دوربین مداربسته Pan Tilt

D
پویش رایان داتیس
مطالعه حدود 0 دقیقه
20 0
دوربین مداربسته Pan Tilt
راهنمای مطالعه
دوربین‌های PTZ مینیاتوری
دوربین مداربسته اسپیددام Speeddomes
Pan/Tilt Positioners

دوربین‌های PTZ مدل‌های متعددی دارند و با وجود راهنمایی‌ها و مقالات متعددی که برای انتخاب درست این دوربین‌ها وجود دارد، باز هم کاربران بی تجربه ممکن است دچار اشتباه شوند.

در این مقاله ما به سه نوع اصلی دوربین‌های PTZ می‌پردازیم.

  • دوربین‌های PTZ مینیاتوری
  • اسپید دام
  • سیستم Pan/tilt positioning

در ادامه به نقاط قوت، ضعف و کاربردهای بالقوه هر مدل می‌پردازیم.

1- دوربین‌های PTZ مینیاتوری

دوربین‌های مینیاتوری PTZ جزو ارزان‌ترین دوربین‌های Pan/Tilt هستند. این دوربین‌ها معمولاً به‌صورت سقفی یا به‌صورت رکمونت نصب می‌شوند. زیرا بیشتر این دوربین‌ها به‌صورت وارونه طراحی شده‌اند. نمونه‌ای از دوربین PTZ مینیاتوری را مشاهده می‌کنید:

دوربین PTZ مینیاتوری

برخی از تولیدکنندگان دوربین‌های PTZ مدل‌های با قابلیت نصب روی دیوار را نیز ارائه می‌کنند. که شبیه دوربین‌های مکعبی هستند نمونه آن را می‌توانید در اینجا مشاهده کنید:

دوربین های کیوب

از آنجایی که بسیاری از تولید کنندگان ارزان قیمت، به ویژه در بازارهای SOHO/SMB، فقط این سبک از PTZ را ارائه می دهند، این نوع دوربین ها معمولاً جزو کم هزینه ترین دوربین های متحرک موجود هستند.

اما هزینه کمتر این دوربین‌ها نسبت به دیگر مدل‌ها نباید ذهن خریدار را گمراه کند؛ چراکه این دوربین‌ها معایب خودشان را دارند. 

ردیفعنوان توضیحات 
1محدوده تحت پوشش PTZاکثر مینی PTZها دامنه 360 درجه ندارند و به حدود 340 درجه یا حتی کمتر محدود می‌شوند. 
2شیب برخی از دوربین‌ها قادر به چرخش 90 درجه نیستند. یعنی دوربین نمی‌تواند راستای مستقیم خود را تماشا کند. 
3پارامتر E-flipپارامتر E-flip نیز به‌ندرت در این دوربین‌ها به کار می‌رود. این امر ممکن است کار ردیابی سوژه را دشوار کند. 
4سرعت PTZمینی ptzها در مقایسه با مدل‌های معمولی که سرعت چرخش 300-400 درجه در ثانیه دارند، سرعت حرکت آهسته‌ای دارند، معمولاً 90 درجه در ثانیه. با این سرعت کم ممکن است ردیابی سوژه دشوار باشد. 
5محدوده بزرگ‌نماییمحدوده بزرگ‌نمایی این دوربین‌ها معمولاً به 18x یا کمتر محدود می‌شود. بعضی از مدل‌های PTZ بدون زوم اپتیکال ساخته شده اند و به‌جای آن از لنزهای بافاصله کانونی ثابت استفاده شده است.
6دوربین‌هایی با مگاپیکسل بالا و در فضایی کوچکدر دوربین‌هایی با مگاپیکسل بالا و در فضایی کوچک این مسئله ممکن است عملکرد دوربین را بهبود ببخشد؛ اما زوم دیجیتال با دوربین‌های VGA کمتر عملی است. 
7مخصوص محیط داخلیاکثر دوربین‌های PTZ به دلیل تکنولوژی ساختشان، ممکن است قابل‌استفاده مستقیم در محیط‌های خارجی نباشند. برخی از مدل‌ها ممکن است محفظه مخصوص فضای باز هم داشته باشند؛ اما این مسئله فقط هزینه اضافی است و ساده‌تر آن است که یک اسپید دام نصب کنید. 
   

این نوع دوربین‌ها تنها برای استفاده خانگی یا ادارات کوچک توصیه می‌شوند، چرا که فقدان ویژگی‌هایی چون سرعت، کاربری آنها برای محیط‌های تجاری را از بین می‌برد.

2- دوربین مداربسته اسپیددام Speeddomes

دوربین اسپیددام برایتون

Speeddomes شبیه دوربین‌های مینی PTZ هستند. تصویر فوق یک اسپید دام معمولی با پایه دیواری را نشان می‌دهد. استفاده از اسپید دام نسبت به سایر دوربین‌های متحرک، چند مزیت مهم دارد:

