فاکتور مهم DORI در دوربین مداربسته

D
پویش رایان داتیس
مطالعه حدود 0 دقیقه
6 0
فاکتور مهم DORI در دوربین مداربسته
راهنمای مطالعه
مفهوم DORI Distance چیست؟
دو مشکل اساسی در استفاه از ویژگی PPF

هر فروشنده‌ای کیفیت تصویر دوربین مداربسته خود را بسیار بالاتر از دیگران می‌داند. حتی در هنگام نمایش تصویر روی مانیتور، یکی از پارامترهای مورد بحث، جزئیات تصویر است. ساده‌ترین کار ممکن زوم دیجیتالی روی تصویر و تشریح این قابلیت است. اصولا متر یکسانی برای مقایسه تمام این برندها در کنار یکدیگر نیست. پس مجبور هستیم به دیتایی که هر کمپانی ذکر می‌کند تا حدی اعتماد کنیم. در این مقاله تخصصی در مورد پارامتر و مفهوم DORI Distance صحبت می‌کنیم. 

مفهوم DORI Distance چیست؟ 

مفاهیم «تشخیص، مشاهده، شناسایی و تعیین هویت (DORI)» پیش از اینکه در عمل به کار بروند، مفاهیم ساده‌ای به نظر می‌رسند. در مرحله عملی است که متوجه می‌شوید مشکلات زیاد و خاصی وجود دارد که استفاده از فاکتور DORI را دشوار می‌کند. این کلمات از نظر علمی اصطلاحات ساده‌ای هستند و معنای حقیقی خود را منعکس می‌کنند. 

ردیفاصطلاح توضیحات
1Detection توانایی تشخیص وجود داشتن یا نداشتن چیزی
2Observation مشاهده ویژگی های سوژه 
2Recognition  توانایی شناسایی و درک سوژه (شخص، حیوان، ماشین و غیره)
3Identification توانایی تمیز دادن فردی از فرد دیگر

بدیهی است که هر چه از سمت تشخیص به سمت شناسایی و سپس تعیین هویت حرکت کنیم، کار یک‌پایه سخت‌تر شده و تشخیص جزئیات مشکل‌تر می‌شود. بسیاری از تولیدکنندگان از این مقادیر استفاده کرده و در دیتاشیت خود می آورند. برای مثال در تصویر زیر مقادیر عددی پارامترهای PPF را ببینیم:

چارت DORI بر حسب PPF

جدول برند AXIS را نیز ببینیم:

سوژه های نظارت تصویریدرصد نمایش بدنتخمین رزولوشنعرض چهره
تعیین هویت 120 درصد250 پیکسل بر متر40 پیکسل
شناسایی 50 درصد100 پیکسل بر متر17 پیکسل
تشخیص10 درصد20 پیکسل بر متر3 پیکسل

در هر دوی این مثال‌ها یک PPF / PPM (پیکسل در هر فوت / پیکسل در متر) مشخص و معین به هر پایه اختصاص‌داده‌شده است. باتوجه‌ به این‌که برند Bosch از واحدهای امپریال و Axis از واحدهای متریک استفاده می‌کند، اعداد و ارقام ارائه شده از سوی دو سازنده بسیار با هم تفاوت دارند. مثلاً:

  • بوش PPF تقریباً برابر 50 را توصیه می‌کند.
  • Axis PPF تقریباً  80 را توصیه می‌کند.
  • آزمایشگاه ملی سوئد PPF تقریباً برابر 150 را توصیه می‌کند (به نقل از مقاله Axis)

احتمالاً شما شوکه شده‌اید و درک نمی‌کنید که چه خبر است؟ آیا یکی از این تولیدکنندگان دروغ می‌گوید یا کسی اطلاعاتش اشتباه است و حرف‌های گیج‌کننده می‌زند؟

خب، نمی‌توانیم بگوییم کدام یک درست است. هر دو احتمال بالا به یک اندازه ممکن‌‌اند. باید توجه کنید که دو مشکل اساسی در استفاده از این معیارها وجود دارد. 

