دوربین تحت شبکه IP و انواع آن

D
پویش رایان داتیس
مطالعه حدود 0 دقیقه
73 0
دوربین تحت شبکه  IP و انواع آن

دوربین مداربسته تحت شبکه IP بزرگترین پیشرفت تکنولوژی از زمان پیدایش دوربین‌های مداربسته میحسوب می‌شود. در واقع دو نوع سیستم نظارت تصویری وجود دارد، دوربین‌های مداربسته آنالوگ و دوربین‌های IP که به آنها دوربین‌های تحت شبکه نیز می‌گویند. هر دو سیستم دوربین مداربسته آنالوگ و سیستم‌های IP تصاویر را به مقصد مورد نظر منتقل می‌کنند. سیستم‌های دوربین مداربسته آنالوگ سیگنال ویدئو را به قالبی تبدیل می‌کنند که می‌تواند توسط  مانیتور،  VCR یا DVR استفاده شود. دوربین‌های IP سیگنال ویدئویی را به بسته‌های IP تبدیل می‌کنند تا از طریق شبکه یا اینترنت به دستگاه ذخیره‌سازی شبکه مانند سرور،  NAS یا به ذخیره‌ساز روی دوربین منتقل شوند. سیستم IP این مزیت را دارد که از دستگاه‌های شبکه‌ای استفاده کند که می‌توانند دامنه دوربین‌های IP را فراتر از سیستم‌های مداربسته آنالوگ گسترش دهند.

مقایسه دوربین تحت شبکه IP با دوربین مداربسته آنالوگ

در مقایسه دوربین‌های مداربسته آنالوگ و سیستم‌های دوربینIP ، هر دو مزایا و معایبی دارند. در گذشته، سیستم‌های دوربین مداربسته آنالوگ در مقایسه با سیستم‌های IP از قیمت اولیه کمتری برخوردار بوده‌اند. با این حال، دوربین‌های IP و دستگاه‌های ذخیره‌سازی کاهش مداوم قیمت را نشان می‌دهند و به سرعت در حال تغییر قیمت هستند. در حقیقت، بسیاری از مطالعات نشان می‌دهند که کل هزینه یک سیستم مداربسته آنالوگ در مقایسه با طول عمر سیستم بالاتر است.

مزایای دوربین IP در مقایسه با دوربین آنالوگ

یکی از عواملی که به کاهش هزینه سیستم IP کمک می‌کند هزینه کابل‌کشی است. دوربین مداربسته آنالوگ از کابل کواکسیال و کابل برق استفاده می‌کند در حالی که دوربین IP از کابل‌کشی شبکه با استاندارد Cat 5e یا Cat 6  استفاده می‌کند. با استفاده از یک کابل سوئیچ PoE می‌توان برق یک دوربین IP را تامین کرد و از طریق همان کابل داده‌ها نیز منتقل می‌شوند، در نتیجه هزینه کابل‌کشی در مقایسه با دوربین مداربسته آنالوگ کاهش می‌یابد.

یکی دیگر از مزایای دوربین IP این است که قابلیت‌های دوربین IP بسیار بیشتر از سیستم‌های آنالوگ است. وضوح تصویر دوربین‌های IP امروزه بسیار بالاتر از دوربین‌های مداربسته آنالوگ است. وضوح بالاتر دوربین‌هایIP  در مقایسه با دوربین‌های آنالوگ باعث می‌شود که میدان دید بسیار بزرگتر باشد. این بدان معناست که شما می‌توانید تعداد دوربین‌های مورد نیاز برای مشاهده یک منطقه خاص را با استفاده از دوربین‌های IP کاهش دهید، بنابراین هزینه کل را کاهش می‌دهید.

بزرگنمایی دیجیتال به کاربر امکان می‌دهد تا "به صورت دیجیتالی" برای بزرگنمایی تصویر ضبط شده اقدام کند. بزرگنمایی دیجیتالی این امکان را برای بهبود کیفیت نظارت در زمان مشاهده تصاویر ضبط شده پس از یک حادثه را فراهم می‌کند. هرچه تعداد پیکسل‌های تصویر بیشتر باشد، می‌توانید تا خراب شدن تصویر، بزرگنمایی کنید. این امر به ویژه هنگام تلاش برای خواندن پلاک خودرو یا شناسایی شخص بسیار مفید است.

