دوربین مداربسته ضد آب Waterproof

D
پویش رایان داتیس
مطالعه حدود 0 دقیقه
4 0
دوربین مداربسته ضد آب Waterproof
راهنمای مطالعه
شیوه‌های اساسی نفوذ آب
کد و استاندارد IP - کد حفاظتی در برابر آب و گردوخاک
روش‌های نصب برای عایق رطوبتی | ضد آب

هرساله، آب دوربین‌های مداربسته بی‌شماری را نابود می‌کند. باوجود پیشرفت‌های زیاد در دوربین ها، آب همچنان یکی از بزرگ‌ترین دشمنان سیستم‌های نظارت تصویری باقی‌مانده است. اما برای کاهش اثرات مخرب این مشکل چه کاری می‌توان کرد؟ در این مقاله به شما خواهیم آموخت که چطور تجهیزات نظارت تصویری خود را ضد‌آب Waterproof کنید. موضوعات مورد بررسی به شرح زیر خواهند بود: 
جلوگیری از تماس با آب، آب‌بندی منافذ، تعمیر و نگهداری واشر، درزگیرهای عایق رطوبتی، خشک نگه‌داشتن کابل‌ها. ضمنا این نکته مهم را فراموش نکنید که استاندارد وندال پروف IK10 با استاندارد IP متفاوت است. 

دوربین مداربسته ضد آب چیست؟ IP – درجه حفاظت در برابر نفوذ آب و مایعات و گرد و غبار و اجسام جامد خارجی

دو مشخصه مهمی که خریداران دوربین مدار بسته معمولاً به آن توجه می کنند، درجه حفاظت IP و IK است. اینها شاخص‌هایی برای محافظت از دوربین در برابر عناصر مختلف است. اغلب اوقات، این مشخصات فنی را به عنوان "ضد آب" یا "ضد خرابکاری" ارائه می دهند.
IP در واقع از دو عدد بهم پیوسته تشکیل می شود، رقم اول و دوم دو مورد بسیار متفاوت را نشان می دهند. عدد اول (در بالاترین سطح اعداد 5 و 6 می باشند) نشان دهنده میزان محافظت از دوربین در برابر نفوذ گرد و غبار و اجسام جامد خارجی است. ضد گرد و غبار بودن بسیار مهم است، زیرا ذرات ریز می توانند به راحتی در دوربین نفوذ کنند و اجزای داخلی دوربین را با مشکل مواجه کنند.

رقم دوم شماره IP نشانگر مقاومت دوربین در برابر نفوذ آب و مایعات است. عدد 1 نشان از محافظت از دوربین در مقابل قطرات باران می باشد. یک وسیله با درجه IP65 در برابر جت های آب چند جهته و فشار مستقیم و کم آب محافظت می شود. برای عبور از آزمایش و دستیابی به درجه بندی IP65 و ارائه دوربین ضد آب، تجهیزات باید بتوانند در برابر آب تولید شده توسط نازل 0.25 اینچی مقاومت کنند. برای دستیابی به نتایج رضایت بخش، این آزمایش باید حداقل برای پانزده دقیقه اجرا شود، در حالی که منبع آب در فاصله سه یارد از محل قرار دارد. رایج ترین درجه حفاظت IP66 است. عدد 6 نشان دهنده محافظت در برابر جت های قوی آب است. به عنوان مثال، دوربین ممکن است روی یک کشتی باشد، و توسط امواج دریا خیس شود و دچار مشکل شود. درجه حفاظت IP پیشرفت هایی نیز داشته است. IP67 و IP68، مرحله‌ای است که باید تلاش بیشتری برای انجام تست های مختلف بر روی دوربین انجام دهید. 

بدیهی است که دوربین های نظارتی عمومی شما از این سطح محافظت برخوردار نیستند و نیازی به آن ندارند. دستگاهی با درجه IP67 از غوطه وری در آب بین 5 اینچ تا 39 اینچ محافظت می شود. برای گذراندن آزمایش IP67، دستگاه نباید هنگام غوطه ور شدن کامل در آب، اجازه ورود مقادیر مضر و بیش از اندازه آب را بدهد. اگر دوربینی می خواهید که بتواند در برابر سیل مقاومت کند، مطمئن باشید که دوربینی با استانداردهای IP 67/68 در برابر یک سیل عظیم سالم خواهد ماند.

نفوذ در برابر مایعات و جامدات

شیوه‌های اساسی نفوذ آب

هنگام نصب دوربین مداربسته در نزدیکی آب سه مشکل اساسی وجود دارد:

1- آب، قاتل وسایل الکترونیکی

از آنجایی‌که آب مایعی رسانا است، تماس غیرقابل‌پیش‌بینی آن با مدارهای الکتریکی آسیب‌رسان است.