دو مشکل اساسی در استفاه از ویژگی PPF

معنای اصطلاحات وابسته به تفکر افراد، عموما سلیقه‌ای هستند. درنتیجه به ادراک و ترجیحات شخصی بیننده بستگی دارد. در تعریف و درک Identification یا تعیین هویت، آنچه که به‌مثابه «خوب» در نظر گرفته می‌شود، ممکن است برای افراد مختلف متفاوت باشد. به این معنا که استاندارد مشخص و واحدی برای تعریف تعیین هویت خوب وجود ندارد و این مسائل بیشتر انتزاعی هستند. 

ما در بین آموزش‌ها و ارائه‌های مختلف، شاهد بحث‌های مهمی پیرامون مفهوم Identification یا تعیین هویت بوده‌ایم. بهتر است خودتان امتحان کنید. به 3 تصویر زیر نگاه کنید:

استفاه از ویژگی PPF

کدام یک از این سه عکس برای شما به اندازه‌ای خوب است که بتوانید سوژه را تعیین هویت کنید؟ 40 (در سمت چپ)، 60 (در مرکز) یا 80 (در سمت راست)؟

در فهم اینکه چه مقدار واحدی از «تشخیص» خوب و مطلوب در نظر گرفته می‌شود نیز با چالش مشابهی روبه‌رو هستیم. 

نگاهی به تصاویر زیر بیندازید:

اهیمت فاکتور DORI

چالش اصلی در این تصویر این است که تغییرات کوچکی که در جزئیات بصری می‌دهیم، به معنای تفاوت دوبرابری در PPF / PPM است. این موضوع می‌تواند تأثیر زیادی بر چینش دوربین و طراحی پروژه داشته باشد. 

هشدار در مورد تفاوت تصاویر 

وقتی شما به‌تنهایی به تصاویر نگاه می‌کنید، پاسخ اغلب بدیهی و ساده به نظر می‌رسد. اما زمانی که با دیگران درباره آن صحبت می‌کنید یا با کس دیگری به تصاویر نگاه می‌کنید، این مسئله چالش‌برانگیز شده و حتی تبدیل به بحث می‌شود. زیرا در آن لحظه متوجه می‌شوید که افراد نسبت به یکدیگر درک و برداشت متفاوتی دارند.

از لحاظ علمی این مسئله چگونه حل می‌شود؟

داوری در این مسئله بسیار مشکل است. اما در نهایت برنده میدان کسی است که برای سیستم هزینه بیشتری می‌کند. 

پیکسل‌ها و کیفیت تصویر دوربین مداربسته

مسئله دیگر این است که پیکسل‌ های دوربین مداربسته‌ی مشابه، بسته به زمان روز، کیفیت متفاوتی دارند. مثلاً در شرایطی عالی ممکن است 50ppf برای تعیین هویت خوب باشد. اما اگر غروب و طلوع خورشید باشد، به PPT بیشتری نیاز دارید. بدتر از آن وقتی است که در خیابان چراغ برق وجود داشته باشد. در این صورت ممکن است مجبور شوید PPT را تا دوبرابر افزایش دهید. 

در صورت علاقه، به شما پیشنهاد می کنم  مقاله نحوه فعالسازی تشخیص چهره و انسان را مطالعه کنید.

استفاده از این اصطلاحات و اندیشیدن به معنا و مفهوم آن، می‌تواند راهکاری مفید برای درک بیشتر باشد. شما نباید مقادیر ریاضی نسبت‌ داده‌ شده به این مفاهیم را به‌عنوان فرمولی با کارکرد همیشگی در نظر بگیرید. 

سخن آخر در مورد قابلیت DORI Distance

کاربر، خریدار یا تصمیم‌گیرنده نهایی چه سطحی از جزئیات را لازم دارد؟ به‌جای اینکه فقط بر مفهوم «تشخیص» تکیه کنید و امیدوار باشید که کاربر بعد از راه‌اندازی سیستم با کیفیت آن موافقت کند، از یک مثال تصویری برای نشان‌دادن میزان تشخیص روی مانیتور صنعتی یا ویدیووال خود بهره ببرید. 

دوربین با چه مسائل روشنایی یا محیطی روبه‌رو است و این مسائل چه مقدار بر تصویر تأثیر خواهند گذاشت؟ این مسائل را برای کاربر/ خریدار/ تصمیم‌گیرنده نهایی، روشن کنید تا به درک چالش‌های عملیاتی دنیای واقعی کمک کند. 

برای در میان گذاشتن دیدگاه خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری شوید.