عمق میدان دید دوربین مداربسته

D
پویش رایان داتیس
مطالعه حدود 0 دقیقه
11 0
عمق میدان دید دوربین مداربسته
راهنمای مطالعه
عوامل مؤثر بر عمق میدان دید | Depth of Field
استثناء در دوربین‌های نظارتی در مورد DOF

هنگامی که از عمق میدان دید صحبت می‌شود، ناخودآگاه رابطه‌ی بین عکاسان دوربین های دیجیتالی با همکاران ما در حوزه نظارت تصویری، شکرآب می‌شود. چرا؟در این مقاله به شما توصیح می‌دهیم که چرا متغییرهای موثر در عمق میدان در دوربین های مداربسته تبدیل به مسئله نگران کننده‌ای نمی‌شوند؟ مسائل استنثنایی تاری عمق میدان چه زمانی رخ می‌دهند؟ چه راهکاری برای رفع آن وجود دارد؟

نبرد بین دوربین های نظارتی با عکاسان دوربین های دیجیتالی

برخلاف شنیده‌ها، می‌توانید مشکل عمق میدان در دوربین‌های نظارتی را در 95% موارد نادیده بگیرید. درست است که توجه به مسئله عمق میدان در عکاسی دیجیتال مسئله مهم و جدی است اما عکاسان اصولا تصاویر با عمق کم را ترجیح می‌دهند. آنها اغلب دوست دارند تأکید عکس را روی یک سوژه خاص بگذارند و پس‌زمینه را محو کنند. به همین علت عمق میدان را کاهش می‌دهند. مثلاً به تصویر زیر نگاه کنید. یک عکاس دو عکس سمت راست را به‌عکس سمت چپ ترجیح می‌دهد. 

نبرد بین دوربین های نظارتی با عکاسان دوربین های دیجیتالی

اما این مسئله در دوربین‌های نظارتی برعکس است. کاربران دوربین‌های امنیتی تقریباً همیشه می‌خواهند میدان دید عمیق و گسترده‌ای داشته باشند و تمام جزئیات را برای تحقیق و بررسی احتمالی ثبت کنند. 

عوامل مؤثر بر عمق میدان دید | Depth of Field

هرچه سوژه به میدان دید (FoV) نزدیک‌تر باشد، عمق میدان کمتر می‌شود. یعنی به‌اصطلاح عمق میدان دید تار می‌شود. سوژه در دو صورت نزدیک به نظر می‌رسد. 

  1. درصورتی‌که از نظر فیزیکی نزدیک باشد.
  2. درصورتی‌که از یک فاصله کانونی زیاد برای عکاسی استفاده شده باشد.

 به تصویر زیر نگاه کنید.

عوامل مؤثر بر عمق میدان دید | Depth of Field

توجه کنید که چطور در فاصله تقریباً یک‌ متری از سوژه، عمق میدان تار شده اما در فاصله 3 متری از سوژه عمق میدان دید واضح است. 

حالا به این عکس نگاه کنید. در اینجا سوژه از دوربین مداربسته دور است اما فاصله کانونی زیاد است و سوژه در جلوی FoV به چشم می‌آید. 

اما این مسئله در دوربین‌های نظارتی اصلاً به چشم نمی‌آید. در دنیای نظارت تصویری بیش از 95% تصاویر در یکی از چند دسته زیر جا می‌گیرند.

  • عکس‌های زاویه باز (مثلاً فاصله کانونی 3 تا 8 میلی‌متری)
  • سوژه‌های بافاصله بیش از 1.5 متر

به همین خاطر مشکل عمق میدان کم یا تار، خیلی کم در دوربین‌های نظارتی پیش می‌آید.

عمق میدان دید دوربین مداربسته

استثناء در دوربین‌های نظارتی در مورد DOF

گرچه که این اتفاق خیلی کم می‌افتد اما زمانی که یک دوربین نظارتی از لنزی بافاصله کانونی بالا استفاده کند، عمق میدان تحت‌تأثیر قرار می‌گیرد. به این نمونه نگاه کنید که یک راهرو 60 متری را نشان می دهد. در این شرایط سوژه تار است اما عمق میدان واضح است. 

استثناء در دوربین‌های نظارتی در مورد DOF

برای ازبین‌بردن این مشکل باید مقدار اف استاپ (F_Stop) را بالا ببرید تا دریچه دیافراگم تنگ‌تر شده و به‌تبع آن مشکل عمق میدان دید از بین برود. 

دو نکته مهم را فراموش نکنید:

  • از یک لنز دیافراگمی دستی برای بستن دیافراگم و ثابت نگه داشتن آن استفاده کنید. لنز دیافراگم خودکار ممکن است به صورت خودکار باز شود و مشکلات عمق میدان ایجاد کند.
  • مطمئن شوید که نور دوربین همیشه تأمین باشد. بسته بودن عنبیه، نور ورودی دوربین را کاهش می‌دهد و ممکن است تصاویر کج‌وکوله‌ای ایجاد کند.

سخن آخر و چندین لینک خواندنی

درکل باید گفت که کاربران دوربین‌های نظارتی نباید نگرانی خاصی دررابطه‌ با مشکلات عمق میدان داشته باشند. اگر با دوربینی سروکار دارید که مشکل عمق میدان دارد، به سازوکار دوربین و اندازه متغیرهای مهمی چون فاصله کانونی، اف ثابت و فاصله سوژه از دوربین توجه کنید و یا می‌توانید با شرکت تولیدکننده دوربین تماس حاصل فرمایید و از راهنمایی کارشناسان بهره‌مند شوید. 

شرکت بین‌المللی پویش رایان داتیس نمایندگی انحصاری محصولات مداربسته برایتون و نمایشگرهای صنعتی و تجاری ال جی است.  ما در پویش رایان داتیس آماده هستیم تا هرگونه سؤالی در مورد  دوربین مدار بسته را پاسخ بدهیم. شما می‌توانید در وبسایت داتیس، قسمت خدمات و پشتیبانی سوالات خود را بپرسید یا اینکه با شماره تماس 02174856  با ما در ارتباط باشید.

برای در میان گذاشتن دیدگاه خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری شوید.