مشکلات دوربین‌های آنالوگ نسبت به دوربین‌های IP

گسترش یک سیستم دوربین مداربسته آنالوگ به دلیل وجود محدودیت در DVR، می‌تواند هزینه‌بر باشد. بیشتر DVRها به 4 ، 8 ، 16 یا 32 کانال محدود می‌شوند و در صورتی که تعداد دوربین‌ها بیشتر از این تعداد باشند می‌بایست دستگاه دیگری خریداری کرد. با استفاده از یک سیستم ویدیویی IP، کاربر می‌تواند فضای ذخیره‌سازی اضافی را به آنچه در ابتدا خریداری کرده است اضافه کند.

دوربین‌های IP دارای پردازنده داخلی هستند که قابلیت‌های بیشتری نسبت به دوربین آنالوگ به آنها می‌دهد. ویژگی‌هایی مانند تشخیص حرکت Motion Detection، تشخیص عبور از خط، دامنه دینامیکی وسیع و عملکرد بهتر در نور کم به دوربین اجازه می‌دهد تا تنظیمات مورد نیاز را انجام دهد، در نتیجه به سرور ویدئو اجازه می‌دهد عملکرد موثرتری داشته باشد که عملکرد کلی را بهبود می‌بخشد.

عامل دیگر در تعیین سیستم مناسب برای کسب و کار شما بررسی اهداف نصب سیستم نظارت تصویری است. بهره‌گیری از بهترین عملکرد سیستم دوربین مداربسته بستگی به عوامل مهمی دارد از جمله:

  • انتخاب صحیح دوربین‌های مورد نیاز
  • نرم‌افزار
  • نیازهای ذخیره‌سازی
  • مکان‌هایی که دوربین ها در آنجا نصب می شوند

خطا در هر یک از این موارد می تواند سیستمی را برای شما فراهم کند که اهداف مورد نیاز را برآورده نمی کند.

انواع دوربین تحت شبکه IP

دوربین تحت شبکه در انواع مختلفی در خط تولید شرکت پویش رایان داتیس تولید می‌شوند. به صورت کلی این دسته بندی شامل موارد زیر می‌باشد:

  • دوربین تحت شبکه PTZ
  • دوربین تحت شبکه ثابت
  • دوربین IP PoE یا PoE +
  • دوربین IP بی سیم

در ادامه هر کدام از این موارد را به اختصار شرح می‌دهیم.

دوربین تحت شبکه PTZ

دوربین‌های PTZ می‌توانند میدان دید و زاویه خود را از طریق یک اپراتور از راه دور تنظیم کنند و به کاربران اجازه دهند تا با کنترل بیشتری وقایع را بررسی کنند. آنها می‌توانند مناطق وسیعی را پوشش دهند و معمولاً برای نظارت بر فضاهای عمومی استفاده می‌شوند.

دوربین تحت شبکه ثابت

دوربین‌های IP ثابت در موقعیت ایستا کار می‌کنند و یک نمای واحد را در زمینه دید دوربین فراهم می‌کنند و به طور مداوم در یک قاب از پیش تعیین شده سوژه‌ها را بررسی می‌کنند. دوربین‌های ثابت به طور گسترده‌ای در فضای باز و داخل خانه و به طور معمول در فروشگاه‌های خرده فروشی و دفاتر تجاری استفاده می‌شوند. این دوربین‌ها در مقایسه با دوربین‌های PTZ، برای پشتیبانی به پهنای باند کمتری نیاز دارند.

