دستگاه DVR برایتون چیست و تفاوت آن با دستگاه NVR؟!

D
پویش رایان داتیس
مطالعه حدود 0 دقیقه
1 0
دستگاه DVR برایتون چیست و تفاوت آن با دستگاه NVR؟!

دستگاه DVR یا دستگاه ضبط تصویر یکی از ملزوماتی است که در زمان خرید دوربین مداربسته باید به آن توجه داشته باشید. در این مطلب به معرفی دستگاه ضبط تصویر و تفاوت آن با دستگاه‌های NVR، می‌پردازیم و تمایز دستگاه ضبط تصویر برایتون با سایر محصولات را بیان می‌کنیم. اگر قصد خرید دستگاه DVR دارید با ما همراه باشید.

دستگاه DVR چیست؟

DVR مخفف عبارت Digital Video Recorder و به معنای ضبط کننده دیجیتال ویدئو است. این دستگاه، ویدئوی ضبط شده را در دستگاه‌های ذخیره‌سازی محلی، معمولاً هارد دیسک، ضبط می کنند. دستگاه‌های DVR تصاویر را از دوربین‌های آنالوگ دریافت کرده و به صورت داده‌های الکترونیکی ذخیره می‌کنند. 

دستگاه‌های DVR از طریق کابل‌های کواکسیال به دوربین‌های آنالوگ متصل می‌شوند و به این ترتیب امکان دسترسی به این دوربین‌ها از راه دور فراهم می‌شود. این محصولات دارای عملکردهای پیشرفته‌تری هم هستند، از جمله امکان جستجوی فیلم‌های ضبط شده از رویدادها یا مرتب‌سازی بر اساس زمان و تاریخ.  همچنین می‌توان دستگاه را طوری تنظیم کرد که پس از پر شدن فضای ذخیره‌سازی، به‌طور خودکار فیلم‌های قدیمی‌تر را جایگزین کنند.

کاربردهای دستگاه ضبط تصویر دیجیتال
 

  • از طریق دستگاه DVR امکان ضبط و ذخیره‌سازی تصاویر وجود دارد که در نتیجه امکان بازبینی یا پشتیبان‌گیری برای تصاویر فراهم می‌شود. ضبط تصاویر در هارد دیسک نصب شده روی دستگاه انجام می‌شود.
     
  • با اتصال دستگاه DVR به نمایشگر، می‌توانید تصاویر مربوط به تمام دوربین‌های مداربسته را به صورت یکپارچه مشاهده کنید.
     
  • این دستگاه به شما امکان انجام برخی تنظیمات را می‌دهد، تنظیماتی مانند نور و رنگ تصاویر، نوع و زمانبندی ضبط و غیره.
     
  • یک کابل GAN بر روی همه دستگاه‌های DVR وجود دارد که با استفاده از آن می‌توانید تصاویر دوربین‌ها را وارد شبکه‌های کامپیوتری کرده و یا از طریق اینترنت مشاهده کنید.

دستگاه‌های DVR دارای سیستم عامل لینوکس هستند و به صورت stand alone کار می کنند. نصب آنها کم هزینه و مقرون به صرفه و کار با این محصولات راحت است. همچنین با توجه به اینکه این دستگاه‌ها بدون نیاز به اینترنت کار می‌کنند، نگرانی بابت قطع تصاویر یا ضعیف شدن سیگنال وجود ندارد. 

نکات مهم در زمان خرید دستگاه DVR

در زمان خرید دستگاه ضبط تصویر توجه به برخی نکات بسیار مهم است و به شما در انتخاب دستگاه مناسب کمک می‌کند، این نکات به شرح زیر هستند: 

  • تعداد دوربین‌های مداربسته‌ای که به دستگاه متصل می‌شوند. توجه داشته باشید که دستگاه‌های DVR از نظر تعداد کانال‌های ورودی یکسان نیستند و هر دوربین با کابل جداگانه به یک کانال متصل می‌شود. بنابراین دستگاه ضبط تصویر خود را با توجه به تعداد دوربین‌های خود انتخاب کنید. البته کانال‌های ورودی دستگاه‌های DVR محدود هستند و در حالت آنالوگ  قابل ارتقا نمی‌باشند، به همین دلیل این دستگاه‌ها برای مشاغل کوچک یا سیستم‌های امنیتی منازل مناسب هستند. 
     
