انتخاب هارد دوربین مداربسته

D
پویش رایان داتیس
مطالعه حدود 0 دقیقه
56 0
انتخاب هارد دوربین مداربسته
راهنمای مطالعه
مقایسه رنگ‌‎های هارد وسترن دیجیتال WD
سایر هارد دیسک های مناسب سیستم های مداربسته
داستان افزایش قیمت هارد در بازار نظارت تصویری ایران

 در این چند سال اخیر برای ما شنیدن افزایش قیمت‌ها بصورت روزانه کاملا عادی شده است.(تا جایی که اگر روزی بیدار شویم و قیمت محصولی افزایش نداشته باشد، تعجب می‌کنیم). اما داستان افزایش قیمت هارد برای دستگاه‌های ذخیره‌ساز DVR/UVR/NVR/XVR، داستان شیرین‌تری است. داستانی که در اوایل سال 1399 رقم خورد.

 در این مقاله ابتدا شما را با انواع هاردهای کمپانی وسترن دیجیتال آشنا می‌کنیم. سپس اگر حوصله داشتید، این داستان شیرین را هم در انتهای مقاله بخوانید.

به شما پیشنهاد می‌کنیم حتما مقاله جامع ما در مورد 0 تا 100 “دوربین مداربسته” را نیز مطالعه نمایید. 

رنگ بندی هاردهای وسترن دیجیتال چه معنایی دارند؟ 

رنگ بندی هاردهای وسترن دیجیتال

کمپانی وسترن دیجیتال(WD HDD) در 7 دسته‌بندی، هاردهای تولیدی خود را عرضه می‌کند. اگر تا به حال هارد دیسک‌های وسترن دیجیتال (WD HDD) خریداری کرده باشید، احتمالا رنگ بندی‌های متفاوت را دیده‌اید. این مورد ممکن است شما را در خرید هارد دیسک مورد نیاز سردرگم کند.

 هارد دیسک‌های WD با رنگ‌های مختلف برای اهداف مختلفی تولید می شوند. در این نوشته تفاوت رنگ‌های مختلف هارد دیسک های WD را بررسی می‌کنیم.

نحوه نصب اصولی هارد روی دستگاه ضبط تصویر 

قبل از اینکه در مورد مقایسه رنگ‌بندی هاردهای وسترن صحبت کنیم، ویدیوی زیر را ببینیم: 

مقایسه رنگ‌‎های هارد وسترن دیجیتال WD | هارد دوربین مداربسته

شش کد رنگ برای هارد دیسک های WD وجود دارد، آبی، قرمز، مشکی، سبز، بنفش و طلایی و همچنین هارد دیسک سری Ultrastar. در ادامه نگاهی عمیق‌تر به معنای کدهای رنگی مختلف هارد های WD خواهیم داشت.

رنگ اول: هارد وسترن آبی 

هارد وسترن آبی

این یک هارد دیسک چند منظوره است. که برای کامپیوتر‌های دسکتاپ و استفاده طولانی مدت ساخته شده است. افراد می‌توانند از این هارد دوربین مداربسته ا برای فعالیت روزانه مانند ذخیره انواع فایل‌ها و بازی‌های معمولی استفاده کنند. 

ظرفیت ذخیره سازی این هارد ها از 250 گیگابایت تا 6 ترابایت متغیر است.

هارد دیسک‌های WD Blue در دو مدل 5400 RPM با حداکثر ظرفیت ذخیره سازی 6 ترابایت و 7200 RPM با حداکثر ظرفیت ذخیره سازی 2 ترابایت موجود هستند.

رنگ دوم: هارد وسترن قرمز

هارد وسترن قرمز

هارد WD قرمز برای سیستم های NAS و RAID طراحی شده است. از این رو، این هارد دیسک ها بیشتر توسط مشاغل کوچک استفاده می‌شوند. NAS مخفف Network Attached Storage است. این یک رسانه ذخیره سازی است که به یک شبکه خاص متصل است.

 هدف استفاده از سیستم NAS در یک سازمان، تشکیل یک مکان مرکزی برای ذخیره داده ها است.