ردیفعنوان توضیحات
1حاضر و آمادهدوربین‌های اسپید دام به علت تکنولوژی ساختشان نصب ساده‌تری دارند و می‌توانند در محیط‌های متعددی نصب شوند. دیواری، آویز سقفی و یا مدل‌های توکار یا دیگر پایه‌ها، همگی بسیار رایج و در دسترس هستند. 
2PTZ سریعاسپید دام سریع‌ترین نوع دوربین‌های متحرک بازار هستند. سرعت بیش از 300 درجه در ثانیه سرعت غیرمعمولی نیست، سرعت بیش از 400 درجه در ثانیه نیز سرعت بی‌سابقه‌ای نیست. این قابلیت امکان ردیابی سوژه‌های با سرعت حرکت بالا را فراهم می‌کند و با کمک برنامه‌های از پیش تعیین شده این زمان حتی کوتاه‌تر شده و اغلب در کسری از ثانیه دوربین می‌چرخد. 
3محدوده حرکت افقی و شیب عمودیاسپید دام‌ها معمولاً محدوده pan 360 درجه بدون توقف با دامنه Tilt 180 درجه و E-Flip برای ردیابی سوژه متحرک زیر دوربین دارند. دوربین‌های سال‌های اخیر، Tilt را از 90 درجه بالاتر برده و 15 درجه به آن افزوده‌اند. تا چند سال پیش برای افزودن شیب تنها یک راه وجود داشت. استفاده از یک‌پایه تغییردهنده زاویه که با تغییر زاویه کلی دوربین، زاویه دید را تغییر می‌داد.
4کاهش فشار باددوربین‌های اسپید دام در مقایسه با سیستم‌های pan/tilt که در ادامه بررسی می‌شود، در باد شدید به مشکل بر نمی‌خورند. اما دوربین‌های pan/tilt  ممکن است در باد دچار لرزش شوند.

 

در برابر تمامی این مزایا، مسائل و عوامل کلیدی وجود دارند که ممکن است بر استفاده از این دوربین‌ها تاثیر بگذارند.

هزینه

 اسپیددام ها نسبت به دوربین‌های PTZ گران‌تر هستند، قیمت آنها تقریبا 5 تا 6 برابر قیمت دوربین های PTZ است. همچنین قیمت سیستم‌های موقعیت‌یابی pan/tilt بسیار پایین‌تر است. 

محدوده بزرگ‌نمایی

بالاترین محدوده زوم در اسپید دام‌ها حدود 36 برابر یا کمتر از دوربین‌های PTZ مگاپیکسلی است. به‌علاوه ممکن است لنزها غیرقابل‌تغییر بوده و نیازمند نصب یک دوربین کاملاً جدید باشید. برای کسانی که به دنبال تصویربرداری از محیط‌های دوربرد هستند، سیستم‌های pan/tilt انتخاب هوشمندانه‌ای هستند. 

متداول‌ترین دوربین‌های متحرک، دوربین‌های اسپید دام هستند که به علت سرعت و سهولت نصب بسیار محبوب‌اند. این عوامل کمک می‌کنند تا اسپید دام‌ها در محیط‌های عمودی استفاده بیشتری داشته باشند. نظارت شهرداری، سیستم‌های مراقبت بهداشتی و امنیت شرکت‌ها رایج‌ترین موارد استفاده از این دوربین است و باتوجه‌به قیمت‌گذاری این محصول، بعید است کسب‌وکارهای کوچک این دوربین‌ها را انتخاب کنند. 

3- Pan/Tilt Positioners

قدیمی‌ترین سیستم دوربین‌های متحرک که حتی قبل از دوربین‌های PTZ موجود بودند، موقعیت دهنده‌های پان تیلت بود. این سیستم‌ها متشکل از خود پوزیشنر و دوربین و لنز زوم است که به‌صورت یکپارچه روی‌هم سوار شده اند.

Pan/Tilt Positioners

مزیت کلیدی استفاده از موقعیت دهنده‌های pan/tilt انعطاف‌پذیری آنها است. کاربران می‌توانند به‌جای اینکه خود را به عدم تنوع دوربین‌های اسپیددام محدود کنند، از چند دوربین مختلف با زوم‌های مختلف استفاده کنند. مثلاً زمانی که به لنزهای زوم بسیار دوربرد نیاز دارند می‌توانند از لنزهایی باقدرت زوم 60 برابر استفاده کنند.

با وجود مزایای متعدد موقعیت دهنده‌ها چالش های منحصر به فرد خودشان را دارند:

1- مشکلات یکپارچه‌سازی شبکه IP

دوربین‌های کمی هستند که از خروجی R2-422/485 برای اتصال کنترلر موتور pan/tilt پشتیبانی می‌کنند. در نتیجه این امر کاربران را به‌سوی دوربین‌های آنالوگی در مدل‌های محدود سوق می‌دهد. 

 

2- PTZ سریع

پوزیشنر ها به علت ایجاد تعادل و تحمل وزن دوربین‌های که روی‌شان نصب می‌شود، اغلب pan/tilt کمی دارند. افزایش سرعت تاثیر منفی روی کارکرد دوربین دارد، زیرا می‌تواند در هنگام حرکت فیزیکی دوربین، لرزش و جهش تصویر دوربین را افزایش داده و ردیابی را دشوارتر کند.

 

3- مقاومت در برابر باد

 باتوجه‌به تغییر ویژگی‌های ساختاری، موقعیت دهنده‌ها ممکن است اندکی در برابر لرزش ناشی از باد بی‌دفاع باشند. این مسئله در استفاده از دوربین‌های اسپید دام ممکن است اصلاً به وجود نیاید. سیستم‌های موقعیت دهنده اغلب در زیرساخت‌های حیاتی که زوم زیادی نیاز دارند، مانند بندرهای حمل‌ونقل و برنامه‌های نظامی استفاده می‌شوند.

سخن آخر در مورد دوربین مداربسته Pan Tilt

ما سه نوع اصلی دوربین‌های PTZ داریم، دوربین‌های PTZ مینیاتوری، اسپید دام و سیستم Pan/tilt positioning. ما در این مقاله در مورد هر سه نوع، مزایا و معایب آن ها صحبت کرده ایم.

برای در میان گذاشتن دیدگاه خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری شوید.