اما محدودیت هایی برای آن ها وجود دارد. برای مثال هرچقدر ابعاد یک نمایشگر بزرگ تر شود، در رزولوشن برابر، تراکم پیکسلی نمایشگر کاهش می یابد و ممکن است در فاصله ای که کاربر از مانیتور قرار دارد پیکسل ها دیده شوند و نکته ی دیگر این است که با افزایش ابعاد نمایشگر، قیمت نمایشگر نیز افزایش می یابد.

مانیتور LCD بهتر است یا LED ؟

مانیتورهای امروزی عموما از دو تکنولوژی معروف LCD و LED استفاده می کنند. قبل از هر چیزی باید بدانید که LEDها زیر مجموعه ای از نمایشگرهای LCD هستند. در واقع LEDها  نوعی از LCDها هستند که از دیودهای نورگسیل به عنوان بک لایت استفاده می کنند. ولی اساس کار هر دو آن ها ویژگی های مخصوص ماده ای به نام کریستال مایع است. اما کدام یک بهتر است؟ مانیتورهای LED به علت استفاده از دیود نورگسیل رنگ های مختلف را به طور دقیق نشان می دهد. علاوه بر این، نمایشگرهای LED زمان پاسخگویی(response time) خیلی بیش تری نسبت به نمایشگرهای LCD دارند. این ویژگی ها باعث می شود که مانیتوهایLED  گزینه ی بسیار مناسبی برای گیمرها و ویرایشگران عکس و فیلم باشد. علاوه بر این طراحی آن ها بسیار باریک تر از نمایشگرهای LCD است. از طرف دیگر مانیتورهای LCD ضخامت بیش تری نسبت به LEDها دارند. اما تکنولوژی LCD مدت زیادی است که در بازار حضور دارند و به همین دلیل قیمت این مانیتورها کم تر است. مانیتورهای LCD برای کارهای روزمره مثل دیدن وب سایت، جواب دادن ایمیل و مانند این ها گزینه ی بسیار مناسبی هستند.

پنل های مانیتور کامپیوتر

اکنون که مطالبی درباره ی LCDها گفته شد باید بدانید که این نمایشگرها از تکنولوژی پنل مختلفی استفاده می کنند که هر کدم مزایا و معایب خود را دارند و نمی توان گفت که هرکدام که قیمت بیش تری دارد پس نمایشگر بهتری نسبت به بقیه است. در واقع هر پنل در زمینه های مختلف، برتری خاص خودش را دارد. در ادامه به معرفی سه عدد از معروف ترین تکنولوژی پنل، یعنی IPS ,VA و TN می پردازیم.

  • TN: ویژگی که این پنل را از بقیه پنل ها متمایز می کند در یک کلمه خلاصه می شود; “سرعت” ! در واقع ویژگی اصلی این پنل رفرش ریت و سرعت پاسخگویی بسیار خوب آن است که از مهم ترین مشخصه ها برای گیمرهاست. اما ضعف این پنل در نمایش رنگ ها و زاویه دید است. علاوه بر این، پنل TN کم ترین قیمت را در بین دو پنل دیگر دارد. هزینه ی زیادی برای تجهیزات گیمینگ کرده اند و چیزی برای مانتیور باقی نگذاشته اند.

  • IPS: وقتی صحبت از تولید رنگ می شود پنل IPS بهترین پنل است. ویژگی هایی مثل زاویه دید گسترده و تولید رنگ ها به صورت دقیق باعث می شود این پنل گزینه ی مناسبی برای طراحان گرافیک و ویرایشگران عکس و فیلم بباشد. نسخه های ابتدایی این پنل سرعت پاسخگویی و رفرش ریت مناسبی نداشتند ولی بعدها با اضافه شدن تکنولوژی های مختلف (مثل G-SYNC و FreeSync) به این پنل ها، عملکرد آن ها بهبود پیدا کرد. پنل های IPS عموما قیمت بیش تری نسبت به دو پنل دیگر دارد اما دقت این پنل در نمایش جزئیات و رنگ ها و زاویه دید گسترده تجربه ی مناسبی برای کاربران ایجاد می کند. اگر علاقه مند به کسب اطلاعات بیش تر درباره این پنل هستید پیشنهاد می کنیم به مقاله آشنایی با پنل IPS ما مراجعه کنید

  • VA: کنتراست یکی از مهم ترین فاکتورها برای داشتن یک تصویر با کیفیت است. پنل VA بهترین کنتراست را در بین پنل ها دارد. این پنل زاویه دید گسترده تری نسبت به پنل TN دارد. علاوه بر این عموما سرعت پاسخگویی و رفرش ریت مناسبی دارند(اما نه به اندازه ی پنل TN). این ویژگی ها باعث می شود که مانیتورهای با پنل VA گزینه خوبی برای دفاتر کار و مانیتورهای خانگی باشد.

مشخصات فنی مهم در خرید مانیتور کامپیوتر

  • رزولوشن: یکی از مهم ترین مشخصه ها برای انتخاب مانیتور کامپیوتر، رزولوشن است. رزولوشن نمایشگر به صورت یک عدد X×Y بیان می شود که تعداد پیکسل های نمایشگر را در طول و عرض صفحه نمایش نشان می دهد. برای مثال 720×1280 به معنای 1280 پیکسل در طول و 720 پیکسل در عرض نمایشگر است. اما نکته ای که بیش تر باید به آن دقت شود تراکم پیکسلی است. برای مثال در بین دو نمایشگر که هر دو رزولوشن 720p دارند ولی یکی بزرگ تر از دیگری است، نمایشگر بزرگ تر به علت تراکم پیکسلی کم تر ، تصویری با وضوح پایین تری نمایش می دهد. تراکم پیکسلی نیز با تعداد پیکسل ها در یک اینچ از صفحه نمایش(ppi) بیان می شود. پس به طور کلی نمایشگرهای بزرگ تر باید رزولوشن بالاتری هم داشته باشند. برخی از رزولوشن های مرسوم، اسم خاص خود را دارند برای مثال به رزولوشن 1080×1920 فول اچ دی گفته می شود . اما اگر الان تصمیم به خرید یک مانیتور 4K گرفته اید باید توجه داشته باشید که رزولوشن بالاتر، به پردازنده گرافیکی قدرتمندتری احتیاج دارد. پس اگر بودجه ی شما برای پردازنده ی گرافیکی محدود است، پیشنهاد می شود که مانیتوری با رزولوشن FHD یا QHD را انتخاب کنید.