 می‌توانید NAS را به عنوان یک شبکه ابری خصوصی برای مشاغل کوچک و دوربین مداربسته تحت شبکه IP در نظر بگیرید. از سوی دیگر، RAID (Redundant Array of Independent Disks ) سیستمی است که به شما امکان می‌دهد داده‌ها را روی چندین هارد دیسک ذخیره کنید. همه هارد دیسک های پیکربندی شده به عنوان یک سیستم ذخیره سازی واحد تحت سیستم RAID عمل می‌کنند.

امروزه بسیاری از سازمان‌ها به صورت شبانه‌روزی با کارمندانی در شیفت های چرخشی کار می‌کنند. چنین سازمان‌هایی نیاز به دسترسی شبانه‌روزی به رسانه ذخیره سازی دارند. در چنین شرایطی، HDD های آبی WD مقاومت نمی‌کنند، زیرا فقط برای اهداف عمومی طراحی شده‌اند. نسخه حرفه‌ای هارد دیسک WD Red با ظرفیت ذخیره‌سازی تا 18 ترابایت موجود است.

رنگ سوم: هارد وسترن سبز

هارد وسترن سبز

هارد دیسک‌های WD Green برای مصرف انرژی کم ساخته‌شده‌اند. اگر کاربر به یک هارد دیسک برای ذخیره‌سازی پشتیبان یا صرفاً برای ذخیره فایل‌های خود نیاز دارد، می‌تواند از WD Green HDD استفاده کند. 

از آنجایی که مردم ترجیح دادند، هارد دیسک‌های WD Blue را بیشتر استفاده کنند، HDD سبز محبوبیت خود را از دست داد. به همین دلیل، وسترن دیجیتال تولید HDD سبز را متوقف کرد.

رنگ چهارم: هارد وسترن مشکی

هارد وسترن مشکی

هارد وسترن دیجیتال مشکی، برای کسانی که خواهان یک حافظه خارجی با عملکرد بالا هستند، پیشنهاد می‌کنیم. به دلیل عملکرد بالا، هارد دیسک‌های WD Black در بین ویرایشگرهای عکس وفیلم و گیمرهای سطح بالا بسیار محبوب هستند. اگر WD Black HDD را با WD Blue HDD مقایسه کنیم، اولی 128 مگابایت کش ارائه می دهد، در حالی که دومی تنها 64 مگابایت کش ارائه می دهد.

 همچنین، تمام نسخه‌های هارد دیسک WD Black با 720 RPM ارائه شده که بسیار بهتر از RPM ارائه شده توسط WD Blue HDD است.

 به طور خلاصه، اگر به دنبال هارد دیسکی هستید که طول عمر بیشتری داشته باشد، سرعت و قابلیت اطمینان بالایی ارائه دهد، WD مشکی انتخاب مناسبی خواهد بود.

رنگ پنجم: هارد وسترن بنفش | پیشنهاد ما 

هارد وسترن بنفش | پیشنهاد ما

 سیستم های نظارتی به رسانه های ذخیره سازی نیاز دارند که بتواند داده ها را به صورت 24 ساعته روی آن ذخیره کرد. جدای از این، رسانه ذخیره سازی باید ظرفیت بالایی داشته باشد. که در آن فیلم های با کیفیت بالا ذخیره شوند. هارد دیسک WD Purple کاملاً با این الزامات مطابقت دارد. 

هارد WD بنفش مخصوص سیستم های نظارتی طراحی شده است.

ممکن است در اینجا سوالی داشته باشید، "هارد برای دوربین مدار بسته سری WD Red HDD همچنین امکان ذخیره سازی اطلاعات 24 ساعته را ارائه می دهند. بنابراین، چرا این هارد دیسک‌ها نمی توانند برای سیستم های نظارتی و دوربین مدار بسته استفاده شوند؟" 

به این دلیل که وقتی شخصی در یک منطقه خاص مرتکب جرم می‌شود، باید به فیلم های نظارتی دسترسی داشته باشید. این بدان معناست که هارد دیسک در سیستم های نظارتی بیشتر برای ذخیره سازی استفاده می‌شود، تا استفاده از داده‌ها. این مورد در WD Red HDD نیست. از آنجایی که هارد دیسک‌های قرمز در سازمان‌ها استفاده می‌شود، کارمندان برای دسترسی به داده‌ها به طور مکرر به آنها نیاز دارند. 

