4 دلیل کلیدی برای انتخاب پنل IPS

D
پویش رایان داتیس
مطالعه حدود 0 دقیقه
31 0
4 دلیل کلیدی برای انتخاب پنل IPS

4 دلیل کلیدی برای انتخاب پنل IPS

اگر تا کنون دنبال خرید مانیتور از هر نوعی رفته باشید به احتمال زیاد اسم پنل های LCD مثل IPS، VA و TN را شنیده اید. پنل های LCD انواع مختلفی دارند که تفاوت های جزئی در تکنولوژی ساخت آن ها دیده می شود. اما همین تفاوت جزئی تاثیر زیادی در عملکرد آن ها دارد و باعث شده است هر کدام از این پنل ها ویژگی های خاص خود را داشته باشند. اما پنل IPS چیست؟ مزیت این پنل بر تکنولوژی پنل های دیگر مثل VAو TN چیست؟ در این مقاله قصد داریم به این سوال ها پاسخ بدهیم.

پنل IPS چیست؟

همانطور که می دانید ویژگی های منحصربفرد ماده ای به نام کریستال مایع در ولتاژهای مختلف باعث ظهور نمایشگرهای LCD شد. اما ساختار و چینش این ماده می تواند تاثیر زیادی بر عملکرد نمایشگر داشته باشد. بر همین اساس پنل های نمایشگرهای مرسوم در بازار به سه دسته اصلی پنل TN (Twisted Nematic)، VA(Vertical Alignment) و IPS(In-Plane Switching) تقسیم می شوند که هر کدام نحوه کارکرد و ویژگی های بخصوص خودشان را دارند. پنل IPS برای رفع نواقص پنل TN در موضوعاتی مثل زاویه دید و توانایی تولید رنگ تولید شدند. پنل IPS برای اولین بار در سال 2000 توسط شرکت ال جی به تولید انبوه رسید و امروزه در بسیاری از نمایشگرها، از تلفن های هوشمند گرفته تا نمایشگرهای بزرگ تبلیغاتی استفاده می شوند. در پنل IPS مولکول های کریستال مایع همیشه موازی لایه های قطبنده قرار دارند که تحت میدان الکتریکی جهت گیری می کنند و اجازه ی عبور نور را می دهند. این جهت گیری همیشه در یک صفحه انجام می شود. این در حالی است که برای مثال در پنل TN، مولکول های کریستال می توانند به صورت عمود بر لایه ها نیز جهت گیری کنند. این ویژگی پنل IPS باعث می شود زاویه دید خیلی بهتری نسبت به پنل های دیگر مخصوصا از سمت بالا و پایین داشته باشد. در ادامه به 4 ویژگی اساسی پنل IPS می پردازیم.

زاویه دید گسترده

یکی از مهم ترین مشخصات مانیتور از هر نوعی، زاویه دید آن است. اگر نمایشگر زاویه دید مناسبی نداشته باشد، اگر کمی با زاویه نسبت به صفحه نمایش نگاه کنید، تصاویر رنگ و رو رفته به نظر می آیند. اما یکی از بزرگ ترین مزیت های پنل IPS نسبت به پنل های VA و TN زاویه دید گسترده ی آن است به طوری که تصاویر در زاویه های مختلف بخصوص از بالا و پایین کیفیت خود را از دست نمی دهند. علت این ویژگی جهت گیری مولکول های کریستال مایع در صفحه موازی با لایه های دیگر است. اما زاویه دید درد نمایشگرها از اهمیت زیادی برخوردار است که چند مورد از آن ها عبارتند از:

  1. ویدئو وال ها: در بسیاری از ویدئو وال های تبلیغاتی ، اتاق کنترل و دیسپچینگ، کاربران از زوایای مختلف به نمایشگر نگاه می کنند و عدم افت کیفیت در زوایای مختلف در ویدئو وال از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

  2. تلفن های همراه و تبلت ها: زاویه دید گسترده در تلفن های همراه و تبلت ها به این معنا است که اگر آن ها در هر زاویه ای که در دست گرفته شوند کیفیت تصاویر کاهش نمییابد. به همین دلیل پنل IPS دربسیاری از تبلت ها و تلفن های همراه به کار گرفته شده اند.