دوربین IP PoE یا PoE +

دوربین‌های PoE IP از یک کابل اترنت (معمولاً Cat 5 یا 6) برای تأمین هم‌زمان برق و داده استفاده می‌کنند. با این کار دیگر نیازی به استفاده کردن از دو کابل برق و داده به طور جداگانه نیست و در نتیجه مقدار سخت‌افزار مورد نیاز کاهش می‌یابد. با استفاده از قطعات کمتر، نصب سیستم‌های PoE آسان‌تر شوند و هزینه نگهداری آن در مقایسه با سیستم‌های سنتی کمتر است. تفاوت بین PoE و PoE + میزان الکتریسیته‌ای است که هر کدام برای تأمین انرژی سیستم‌های خود منتقل می‌کنند. سیستم‌های دارای استاندارد PoE اکثر دوربین‌های IP را تأمین می‌کنند و تا 15 وات برق منتقل می‌کنند. سیستم‌های PoE + حداکثر 30 وات را انتقال می‌دهند و معمولاً در دوربین‌های با قدرت بالا با مکانیسم‌های گرمایش و خنک‌کنندگی استفاده می‌شوند.

دوربین IP بی سیم

 دوربین‌های IP بی‌سیم برای ارسال داده‌های ویدئویی به روتر WiFi متصل می‌شوند. سپس تصاویر به فضای ذخیره‌سازی ابری یا محل ذخیره داخلی دوربین منتقل می‌شوند. دوربین‌های IP بی‌سیم می‌توانند یک راه‌حل خوب برای خانه‌های کوچک باشند، اما سیستم دوربین سیمی برای مناطق بزرگتر توصیه می‌شود.

مزایای دوربین‌های امنیتی IP

این نوع دوربین مداربسته علاوه بر مواردی که در این مقاله ذکر نمودیم مزایای زیادی را برای شما به ارمغان می‌آورد که در ادامه به بررسی این مزایا می‌پردازیم.

کیفیت بهتر تصاویر

دوربین‌های IP وضوح بسیار بالاتری دارند و تصاویر با کیفیت بالاتری را ایجاد می‌کنند. آنها همچنین زوم دیجیتال و اوپتیکال را ارائه می‌دهند. سیستم نظارت مبتنی بر IP وضوح و عمقی را فراهم می‌کند که دوربین‌های کواکسیال (آنالوگ) نمی‌توانند در نظارت زنده، ضبط و پخش مستقیم با آن رقابت کنند.

کابل کشی کمتر

 دوربین‌های IP فقط باید به یک سوئیچ شبکه یا شبکه بی‌سیم متصل شوند که سیگنال‌ها را به NVR منتقل کنند. به این ترتیب می‌توانید دوربین‌های بیشتری را نصب کنید بدون اینکه تعداد پورت‌های موجود در (NVR) شما محدود شود. میزان کابل کشی نیز کاهش می‌یابد زیرا دوربین‌های IP از طریق یک سوئیچ شبکه با قابلیت Power Over Ethernet (PoE) تغذیه می‌شوند که نیاز به منبع تغذیه جداگانه را برطرف می‌کند.

 قابلیت‌های پیشرفته در تجزیه و تحلیل تصاویر

 قابلیت تفکیک پذیری بالاتر، دوربین‌های IP را نسبت به دوربین‌های آنالوگ در زمینه تشخیص چهره، ردیابی پلاک، تشخیص حرکت غیرمعمول و سایر مزایای تجزیه و تحلیل ویدئویی متمایز می‌کند. دوربین‌های دارای هوش مصنوعی در بازار موجود هستند و آنها فقط در دوربین‌های IP وجود دارند.

انعطاف پذیری و مقیاس پذیری

 دوربین‌های IP قابلیت انعطاف پذیری و مقیاس پذیری بیشتری نسبت به دوربین‌های آنالوگ دارند زیرا کابل‌کشی مورد نیاز آنها پیچیدگی کمتری دارد. به همین دلیل است که دوربین‌های نظارت صنعتی بیشتر بر پایه دوربین‌های IP هستند.

معایب سیستم دوربین امنیتی IP

علاوه بر مزایایی که دوربین تحت شبکه نسبت به سایر دوربین‌های مداربسته دارد این نوع دوربین دارای معایبی از جمله موراد زیر می‌باشد:

هزینه بالاتر (هزینه دوربین ها و NVR در مقایسه با نمونه های آنالوگ بیشتر است.)