این بدان معناست که این هارد دیسک‌ها به طور یکسان برای ذخیره‌سازی و استفاده از داده‌ها استفاده می‌شوند. مانند هارد دیسک‌های قرمز، هارد دیسک‌های بنفش را نیز می‌توان برای سیستم‌های ذخیره سازی NAS و RAID پیکربندی کرد.

رنگ ششم: هارد وسترن طلایی | هارد برای دوربین مدار بسته

هارد وسترن طلایی

هارد WD طلایی ذخیره سازی طولانی مدت را فراهم می‌کند. بنابراین این سری از هارد‌های وسترن دیجیتال برای مراکز داده مناسب می باشد. این هارد دیسک‌ها می‌توانند بسیاری از سیستم‌های پیچیده را به طور همزمان مدیریت کنند.

با سرورهای مختلف به خوبی کار کنند. نسخه طلایی هارد دیسک های WD با حداکثر ظرفیت ذخیره سازی 10 ترابایت و سرعت 7200 دور در دقیقه با حافظه کش 128 مگابایتی یا 256 مگابایت ارائه می‌شود. هارد دیسک‌های طلایی برای استفاده 24 ساعته مناسب هستند و می‌توانند حجم کاری 550 ترابایتی را در سال تحمل کنند.

هارد دیسک Ultrastar WD | هارد دستگاه دوربین مدار بسته

هارد دیسک Ultrastar WD

این هارد دیسک همانند سری طلایی (Gold) WD مناسب برای دیتاسنتر ها طراحی شده است. هارد دیسک‌های Ultrastar با ارائه عملکرد قابل اعتماد، دارای  قابلیت استفاده تا 550 ترابایت در سال را دارد. و تا 10 برابر بهتر از هارد‌های دسکتاپ عمل می‌کنند.

در این هارد فناوری حفاظت از لرزش چرخشی پیشرفته (RVS) برای نظارت بر هارد و تصحیح ارتعاشات خطی و چرخشی برای بهبود عملکرد در مقایسه با هاردهای دسکتاپ سنتی در محیط‌های با لرزش بالا استفاده شده است.

آنچه را که تا به این قسمت مورد بحث قرار دادیم به طور خلاصه مشاهده می کنیم: 

ردیفنوع هارد - رنگ بندی هاردکاربرد
1WD Blue HDDیک رسانه ذخیره سازی همه منظوره، قابل اعتماد و کم مصرف است.
2WD Red HDDبرای سیستم های NAS و RAID ساخته شده است.
3WD Green HDDمصرف برق کمتری دارد و شبیه هارد دیسک های سری آبی است. سری سبز WD امروزه تولید نمی شود.
4WD Black HDDیک هارد دیسک با کارایی بالا است و برای بازی های سطح بالا و برنامه های تولید محتوا طراحی شده است.
5WD Purple HDDمناسب برای دستگاه ذخیره سازی سیستم نظارت تصویری است.
6WD Gold HDDنسخه ممتاز هارد دیسک های WD است و برای مراکز داده و سایر کاربردهای مشابه طراحی شده است.

سایر هارد دیسک‌های مناسب سیستم های مداربسته

مدل اول: هارد Skyhawk  

Skyhawk

هارد دستگاه دوربین مدار بسته SkyHawk از جمله هارد‌های معمولی نیستند، و برای پشتیبانی از سیستم های نظارتی سنگین طراحی شده‌اند. هارد دیسک داخلی 2 ترابایتی Seagate Skyhawk می تواند پشتیبان‌گیری از تمام داده های ویدیویی شما را بدون توقف اجرا کند. (هارد دیسک داخلی Seagate ST2000VX008، Skyhawk 2TB Surveillance HDD)

هارد دیسک های SkyHawk در سیستم های نظارتی به صورت 24 ساعته و بدون هیچ مانعی کار می‌کنند. 

