تفاوت پورت DisplayPort در برابر پورت HDMI | کدام پورت مناسب تر است؟

D
پویش رایان داتیس
مطالعه حدود 0 دقیقه
18 0
تفاوت پورت DisplayPort در برابر پورت HDMI | کدام پورت مناسب تر است؟

مقایسه میان پورت‌های HDMI و DisplayPort

HDMI و DisplayPort دو مورد از پرکاربردترین کانکتورها در نمایشگرها و دستگاه‌های رسانه‌ای هستند. از رایانه‌ها و کنسول‌های بازی گرفته تا کوچک‌ترین مانیتورها و بزرگ‌ترین تلویزیون‌ها، به‌احتمال زیاد چیزی دارید که حداقل یکی از این کانکتورها را پشتیبانی می‌کند. وقتی صحبت از مانیتورها می‌شود، اکثر آنها حداقل یک اتصال HDMI و DisplayPort دارند و اکثر رایانه‌ها از هر دو پشتیبانی می‌کنند. اما تفاوت بین این دو چیست و چگونه تصمیم می‌گیرید از کدام یک استفاده کنید؟

اما پیش از هر چیز نگاهی به مقاله جامع مانیتور صنعتی ما بیندازید تا با مانیتور صنعتی بیشتر آشنا شوید.

فناوری‌های پشتیبانی شده

HDMI و DisplayPort برای کاربردهای مختلف طراحی شده‌اند، بنابراین از فناوری‌های مختلفی پشتیبانی می‌کنند. هرکدام بسته به نحوه استفاده از آن‌ها مزایای خاص خود را دارند.

رزولوشن‌های پشتیبانی شده

حداکثر وضوح و نرخ تازه‌سازی موجود بستگی به نسخه‌های خاص DisplayPort و HDMI در دسترس شما دارد. اکثر مانیتورهای موجود در بازار امروزه از DisplayPort 1.2 یا 1.4 و یا HDMI 1.4 یا 2.0 پشتیبانی می‌کنند. درحالی‌که تفاوت مشخصات دقیق آن‌ها بستگی به چند فاکتور دیگر دارد، در زیر لیستی از حداکثر فرمت‌های تقریبی که هر کانکتور می‌تواند پشتیبانی کند آورده شده است.

پیش از هر چیز به این نکته توجه کنید که: 

 HDMI به لطف عرضه HDMI 2.1  از قابلیت‌های DisplayPort 1.4 فراتر می‌رود، چرا که از نظر فنی از آن برتر است، اما مانیتورهایی که از آن پشتیبانی می‌کنند کمیاب هستند. بااین‌حال، انتظار می‌رود که این مسئله به‌زودی رفع گردد، زیرا تعدادی از سازندگان، از تولید مانیتورهای HDMI 2.1 را در CES 2021 خبر دادند. در مقایسه با HDMI 2.0 استاندارد، DisplayPort 1.4 بهتر است. DisplayPort 2.0 نیز معرفی شده است و دارای حداکثر پهنای باند حتی بالاتر از HDMI 2.1 با پهنای باند تقریباً سه برابری DisplayPort 1.4 است. از جهت دستیابی به‌وضوح تصویر حداکثر تا 16K با فشرده‌سازی یا وضوح تصویر پایین‌تر با نرخ تازه‌سازی بسیار بالاتر از آنچه در حال حاضر امکان‌پذیر است را ممکن می‌سازد. بااین‌حال، تا این لحظه، هیچ سخت‌افزاری وجود ندارد که از DisplayPort 2.0 پشتیبانی کند.