2- آب، یخ می‌زند

هنگامی که آب یخ می‌زند منبسط می‌شود. انبساط آب در نقاط آسیب‌پذیر منجر به تغییر شکل یا ترک‌خوردگی محفظه دوربین شود. حتی اگر یخ به‌خودی‌خود به وسایل الکترونیکی آسیب نرساند، آسیب ناشی از انبساط روی محفظه به جا می‌ماند و فرصت نشت آب به داخل محفظه و جذب رطوبت را بالا می‌برد، به‌خصوص اگر دوربین در معرض باران باشد. 

3- آب، یک ماده ارگانیک است 

حتی اگر آب به طور مستقیم به دوربین آسیب نرساند، می‌تواند اثر غیرمستقیم بگذارد. آب حامل باکتری‌ها و دیگر موجودات جاندار است که می‌توانند به‌صورت غیرقابل کنترلی درون محفظه‌ها رشد کنند. با مرطوب شدن فضای داخلی محفظه‌ها، آنها به گلخانه کوچکی تبدیل می شوند که میزبان انواع حیات گیاهی وابسته به آب هستند و چون کاربرد اصلی دوربین‌ها «دیدن» است، رشد این مواد ارگانیک روی لنز دوربین مداربسته تاثیر می‌گذارد و به‌شدت مشکل‌ساز می شود.

 به تصویر زیر نگاه کنید. این تصویر نمونه‌ای از تأثیر منفی رشد جلبک و موجودات ارگانیک روی لنز است. 

تأثیر منفی رشد جلبک و موجودات ارگانیک روی لنز

کد و استاندارد IP - کد حفاظتی در برابر آب و گردوخاک

به طور قانونی هر دوربینی که ممکن است در معرض آب قرار گیرد، باید هوزینگ با شماره IP 54 به بالا داشته باشد. درجه‌بندی جهانی «حفاظت از نفوذ» یا به‌اختصار IP، کمیتی است که برای سنجش مقاومت در برابر نفوذ آب به یک جسم، مورداستفاده قرار می‌گیرد. 

IP54، حداقل رتبه‌ای است که یک دستگاه در معرض آب باید داشته باشد و نشان می‌دهد که دستگاه در برابر پاشش آب مقاوم است. 

اما دوربین ضد آب و دوربین‌هایی که در معرض مقدار رطوبت و آب بیشتری قرار دارند، امتیازهای بالاتری چون IP65/66 نیاز دارند. مثلاً نمودار زیر تفسیری مختصر از درجه‌بندی حفاظت از ورود ارائه می‌کند:

عدد اولتوضیحاتعدد دومتوضیحات
Xتست نشده استXتست نشده است
0بدون حفاظت0بدون حفاظت
1حفاظت در برابر ورود اجسام بزرگتر از 50 میلیمتر1حفاظت در برابر قطرات عمودی آب
2حفاظت در برابر ورود اجسام بزرگتر از 12 میلیمتر2حفاظت در برابر قطرات عمودی آب با 15 درجه زاویه
3حفاظت در برابر ورود اجسام بزرگتر از 2.5 میلیمتر3حفاظت در برابر پاشش آب با زاویه 60 درجه عمودی
4حفاظت در برابر ورود اجسام بزرگتر از 1 میلیمتر4حفاظت در برابر پاشش آب با هر زاویه ای
5حفاظت در برابر ورود گردوغبار برای عملکرد مناسب5حفاظت در برابر فشار آب کم با هر زاویه ای 
6حفاظت کامل در برابر  ورود گردوغبار 6حفاظت در برابر فشار آب زیاد با هر زاویه ای 
  7حفاظت در برابر غوطه وری در آب تا 1 متر
  8حفاظت در برابر زیر آب ماندن تا 1 متر

 

روش‌های نصب برای عایق رطوبتی | ضد آب

با رعایت چند استراتژی نصب هوشمندانه می‌توانید از آسیب‌دیدن دوربین در‌برابر آب پیشگیری کنید و یا تأثیر آن را کاهش دهید.

1- جلوگیری از تماس با آب

بسیار مهم است که دوربین را در جایی نصب کنید که حداقل تماس با آب را داشته باشد. این استراتژی ساده و واضح اما بسیار مؤثر است. نصب دوربین در جایی که احتمال تجمع آب وجود ندارد ساده‌ترین راهکار برای این مشکل است. مثلاً با نصب دوربین مداربسته در فضای بیرونی، قرنیز یا به‌طورکلی به‌دور از تماس مستقیم با آسمان، می‌تواند مفید باشد. حتی نصب اختیاری سایه‌بان خورشیدی نیز می‌تواند در برابر نفوذ آب مفید واقع شود. 

جلوگیری از تماس با آب

2- آب‌بندی منافذ

هرگونه سوراخ یا شکاف در محفظه باعث نشت آب می‌شود و باید به حداقل برسد. حتی وقتی دوربین را از بادوباران در امان نگه دارید، باز هم ممکن است شکاف‌ها و سوراخ‌ها و درزهای دستگاه برایتان مشکلاتی ایجاد کنند. به طور مثال، مشکل رایجی که در دوربین‌های دام فضای باز وجود دارد، رزوه‌های نصب دوربین است. اگر به هنگام نصب درز رزوه ها با نوار تفلون یا واشر مهروموم نشده باشد، مشکل‌زا است. حتی کوچک‌ترین درز در رزوه ممکن است موجب نفوذ آب باران به محفظه شده و دوربین را خراب کند.