  • قابلیت ضبط صدا را در نظر بگیرید، اگر قصد دارید علاوه بر ضبط تصاویر، صدای محیط را هم ضبط کنید باید دستگاهی را انتخاب کنید که دارای قابلیت ضبط صدا باشد، البته دوربین مداربسته شما هم باسد همزمان دارای میکروفن یا قابلیت ضبط صدا باشد. برای دسترسی به صدای محیط امکان ضبط همزمان صدا بر روی دوربین و دستگاه ضروری است.
     
  • مسئله دیگری که باید به آن دقت کنید تعداد فریم ضبط شده در هر ثانیه یا FPS است؛ FPS به تعداد تصاویری گفته می‌شود که دستگاه می‌تواند در هر ثانیه ذخیره و حفظ کند و مخفف عبارت Frames per Second است. 
     
  • حجم هارد شما برای ضبط تصاویر دوربین‌های مداربسته مسئله مهم دیگری است که البته تحت تاثیر عوامل مختلفی قرار می‌گیرد، از جمله تعداد دوربین‌هایی که به دستگاه متصل می‌شوند، کیفیت ضبط تصاویر و FPS. 
     
  • فرمت فشرده‌سازی تصاویر که بر روی کیفیت تصاویر و فضای اشغال شده در حجم هارد دستگاه تاثیر می‌گذارد. تصاویر دریافتی از دوربین‌ها، قبل از نوشتن بر روی هارد دیسک، به حالت‌های مختلفی (بنا به قابلیت دستگاه) فشرده‌سازی می‌شود. هر چه میزان این فشرده‌سازی بیشتر باشد، ظرفیت کمتری از هارد دیسک اشغال می‌شود و در نتیجه روزهای بیشتری قابل بازبینی خواهد بود. 

فشرده‌سازی نیز بر حسب کیفیت و حجم خروجی به فرمت‌های H264، H264 plus، H265 و H265 plus انجام می‎‌شود. خروجی این فرمت‌ها از لحاظ کیفیت و حجم یا یکدیگر متفاوت هستند. به عنوان مثال اگر قابلیت فشرده‌سازی در یک دستگاه h264 و دستگاه دیگر +h265 باشد با قرار دادن یک هارد 2 ترا بایتی در هر دو دستگاه، اگر تعداد روزهای قابل بازبینی در دستگاه نخست 30 روز باشد در دستگاه دیگر، با توجه به حجم کمتر، حدود 60 روز خواهد بود.

البته توجه داشته باشید که فشرده سازی بالا در دستگاه‌ها گرچه مزیت بزرگی محسوب می‌شود، اما بر روی کیفیت تصاویر ضبط شده تاثیر منفی خواهد داشت. 
 

  • اگر می‌خواهید در هر زمان و هر مکانی به دوربین خود دسترسی داشته باشید، بهتر است از دستگاهی استفاده کنید که دارای قابلیت دسترسی و کنترل از راه دور است. 
     
  • اگر می‌خواهید صدا و تصاویر ضبط شده را روی سی‌دی ضبط کنید، دستگاهی را انتخاب کنید که دارای امکان تهیه نسخه پشتیبان باشد، البته در دستگاه‎‌های جدیدتر امکان اتصال فلش به دستگاه وجود دارد.
     
  • برخی دستگاه‌ها دارای قابلیت هشدار در زمان حرکت غیرمجاز یا دستکاری هستند. با این قابلیت اگر شخصی یکی از دوربین‌های مداربسته را قطع کند، دستگاه آن را تشخیص داده و هشدار می‌دهد و یا تصویر مظنون را برایتان از طریق ایمیل ارسال کند. 
     
  • برخی دستگاه‌های DVR قابلیت کنترل دوربین‌‌های speed dome را دارند، به این ترتیب که از بخش منو و تنظیمات دستگاه می‌توانید دوربین‌های Speed dome را کنترل و تنظیم کنید. 
     
