درجه حفاظت دوربین ها (IP / IK)

D
پویش رایان داتیس
مطالعه حدود 0 دقیقه
91 0
درجه حفاظت دوربین ها (IP / IK)

دو مشخصه مهمی که خریداران دوربین های مدار بسته معمولاً به آن توجه می کنند، درجه حفاظت IP و IK است. اینها شاخص هایی برای محافظت از دوربین در برابر عناصر مختلف است. اغلب اوقات، این مشخصات فنی را به عنوان "ضد آب" یا "ضد خرابکاری" ارائه می دهند.

IP – درجه حفاظت در برابر نفوذ آب و مایعات و گرد و غبار و اجسام جامد خارجی

IP در واقع از دو عدد بهم پیوسته تشکیل می شود. رقم اول و دوم دو مورد بسیار متفاوت را نشان می دهند. عدد اول (در بالاترین سطح اعداد 5 و 6 می باشند) نشان دهنده میزان محافظت از دوربین در برابر نفوذ گرد و غبار و اجسام جامد خارجی است. ضد گرد و غبار بودن بسیار مهم است، زیرا ذرات ریز می توانند به راحتی در دوربین نفوذ کنند و اجزای داخلی دوربین را با مشکل مواجه کنند.

رقم دوم شماره IP نشانگر مقاومت دوربین در برابر نفوذ آب و مایعات است. عدد 1 نشان از محافظت از دوربین در مقابل قطرات باران می باشد. یک وسیله با درجه IP65 در برابر جت های آب چند جهته و فشار مستقیم وکم آب محافظت می شود. برای عبور از آزمایش و دستیابی به درجه بندی IP65، تجهیزات باید بتوانند در برابر آب تولید شده توسط نازل 0.25 اینچی مقاومت کنند. برای دستیابی به نتایج رضایت بخش، این آزمایش باید حداقل برای پانزده دقیقه اجرا شود، در حالی که منبع آب در فاصله سه یارد از محل قرار دارد. رایج ترین درجه حفاظت IP66 است. عدد 6 نشان دهنده محافظت در برابر جت های قوی آب است. به عنوان مثال، دوربین ممکن است روی یک کشتی باشد، و توسط امواج دریا خیس شود و دچار مشکل شود. درجه حفاظت IP پیشرفت هایی نیز داشته است. IP67 و IP68، در آن مرحله شما باید تلاش بیشتری انجام تست های مختلف بر روی دوربین انجام دهید. بدیهی است که دوربین های نظارتی عمومی شما از این سطح محافظت برخوردار نیستند و نیازی به آن ندارند. دستگاهی با درجه IP67 از غوطه وری در آب بین 5 اینچ تا 39 اینچ محافظت می شود. برای گذراندن آزمایش IP67، دستگاه نباید هنگام غوطه ور شدن کامل در آب، اجازه ورود مقادیر مضر و بیش از اندازه آب را بدهد. اگر دوربینی می خواهید که بتواند در برابر سیل مقاومت کند، مطمئن باشید که دوربینی با استانداردهای IP 67/68 در برابر یک سیل عظیم سالم خواهد ماند.

IK - حفاظت از ضربه (IK)

در گذشته شماره IK به انتهای عدد مربوط به IP متصل و اضافه می شد. به عنوان مثال، شما عدد IP66 (9) را دریافت می کنید، با عدد 9 که مقاومت در برابر ضربه را نشان می دهد. در اواسط دهه 90 با شروع به کار کدهای یکنواخت و بین المللی، این اعداد و نحوه نمایش آنها نیز تغییر کرد. این استاندارد بین المللی به IEC62262 (اقتباس 2002) معروف است. این استاندارد روش های آزمایش یک محفظه را مشخص می کند، تحت انواع شرایط جوی و اثرات آن. برخلاف شماره IP شماره IK منفرد و متوالی است.

توضیحات در قسمت پایین نمایش داده شده است

• IK00 هیچ مقاومتی ندارد.

• IK01-05 در مقابل اثرات و ضربات ریز و کمتر از یک ژول محافظت می کند.

• IK06 -> 1 ژول

• IK07 -> 2 ژول

• IK08 -> 5 ژول

• IK09 -> 10 ژول

• IK10 -> 20 ژول

بنابراین همه این اعداد در واقع نشان دهنده چیست؟

• می توان یک ژول را به عنوان انداختن یک سیب از فاصله حدود سه فوت به بالا توصیف کرد.

• می توان پنج ژول را به عنوان انداختن یک گلوله فولادی 3.75 پوندی از فاصله حدود 12 اینچی توصیف کرد.

• می توان بیست ژول را به عنوان انداختن یک توپ فولادی 11 پوندی از فاصله 16 اینچی توصیف کرد.

برخی از این اعداد ممکن است در نگاه اول چندان قابل توجه به نظر نرسند، اما این استانداردهای حفاظتی برای مقاومت در برابر خرابکاران که با سوءقصد عملی را انجام می دهند تعیین شده اند. اگر مجرمی قصد دارد به داخل اتومبیل، خانه یا محل کار شما وارد شود، یکی از کارهایی که ممکن است در ابتدا انجام دهد این است که دوربین را از بین ببرد. این اعداد (IK) برای خنثی کردن تلاش آنها در نظر گرفته شده است. این نه تنها به معنای محافظت از دوربین در برابر چکش، سنگ و سایر انرژی های جنبشی است، بلکه همچنین در برابر تلاش های مداوم تر، مانند تلاش برای باز کردن پوسته یا باز کردن آن با دست نیز قرار داده شده است. اگر از دوربین ها محافظت نشود، بسیاری از دوربین ها، به ویژه دوربین های دام به راحتی قابلیت از بین بردن و نابود سازی را دارند. بنابراین محافظت از دوربین (IK) فقط مقاومت در برابر خرابکاری نیست.

همه تأثیرات بر روی دوربین ناشی از اهداف مجرمانه نیست. برای مثال بقایای یک جسم در حال سقوط می تواند مشکلاتی را برای دوربین ها ایجاد کند. اگر شاخه درخت در حال سقوط به دوربینی برخورد کند، هرچه درجه حفاظت در برابر ضربه IK بالاتر باشد، اثر ضربه به دوربین شما کمتر خواهد بود. طوفان ها عموما اشیاء موجود در اطراف شما را پرتاب می کنند. این همان جایی است که هر دو عدد IP و IK ایفای نقش می کنند و از دوربین شما در برابر نفوذ آب، گرد و غبار و ضربات احتمالی توسط اشیا پرتاب شده حفاظت می کنند.

در پایان، IP / IK فقط به منظور کمک به شما در درک دوام کلی دوربین مداربسته خریداری شده در نظر گرفته شده است. اگر فقط دوربینی را برای تماشای راهرو یا ورودی منزل خود در یک مکان تنظیم کرده اید، احتمالاً نیازی به برخی از محافظت های IP / IK ندارید. اما با این حال در بسیاری از مواقع و مکان ها حفظ امنیت خود دوربین چه در برابر ضربات و خرابکاری و چه در برابر نفوذ آب و گرد و غبار بسیار مهم است که در آن می توانید به IK و IP آن دوربین ها توجه کنید.

برای در میان گذاشتن دیدگاه خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری شوید.