به‌علاوه مهم است که تأثیر فرسایش در اثر هوازدگی در بنا و سازه را در نظر بگیرید. حتی زمانی که محفظه کاملاً به‌واسطه طاق یا سایه‌بان پوشیده باشد، باز هم هوازدگی می‌تواند موجب تاب‌خوردگی یا کمانش تجهیزات شده و شکاف‌های جدیدی در دستگاه ایجاد کند.

آب‌بندی منافذ

با اینکه زانویی نصب تا حد زیادی در برابر آب مهروموم شده است، رزوه‌های پشت زانویی نیاز به آب‌بندی دارند. به‌علاوه سپر خورشیدی بالای دوربین دام Dome دچار تاب خوردگی شده و آب در آن جای می‌گیرد. در صورت یخ‌زدن این آب، محفظه آسیب می‌بیند.

3- تعمیر و نگهداری واشر

انواع مهروموم‌های لاستیکی، چوب‌پنبه‌ای یا پلاستیکی باید تمیز و بدون ترک باشند. واشرها از مهم‌ترین ابزارهای دور نگه‌داشتن آب از دوربین هستند. برخی از محفظه‌ها برای جلوگیری از ورود آب به داخل دستگاه، نوار عایق آب‌وهوا دارند. نادیده‌گرفتن تأثیر مواردی چون گردوخاک، دوده و آفتاب‌خوردگی بر روی نوار عایق می‌تواند منجر به عدم خروج آب از محفظه دوربین شود.

تولیدکنندگان محفظه دوربین معمولاً برای حفظ و نگهداری از نوار عایق توصیه‌های مختلفی می‌کنند. مثلاً می‌توانید با استفاده از روغن‌های مخصوص نوار را تمیز و انعطاف‌پذیر نگه دارید. 

تصویر زیر نشان می‌دهد که در صورت خرابی یا فقدان واشر، آب تا چه اندازه می‌تواند صدمه بزند. 

تعمیر و نگهداری واشر

4- درزگیرهای عایق رطوبتی

استفاده هوشمندانه از درزگیرهای عایق رطوبت مانند سیلیکون‌ها، موجب دور شدن آب از سطوح و بدنه دوربین و محفظه می‌شود. پرکردن درزها، سوراخ‌ها و شکاف‌ها با درزگیرهای ضد آبی چون استوکسی سیلیکون یا بتونه، از آسیب‌دیدگی دستگاه جلوگیری می‌کند. 
نواحی متداولی که درزگیر در آنها نصب می‌شود عبارت‌اند از:

  • سوراخ / مسیرهای کابل‌کشی
  • سوراخ‌های پیچ
  • شکاف بین سطوح محفظه/نصب

تصویر زیر مثالی است از استفاده بتونه ضد آب در محل اتصال کابل به محفظه.

درزگیرهای عایق رطوبتی

5- خشک نگه‌داشتن کابل‌ها

خشک نگه‌داشتن کابل‌ها یکی از مهم‌ترین راهکارهای عایق رطوبت است که اغلب هم نادیده گرفته می‌شود. اما این موضوع به‌اندازه خشک نگه‌داشتن خود دوربین حیاتی است. در نهایت یکی از مواردی که عموماً همه از آن غفلت می‌کنند، کابل‌های عبوری پشت دوربین است. کابل‌کشی باید در داکت یا فلکسی و کانکتور های ضد آب اجرا شود. 

تصویر زیر کابل‌کشی یک دوربین را نشان می‌دهد که روی سقف اجرا شده است. جایی که نه‌تنها در معرض بارش مستقیم باران است بلکه حتی در کنار ناودان قرار دارد. 

خشک نگه‌داشتن کابل‌ها

حتی وقتی کابل‌ها بادقت اجرا شوند، باید مواردی چون باد و عبور حیوانات را در نظر گرفت. اهمیت این موارد ازآن‌جهت است که می‌توانند موجب جابه‌جایی کابل‌ها شوند. 

کانکتورهای زیر به جهت غوطه وری دوربین مدار بسته زیر آب طراحی شده اند: 

جمع بندی در مورد دوربین مداربسته ضد آب | واترپروف

بهتر است دوربین‌های مداربسته را بر طبق توصیه سازنده‌ها نصب کنید اما در مورد نکات ایمنی عایق آب، حتماً باید تمام توصیه‌ها را رعایت کنید. جدای از این مسئله که نباید دوربین‌های مداربسته داخلی را در جای‌هایی که گمان می‌رود در مسیر آب باشند وصل کرد، مونتاژ دوربین در محفظه، آویزان کردن صحیح محفظه و عدم خراش یا آسیب به آب‌بندی‌ها و درزگیرها نیز از جمله مسائلی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند. 

برای در میان گذاشتن دیدگاه خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری شوید.