  3. تخته هوشمند: در هنگام ارائه مطالب روی تخته هوشمند در کلاس یا جلسات، ارائه دهنده مجبور است که نزدیک و کنار نمایشگر بایستد که در صورت زاویه دید کم، کیفیت تصاویر به شدت افت می کند.

کیفیت رنگ

وقتی صحبت از کیفیت رنگ باشد، پنل IPS در بین پنل های دیگر بهترین گزینه است. در واقع فاصله ای که بین کیفیت تصویر ورودی به نمایشگر و خروجی نمایش داده شده وجود دارد، تقریبا غیر قابل تشخیص است. اما چه فاکتورهایی باعث این برتری می شود؟ فاکتورهای زیادی برای تعیین کیفیت رنگ وجود دارد اما دو تا از فاکتورهای مهم که برای تشخیص توانایی نمایشگر در تولید رنگ و وسعت رنگ است. هر کامپیوتر برای توصیف یک رنگ از تعدادی بیت استفاده می کند. امروزه اکثر نمایشگرها عمق رنگ 8 بیت دارند که به این معنی است که 8 بیت داده را برای توصیف یک رنگ استفاده می کنند. این بدین معنی است که نمایشگر توانایی تولید 256 رنگ قرمز، سبز و آبی است که با ترکیب این رنگ ها می تواند 16.7 میلیون رنگ را تولید کند. اما چشم انسان فقط توانایی دیدن 7 تا 10 میلیون رنگ را دارد که کمتر از تنوع رنگ نمایشگر ما است. پس آیا این همه رنگ بیهوده تولید می شوند؟ خیر، زیرا از آن 16 میلیون رنگ تنها درصد مشخصی از رنگ های قابل مشاهده برای انسان تولید میش ود. اینجاست که فاکتور وسعت رنگ (Color Gamut) مطرح می شود. این ویژگی بیان می کند که از تمام رنگ هایی که توسط نمایشگر تولید می شود چه درصدی از آن برای چشم انسان قابل مشاهده است. نمونه های ابتدایی پنل IPS وسعت رنگ تقریبی 95% را دارا بودند که امروزه تقریبا به پوشش کامل رسیده است. همچنین پنل هایی که عمق رنگ 10 بیتی واقعی داشته باشند در بازار زیاد نیست که بیشتر آن ها پنل IPS هستند. در نتیجه برای استفاده های تخصصی طراحی و تبلیغاتی که به دقت رنگ بالا احتیاج دارند، پنل IPS بهترین انتخاب است.

پایداری

در بسیاری از پنل های VA و TN وقتی کاربر نمایشگر را لمس می کند، تصاویر د محل لمس شده در نمایشگر رنگ پریده و محو می شوند. این موضوع در مانیتورهای لمسی مثل تخته های هوشمند، مانیتورهای صنعتی لمسی، تبلت ها، تلفن همراه و هر نمایشگر لمسی دیگری می تواند مشکل ساز باشد. این در حالی است که مولکول های کریستال مایع در پنل IPS به سرعت پس از لمس به حالت اولیه خود بر می گردند و افت کیفیت در محل لمس شده رخ نمی دهد. در واقع برای تشخیص پنل IPS از دیگر پنل ها کافیست یک ضربه کوچک به صفحه نمایش برنید و با تغییر شکل یا عدم شکل محل لمس شده به IPS بودن پنل پی ببرید.

سرعت پاسخ‌دهی

در نسخه های اولیه ی پنل IPS کاربران برای بدست آوردن کیفیت تصویر بهتر باید قید سرعت پاسخدهی را می زدند و سرعت پاسخدهی این نمایشگرها به طور معمول 8ms بود که به هیچ وجه برای تصاویر پر تحرک مناسب نبود. اما با با اعمال تغییرات و پیشرفت این پنل، نمایش تصاویر با سرعت و مصرف انرژی بهتر و بهینه تری انجام می شود به صورتی که امروزه مانیتورهایی با پنل IPS  تولید می شوند که سرعت پاسخگویی 1ms دارند که می تواند به راحتی پاسخگوی نیاز گیمرها نیز باشد.

برای در میان گذاشتن دیدگاه خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری شوید.