  • نسبت تصویر: نسبت تصویر(Aspect Ratio) به نسبت طول تصویر به عرض تصویر می گویند. نمایشگرهای اولیه تقریبا مربعی شکل بودند و نسبت تصویر آن ها 4:3 بود ولی امروزه مرسوم ترین و بهترین گزینه برای مانیتور کامپیوتر نسبت 9:16 است. نسبت تصویرهای دیگری مثل 9:21 نیز در بازار وجود دارند که بیش تر مانیتورهای خمیده و اولترا واید از آن ها استفاده می کنند و بیش تر برای گیمرهای حرفه ای و شرایط کاری خاص مناسب هستند. باید توجه داشته باشد که این مانیتورها فضای زیادی در راستای افقی اشغال می کنند و حتما قبل از خرید اندازه گیری های لازم را انجام دهید.

  • رفرش ریت: نرخ بروزرسانی(Refresh Rate) به تعداد دفعاتی در یک ثانیه گفته می شود که مانیتور تصاویر را بروزرسانی می کند. هرچقدر این بروزرسانی سریع تر باشد تصاویر روان تر نمایش داده خواهند شد و تصاویر در حال حرکت مات دیده نمی شوند. این مشخصه با واحد هرتز(Hz) اندازه گیری می شود. مانیتورهای معمولی رفرش ریتی بین 50 تا 60 هرتز دارند. اما اگر قصد خرید مانیتور برای مصارف خاص مثل گیمینگ دارید، بهتر است از مانیورهایی با رفرش ریت بالا مثل 120 هرتز یا 144 هرتز و یا بالاتر استفاده کنید.

  • سرعت پاسخگویی: به مدت زمانی که یک پیکسل به تغییر رنگ پاسخ بدهد، سرعت پاسخگویی می گویند. مانیتورها معمولا سرعت پاسخگویی در حدود 6 و 7 میلی ثانیه دارند. روش های مختلفی برای اندازه گیری این مشخصه وجود دارد. برای مثال برخی اوقات این مشخصه با زمان تغییر رنگ یک پیکسل از یک سطح از رنگ خاکستری به سطح دیگر این رنگ اندازه گیری می شود که در اصطلاح به آن GtG می گویند. یکی از علت های اصلی مات شدن تصاویر در حال حرکت، سرعت پاسخگویی نمایشگر است. اگر از نمایشگر برای کارهای روزمره استفاده میکنید، سرعت پاسخگویی 1ms با 5ms تفاوت زیادی نخواهند داشت اما برای مصارف خاص مثل گیمینگ توصیه می شود از نمایشگرهایی با سرعت پاسخگویی پایین تر استفاده کنید.

پورت های مانیتور رومیزی

برای نمایش محتوای pc یا لپ تاپ بر روی مانیتور رومیزی، هم مانیتور و هم کامپیوتر شما باید پورت های مورد نظر را داشته باشند. امروزه مرسوم ترین پورت ها برای انتقال صدا و تصویر پورت های HDMI، DP و DVI هستند.

  • HDMI: حتما کابل های HDMI را در اتصالات تلویزیون دیده اید. این کابل ها برای اتصال نمایشگرهای رومیزی نیز ستفاده می شوند. امروزه بیش تر استانداردهای HDMI 2 و HDMI 2.1 در بازار وجود دارند. با HDMI 2 می توان تصاویر را تا رزولوشن 4K و 60fps نمایش داد. در حالی که با HDMI 2.1 می توان تصاویری با رزولوشن 8K را با فریم ریت 120fps را نمایش داد. همچنین کابل HDMI هم قابلیت انتقال سیگنال های صوتی و هم تصویری را دارد.

  • DP: کابل DP (Display Port) نسبت به کابل HDMI کم تر در نمایشگرها استفاده می شوند ولی بهترین گزینه برای ماانیتوهای رومیزی با رزولوشن 4K و 8K هستند. چرا که کابل DP ورژن 1.4 می تواند تصاویر 4K با فریم ریت 200fps را نیز ساپورت می کند و برای گیمینگ بسیار مناسب هستند. با این پورت می توان هم صدا و هم تصویر را انتقال داد.

  • DVI: قبل از ظهور پورت HDMI، از پورت DVI برای انتقال تصویر استفاده می شد. اما مانیتورهای امروزی نیز عموما یک پورت DVI در کنار HDMI دارند. DVI امکان انتقال صوت را ندارد اما در رزولوشن 1080p در مقایسه با پورت HDMI، می تواند تصاویر با فریم ریت بالاتر را نمایش دهد. با اینکه HDMI قابلیت های بیش تری نسبت به DVI دارد اما اگر قصد خرید این کابل را برای مانیتور کامپیوتر دارید بهتر است نوع Dual-Link آن را خریداری کنید. این نوع، تصاویری تا رزولوشن QHD را پشتیبانی می کنند در حالی که نوع Single-Link تا رزولوشن Full HD را پشتیبانی می کند.

برای در میان گذاشتن دیدگاه خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری شوید.