انتقال چند جریانی(MST)

اولین‌بار با DisplayPort 1.2، MST معرفی شد که درواقع به شما امکان می‌دهد چندین نمایشگر را به یک اتصال DisplayPort در رایانه خود متصل کنید. اگرچه پهنای باند کل نمی‌تواند از حداکثر پهنای باند پورتی که استفاده می‌کنید تجاوز کند. این فناوری به شما امکان می‌دهد تا حداکثر 63 نمایشگر جداگانه را در یک پورت اجرا کنید. این یکپارچه‌سازی دستگاه را می‌توان از یک نمایشگر به نمایشگر دیگر، تکنیکی به نام «یکپارچه‌سازی» یا از طریق یک هاب خارجی انجام داد.HDMI ماهیتاً از MST پشتیبانی نمی‌کند، اما می‌توان با استفاده از هاب DisplayPort به HDMI به نتایج مشابهی دست‌یافت. ولی تأکید می‌کنیم که برای این کار به اتصال DisplayPort در دستگاه منبع نیاز داریم.

برنده : DisplayPort

نرخ تازه‌سازی متغیر (VRR)

AMD FreeSync

NVIDIA G-SYNC

HDMI

  • فقط از FreeSync پشتیبانی می کند

DisplayPort

*پشتیبانی از G-SYNC و FreeSync

با وجود این دو تکنولوژی اصلی متفاوت VRR در بازار، مهم است که انتخاب کانکتور شما مطابق با نیازهای شما باشد. اگر به دنبال اتصال رایانه شخصی با کارت گرافیک AMD یا Xbox هستید، به دنبال صفحه نمایشی هستید که از Free Sync پشتیبانی کند، Free Sync هم در HDMI و هم در DisplayPort پشتیبانی می‌شود، بنابراین واقعاً لازم نیست نگران آن باشید. G-SYNC، فناوری VRR NVIDIA، در حال حاضر فقط از طریق DisplayPort پشتیبانی می‌شود، بنابراین اگر کارت گرافیک NVIDIA دارید، اتصال DisplayPort بهترین است.

برنده : DisplayPort

USB-C Alt-Mode

USB-C Alt-Mode که عمدتاً در رایانه‌های فشرده 2 در 1 و برخی تلفن‌ها، پشتیبانی می‌شود، می‌تواند سیگنال ویدئویی را از طریق درگاه USB-C ارسال کند. DisplayPort از سال 2014 از این قابلیت پشتیبانی می‌کند و بسته به پهنای باند موردنیاز برای نمایشگر، امکان ارسال داده‌های USB از طریق همان کابل را نیز فراهم می‌کند؛ بنابراین اگر مانیتور شما دارای پورت‌های USB داخلی است، می‌توانید نمایشگر و پورت‌های USB را با یک کابل داشت باشید. این همچنین به حالت USB Power Delivery اجازه می‌دهد تا کامپیوتر شما را با یک کابل تغذیه کند. HDMI همچنین از USB-C Alt-Mode پشتیبانی می‌کند، اما به کابل پیچیده‌تری نیاز دارد، زیرا سیگنال باید از DisplayPort به HDMI تبدیل شود.

برنده : DisplayPort

سایر فناوری‌ها

آن چه تاکنون در این مقاله گفته شد، خلاصه‌ای از فناوری‌های اصلی است که  DisplayPort و HDMI پشتیبانی میکنند. HDMI همچنین از فناوری‌های دیگری مانند ARC و eARC و Ethernet-Over-HDMI پشتیبانی می‌کند. با استثنائات بسیار کمی، این فناوری‌ها عمدتاً با درنظرگرفتن تلویزیون‌ها طراحی شده‌اند و در اکثر مانیتورها پشتیبانی نمی‌شوند، بنابراین در این مقاله از آن‌ها صحبت نخواهد شد.