  • قابلیت ضبط حرکت در دستگاه که بسیار مهم است، این ویژگی اینگونه است که اگر یکی از دوربین‌ها حرکتی را تشخیص دهد، دستگاه از چند ثانیه قبل‌تر از آن (زمان آن توسط شما قابل تنظیم است) عملیات ضبط بر روی کانال مورد نظر را آغاز می‌کند. در واقع تا زمانی‌که حرکتی در مقابل دوربین نباشد، چیزی ضبط نمی‌شود که این امر بر روی میزان حجم تصاویر ضبط شده و فضای اشغال شده هارد دستگاه تاثیر می‌گذارد. 

دستگاه NVR چیست؟

 

ضبط‌کننده ویدیوی شبکه (NVR) یک سیستم کامپیوتری است که فیلم‌های ویدئویی را ضبط و آن‌ها را روی یک هارد دیسک یا فضای ذخیره‌سازی ابری ذخیره می‌کند. NVR مخفف عبارت Network Video Recorder است که با دوربین‌ IP جفت می شوند. دستگاه‌های NVR از دوربین‌ تحت شبکه IP پشتیبانی می‌کنند. 

دستگاه NVR ممکن است به کوچکی یک دوربین باشد و یا به‌گونه‌ای طراحی شده باشد که قادر باشد چندین دوربین را در مکان‌های مختلف و در سراسر جهان پوشش دهد و قابل برنامه‌ریزی در ذخیره‌سازی هستند، همچنین در پاسخ به فعالیت‌های خاص و در ساعات مشخص شده در شبانه روز هشدار دهند.

دستگاه ضبط تصویر NVR دستگاه‌های هوشمندی هستند که قابلیت‌های خاص دیگری هم دارند، از جمله تشخیص چهره، تشخیص پلاک خودرو، شمارش افراد و غیره.

نکات مهم در زمان خرید دستگاه NVR

دستگاه‌های ضبط تصاویر NVR دارای ویژگی‌های مختلفی هستند که با آگاهی از آن‌ها می‌توانید در زمان خرید، دستگاه NVR مناسبی انتخاب کنید. در ادامه به این ویژگی‌ها اشاره می‌کنیم: 

  • دستگاه‌های NVR هم مانند دستگاه DVR ، دارای تعداد کانال‌های متفاوتی هستند که تعداد این کانال‌ها بیانگر تعداد دوربین‎‌هایی است که توسط دستگاه پشتیبانی می‌شود. بنابراین دستگاه خود را براساس تعداد دوربین‌هایی که نصب می‌کنید، انتخاب کنید.
     
  • دستگاه‌های NVR تصاویر را با رزولوشن‌های متفاوت ذخیره می‌کنند، در نتیجه توانایی پشتیبانی از همه دوربین‌‌ها را ندارند، به عنوان مثال یک دستگاه NVR با رزولوشن 4 مگاپیکسلی از دوربین 5 مگاپیکسلی پشتیبانی نمی‌کند.
     
  • دستگاه‌های NVR پهنای باند مشخصی دارند، اندازه پهنای باند میزان حجم اطلاعات ورودی و خروجی را تعیین می‌کند. هر چه پهنای باند بالاتر باشد، می‌توان از دوربین‌های با کیفیت بالاتری استفاده کرد. 

دستگاه ضبط تصویر برایتون UVR

دستگاه ضبط تصویر برایتون UVR نامیده می‌شود و مخفف Universal Video Recorder است که یک دستگاه انحصاری شرکت داتیس و برند برایتون می‌باشد. UVR های برایتون 5in1 (پنج در یک) نامیده می‌شوند، به این معنا که انواع دوربین مداربسته در پروتکل های IP، AHD ، TVI، CVI و CVBS را پشتیبانی می‌کنند (این ویژگی علت نامگذاری این دستگاه‌ها با عنوان UVR یونیورسال را بهتر توضیح می‌دهد). 

در ادامه به برخی دیگر از ویژگی‌های انحصاری دستگاه ضبط تصویر برایتون اشاره می‌کنیم، با ما همراه باشید.

  • یکی از ویژگی‌های اختصاصی دستگاه‌های UVR برایتون قابلیت اتصال به پیام‌رسان تلگرام است، به کمک این ویژگی در مواقع ضروری به اپلیکیشن تلگرام شما، از لحظه مورد نظر تصویر ارسال می‌شود.
     