می توانید بیش از 64 دوربین HD را به طور همزمان در دستگاه اضافه کنید. همچنین این هارد ها ظرفیتی تا 16 ترابایت را دارند.

این محصول بسیار قابل اعتماد است و می تواند بیش از 150 ترابایت ویدیو را در سال ضبط کند. این هارد دیسک برای استفاده در مشاغل، فروشگاه ها، مراکز خرید و سیستم های امنیتی خانه بسیار مفید است. 

 

مدل دوم: هارد MaxDigitalData | هارد دوربین مدار بسته

MaxDigitalData

هارد دیسک  MaxDigitalData به طور خاص برای کار با سیستم های نظارتی ساخته شده‌اند. این هارد دیسک، ویدیو را با کیفیت بالا ذخیره می‌کند. و دارای ظرفیت 2 ترابایت، 7200 دور در دقیقه، 32 مگابایت کش است.(MaxDigitalData MD2000GSA3272DVR، هارد 2 ترابایتی)

 این هارد دیسک بی سر و صدا با مصرف برق کم و برای عملیات ضبط 24 ساعته طراحی شده‌اند.

مدل سوم: هارد Toshiba 

Toshiba

توشیبا یک برند شناخته شده در سراسر جهان است. هارد دوربین مدار بسته اینترنال Toshiba S300 Surveillance یکی دیگر از هارد دیسک‌های مناسب برای سیستم‌های نظارت تصویری است.(Toshiba HDWT140UZSVAR, S300 4TB Surveillance  هارد اینترنال )

S300 برای نظارت 24 ساعته در سیستم های نظارت تصویری طراحی شده است. این هارد دیسک دارای بسیاری از ویژگی های مفید است که به محافظت از داده های شما کمک می کند و عملکرد مناسبی را در سیستم امنیتی شما ارائه می دهد.

داستان افزایش قیمت هارد در بازار نظارت تصویری ایران

در اوایل سال 1399 زمزمه‌هایی مبنی بر افزایش قیمت هارد به گوش رسید. این‌بار و انصافا در جریان این افزایش قیمت افسارگسیخته‌ی هارد بازار ایران نقشی نداشت. یعنی صرفا افزایش قیمت دلار و تحریم‌ها عامل اصلی نبودند. عامل اصلی آقای “برام کوهن Bram Cohen” بودند

در این سال‌ها ما عادت کرده بودیم که سایر کشورها را تحریم کنیم، و قیمت‌ سایر محصولات بازار کاهش پیدا کند.

ایشان در سال 2019 و در جهت اجرای پروژه‌ی بزرگ خود بانام بیت تورنت BitTorrent، رمز ارز پول سبز یا چیا Chia را به دنیا معرفی کرد. هدف او بهبود نقاط ضعف رمز ارز محبوب بیت کوین بود. یعنی بهبود میزان مصرف برق و انرژی. 

براهام کوهن، به استخراج رمز ارز توسط هارد کامپیوترهای شخصی هر کس، اعتقاد داشت. خب ظاهر داستان تا اینجا خوب بود. تا این‌که از بازارهای چین خبر آمد که کم‌کم تقاضا برای هارد به شدت بالا رفته و قیمت‌ها به شدت افزایش خواهند داشت. 

جمع‌بندی در مورد انتخاب هارد دوربین مداربسته

با توجه به توضیحات ارائه شده در بخش مربوط به انواع هارد دیسک‌ها WD (وسترن دیجیتال) با رنگ‌های مختلف، هارد دیسک‌های بنفش بهترین گزینه برای سیستم نظارت تصویری و دوربین مداربسته شما هستند.

همچنین شما می‌توانید از هارد دیسک‌ های Seagate مدل Skyhawk، Maxdigitaldata مدل MD2000GSA3272DVR و Toshiba مدل S300 نیز در این سیستم‌ها استفاده کنید.

مطالب مرتبطی که نباید از دست بدهید

برای در میان گذاشتن دیدگاه خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری شوید.