الزامات پهنای باند بالا (سیستم های دوربین امنیتی IP معمولاً به پهنای باند بیشتری احتیاج دارند زیرا تصاویر را به جای استفاده از کابل هایی مانند سیستم آنالوگ، از طریق شبکه منتقل می کنند.)

نیاز به فضای ذخیره‌سازی بیشتر (وضوح و نرخ فریم بالاتر تصاویر، حجم بالاتری را ایجاد می کنند، بنابراین برای ذخیره آنها به فضای ذخیره‌سازی بیشتری در هارد دیسک خود نیاز خواهید داشت.)

ویژگی‌هایی که اغلب دوربین‌های IP برایتون دارند:

فضای ذخیره‌سازی داخلی و ابری: فضای ذخیره‌سازی هنگام بررسی دوربین‌های IP بسیار مورد توجه است. طبق قانون، بسیاری از شرکت‌ها موظف هستند فیلم‌های امنیتی را برای مدت زمان مشخصی بسته به صنعت و اختیارات محلی خود حفظ کنند. بیشتر سیستم‌های نظارتی داده‌های ویدئویی را به فضای ذخیره‌سازی ابری، هارد (SSD) یا هارد (HDD) منتقل می‌کنند. راه‌حل‌های پیشرفته، تصاویر را به صورت محلی بر روی SSD یا HDD ذخیره می‌کنند و در عین حال از آن پشتیبان تهیه می‌کنند. این سیستم های امنیتی "ابر ترکیبی" نام دارند که ایمن تر و قابل اعتماد تر از سیستم هایی هستند که فقط به یک روش متکی هستند.

• قابلیت های PoE: دوربین‌های IP که می‌توانند از طریق اتصال PoE تغذیه شوند، خطر و هزینه راه‌اندازی سیم برق را از بین می برند. در مقایسه با دوربین‌های کاملاً بی سیم، دوربین‌های PoE IP انتقال داده با ثبات‌تری دارند و کمتر با تداخل با دستگاه‌های دیگر روبرو می‌شوند.

رمزگذاری داده‌های ویدیویی: امنیت یک دوربین IP به سطح رمزگذاری داده و امنیت شبکه بستگی دارد. رمزگذاری روشی برای پنهان کردن اطلاعات از تداخل داده‌ها است به طوری که فقط اشخاص مجاز می‌توانند آن را رمزگشایی کنند.

اشتراک در لحظه تصاویر: یکی از قابلیت‌های سیستم‌های نظارتی مدرن IP، امکان اشتراک تصاویر از طریق پیام کوتاه، ایمیل یا لینک است. این قابلیت زمان مورد نیاز برای ارسال هشدار به مالکان هنگام وقوع حوادث و انجام اقدامات سریع را کاهش می‌دهد.

• کیفیت تصاویر: به طور کلی دوربین‌های IP در مقایسه با دوربین‌های آنالوگ که به طور سنتی در سیستم‌های مداربسته استفاده می‌شوند، کیفیت بالاتری را ارائه می‌دهند. از آنجا که سیگنال‌های دیجیتالی را منتقل می‌کنند، قادر به ضبط جزئیات بیشتر هستند. این مورد این امکان را برای بسیاری از سیستم‌های امنیتی IP فراهم می‌کند تا تجزیه و تحلیل ویدیوی پیشرفته مانند تشخیص چهره را در نرم‌افزار خود بگنجانند.

• جریان پایدار: دوربین‌های IP که در حالت "پایدار" کار می‌کنند به طور قابل توجهی پهنای باند کمتری مصرف می‌کنند و باعث می‌شود مقیاس پذیرتر و هزینه کمتری برای شرکت‌ها و سازمان‌های بزرگ داشته باشند. در حالت ثابت، دوربین‌ها هر 20 ثانیه یک بار یک جریان ثابتی از عکس‌های کوچک رمزگذاری شده و فراداده مربوط را ارسال می‌کنند.

برای دریافت مشاوره در خصوص اطلاعات تکمیلی و دریافت لیست قیمت محصولات برایتون با کارشناسان فنی در دفتر مرکزی پویش رایان داتیس تماس حاصل فرمائید. 

برای در میان گذاشتن دیدگاه خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری شوید.