تفاوت‌های فیزیکی

  HDMI :  

• رابط 19 پین

• چفت اصطکاکی

DisplayPort :

• رابط  20 پین

• قفل مکانیکی در اکثر موارد

HDMI و DisplayPort از نظر فیزیکی بسیار شبیه هستند. HDMI از کابل 19 پین استفاده می‌کند، درحالی‌که DisplayPort دارای 20 پین است. هر دو کانکتور شبیه به هم هستند، اما اکثر کابل‌های DisplayPort دارای یک چفت فیزیکی هستند که از جداشدن تصادفی آنها جلوگیری می‌کند. اگرچه به طور رسمی بخشی از استاندارد DisplayPort نیست، اکثر کابل‌های DisplayPort دارای مکانیزم قفل هستند. از سوی دیگر، تعداد بسیار کمی از کابل‌های HDMI دارای چفت هستند.

برنده: Draw

حداکثر طول:

   HDMI :

  • 100 اینچ برای سیگنال‌های p1080
  • 30 اینچ برای سیگنال‌های k4
  • کابل‌های فعال را می‌توان برای استفاده‌های طولانی‌تر استفاده کرد.
  •  پشتیبانی از انواع کابل‌های دیگر، از جمله HDBaseT، برای اجراهای بیش از 300 اینچ

 

DisplayPort :  

  • رسمی: 10 اینچ
  •  کابل‌های طولانی‌تری وجود دارد، اما حداکثر وضوح ممکن است کاهش یابد.
  • افزایش‌دهنده‌های گران‌قیمت برای استفاده‌های طولانی‌تر موردنیاز است.

کابل‌های استاندارد HDMI در طول‌های بیش از 100 اینچ برای سیگنال‌های p1080 یا 30 اینچ برای سیگنال‌های k4 موجود هستند. استفاده از کابل‌های فعال یا سایر روش‌های انتقال، مانند HDMI از طریق HDBaseT، استفاده از کابل‌های HDMI را برای بیش از 300 اینچ ممکن می‌سازد. از طرف دیگر DisplayPort طبق استاندارد رسمی حداکثر طول حدود 10 اینچ دارد. کابل‌های طولانی‌تری وجود دارند، اما حداکثر وضوح و نرخ تازه‌سازی ممکن است با کابل‌های طولانی‌تر کاهش یابد.

برنده: HDMI

سازگاری

HDMI که در ابتدا برای تلویزیون‌های HD طراحی شده بود،  اما اکنون تقریباً هر دستگاه صوتی/تصویری خانگی، از جمله رایانه‌ها، سیستم‌های سینمای خانگی، کنسول‌های بازی و... از این فناوری پشتیبانی می‌کنند، از نمایشگرهای کوچک قابل‌حمل گرفته تا بزرگ‌ترین تلویزیون‌های k8.

DisplayPort برای استفاده از رایانه به‌عنوان جایگزینی برای اتصالات DVI و VGA طراحی شده است. در حال حاضر هیچ تلویزیونی وجود ندارد که از DisplayPort پشتیبانی کند و نمی‌دانیم که آیا هرگز وجود داشته است یا خیر. اما جالب است بدانیم که هیچ یک از کنسول‌های بازی اصلی از DisplayPort پشتیبانی نمی‌کنند.

برنده: HDMI

نتیجه‌گیری 

کابل‌های DisplayPort و HDMI عملکرد بسیار مشابهی دارند، اما هرکدام مزایا و معایب خود را دارند. HDMI در دستگاه‌های بیشتری پشتیبانی می‌شود، اما DisplayPort که برای رایانه‌ها طراحی شده است، دارای چند مزیت فنی است. به‌طورکلی، اگر می‌خواهید رایانه خود را به یک مانیتور جدید وصل کنید، در صورت امکان از DisplayPort استفاده کنید. اگرنه، HDMI تقریباً به همان اندازه انتخاب خوبی است. اگر مانیتور شما تعداد ورودی محدودی دارد، استفاده از DisplayPort پورت‌های HDMI شما را نیز آزاد می‌کند که اگر قصد داشته باشید یک کنسول بازی یا دستگاه دیگری را به آن وصل کنید، عالی خواهد بود.

برای در میان گذاشتن دیدگاه خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری شوید.