  • دستگاه‌های UVR مجهز به قابلیت‌های هوشمند (Smart Function) هستند که بسته به مدل دستگاه این عملکردها متفاوت خواهد بود. برخی دستگاه‌های ضبط تصاویر برایتون قادرند بیش از 5 قابلیت هوشمند راپشتیبانی کنند، به عنوان مثال برخی دستگاه‌های ضبط تصویر HD برایتون مجهز به فناوری تشخیص چهره یا Face Detection هستند. 
     
  • یکی دیگر از قابلیت‌های دستگاه ضبط تصویر برایتون قابلیت Cloud Update است، به این معنا که می‌توانید از طریق Cloud نسخه دستگاه خود را به روز رسانی کنید. این به‌روز رسانی از طریق منوی دستگاه اعلام شده و به راحتی انجام می‌شود.
     
  • دستگاه‌های UVR برایتون از سرور داخلی استفاده می‌کنند، به این ترتیب این اطمینان را به شما می‌دهیم که در صورت اتصال به اینترنت، نگران قطعی آن نخواهید بود. 
     
  • فرمت فشرده‌سازی محصولات برایتون غالبا H265+ است، این فرمت جدیدترین نسل از کدگذاری ویدئویی است و حجم ویدئوهای دوربین‌های مداربسته را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد و فضای ذخیره‌سازی کمتری نیاز است.
     
  • دستگاه‌های ضبط تصویر آنالوگ برایتون دارای IP اضافه هستند، به این معنا که علاوه بر آنچه مشخص شده، دستگاه امکان افزودن چند دوربین IP دیگر را هم برای شما فراهم می‌کند. جالب‌تر اینکه به کمک این ویژگی می‌توانید همزمان دو نوع دوربین را به دستگاه متصل کنید، به عنوان مثال در ابتدا دوربین‌های HD به UVR خود متصل کرده‌اید، و اگر پس از مدتی در صورت نیاز و به کمک این قابلیت، می‌توانید چند دوربین IP هم به دستگاه خود متصل کنید (در حالیکه دستگاه‌های NVR  فقط قابلیت پشتیبانی از دوربین IP را دارند). 
     
  • دستگاه‌های UVR دارای خروجی‌های VGA، HDMI و CVBS هستند، به این معنا که برای دریافت تصاویر می‌توانید از هر یک از این خروجی‌ها استفاده کنید.
     
  • برخی مدل‌های UVR دارای ورودی و خروجی آلارم هستند، برخی دیگر دارای ورودی و خروجی صدا دارند و برخی دیگر مجهز به هر دوی این موارد هستند.
     
  • همه دستگاه‌های  UVR  برایتون از دوربین‌های میکروفن دار HD برایتون پشتیبانی می‌کنند، به این معنا که در همه کانال‌ها از طریق کابل کواکسیال می‌توانید صدا را ضبط کنید. 
  • در زمان استفاده از دستگاه‌های UVR برایتون، در صورت نیاز به جای کابل شبکه برای تامین اینترنت دستگاه می‌توانید از دانگل wifi و دانگل 3G و 4G هم استفاده کنید.
     
  • ویژگی SMD یا Smart Motion Detection که قادر است حرکتهای اتفاق افتاده در مقابل دوربین را براساس انسان و وسیله نقلیه تفکیک کند. 

خبر خوب اینکه در دستگاه‌های جدید برایتون، سری AM-plus، قابلیت‌های بیشتری به کار گرفته شده است. این قابلیت‌ها عبارتند از: 

  • ویژگی Un-binding یا رفع مصدودیت حساب: یعنی اگر دستگاه شما توسط فرد دیگری روی نرم‌افزار Briton CCTV pro اضافه شده باشد و درنتیجه شما نتوانید دستگاه را روی نرم‌افزار خود اضافه کنید، در تنظیمات مربوط دستگاه گزینه “رفع مصدودیت حساب” را انتخاب کرده و حساب دیگری را از روی نرم‌افزار خود حدف کرده و دستگاه را روی نرم‌افزار اضافه می‌کنید. 
  • ویژگی Forget Password یا فراموشی رمز عبور

کلام آخر 

اگر قصد نصب دوربین مداربسته دارید و یا تصمیم دارید دستگاه ضبط تصویر دوربین مداربسته خود را تعویض کنید، از طریق شماره 02174856 با کارشناسان ما تماس بگیرید. 

برای در میان گذاشتن دیدگاه خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری شوید.