انواع لنز دوربین مدار بسته

D
پویش رایان داتیس
مطالعه حدود 0 دقیقه
61 0
انواع لنز دوربین مدار بسته
راهنمای مطالعه
انواع لنز دوربین مداربسته
نکات کلیدی در خصوص انتخاب لنز دوربین مداربسته
جمع بندی در مورد لنز دوربین مداربسته

یکی از نکاتی که در خصوص خرید دوربین مداربسته باید به آن توجه نمائید، لنز و انواع لنز دوربین مداربسته است. کیفیت و نوع لنز در کیفیت تصویری که دریافت می نمائید، تاثیر می‌­گذارد.

چگونه می‌توانم بهترین لنز دوربین امنیتی را انتخاب کنم؟
برای پاسخ به این سوال باید در مرحله اول با انواع لنز و ویژگی­های آن­ها آشنا شویم. اگرچه تنوع لنز دوربین امنیتی چندان زیاد نیست، اما دانستن ویژگی­‌های آنها به کمی دقت نیاز دارد. برای دریافت اطلاعات کامل در خصوص انتخاب لنز دوربین امنیتی مناسب و بهترین لنزهای امنیتی در ادامه مقاله با ما همراه باشید.

انواع لنز دوربین مداربسته

برای به دست آوردن بهترین لنزهای دوربین امنیتی، ابتدا باید یک اطلاعات کامل در مورد انواع لنز دوربین مداربسته و مقایسه آن‌ها داشته باشیم. به صورت کلی لنز دوربین به سه دسته تقسیم می‌­شود.

  • لنزهای ثابت
  • لنزهای وریفوکال یا متغیر
  • لنز موتوردار یا Motoriz

برای انتخاب بهترین دوربین مداربسته با لنز مناسب، کیفیت بالا و در عین حال قیمت مناسب با کارشناسان شرکت داتیس تماس حاصل فرمائید و راهنمائی کامل را در این خصوص دریافت نمائید. هر کدام از این لنزها ویژگی­‌های منحصر به فردی دارند که در ادامه به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.

لنز ثابت دوربین مداربسته

لنز ثابت دوربین مداربسته

فاصله کانونی لنزهای ثابت در دوربین­‌های مداربسته به صورت ثابت است. و محدوده قابل مشاهده دوربین­‌های مداربسته با لنزهای ثابت قابل تغییر نیست. بر اساس فضایی که قصد نصب دوربین مداربسته دارید، باید  تصمیم بگیرید که آیا دوربین مداربسته با لنز ثابت و با زاویه دید عریض برای شما مناسب است و یا لنز زاویه باریک مناسب‌ترین محصول برای کار شما است.

فاصله کانونی این نوع لنز با برچسب میلی­متر شناسایی می‌­شود. به طور مثال لنز 2.8mm بیانگر زاویه دید 100 درجه و عمق میدان دید 8 متر است و از این لنز در مکان‌­هایی استفاده می‌شود که زاویه و عمق دید کاملا مشخص است.

لنزهای وریفوکال(فاصله کانونی متغیر)

لنز موتوردار یا Motorized

لنزهای وریفوکال یا متغیر به دلیل فاصله کانونی متغیر به شما زاویه دید وسیع­‌تری می­‌دهد. این لنزها یک بازه فاصله کانونی مشخص دارند. به طور مثال 12-2.8. در این لنزها از 2 اهرم برای تنظیم فاصله کانونی، وضوح و شفافیت تصویر استفاده می­‌شود. یکی از اهرم‌­ها مربوط به تنظیم مکان عدسی است که فاصله کانونی آن را تغییر می‌­دهد و اهرم دیگری برای تغییر مکان عدسی اول نسبت به سنسور تصویر است. که وضوح و شفافیت تصویر را تغییر می­‌دهد و فوکوس تصویر باید بصورت دستی انجام شود.

لنز موتوردار یا Motorized

لنزهای وریفوکال( فاصله کانونی متغیر)

این لنزها مانند لنزهای Varifocal دارای فاصله کانونی متغیر بوده با این تفاوت که زوم فوکوس و دیافراگم را می‌توان از فاصله دور و از طریق موتور تنظیم کرد. لنزهای motorize عموما مانند لنزهای varifocal با دو عدد فاصله کانونی برحسب میلی‌متر معرفی می‌­شوند. مانند لنز 34x که این عدد معرف قدرت بزرگنمایی لنز بوده که حاصل تقسیم مسافت بر فاصله کانونی است.

نکته: اگر لازم است که به راحتی بین لنزهای زاویه دید و میدان دید باریک جابجا شوید، توصیه می شود دوربین های امنیتی با لنز زوم را انتخاب کنید. زاویه دید دوربین از طریق دکمه‌های زوم/فوکوس در رابط وب یا برنامه تلفن هوشمند قابل کنترل است.

نکات کلیدی در خصوص انتخاب لنز دوربین مداربسته

برای خرید دوربین مداربسته و انتخاب لنز علاوه بر داشتن اطلاعات در خصوص انواع لنز دوربین مداربسته باید به نکات بسیاری توجه نمائید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. در اینجا به 5 عامل کلیدی که در انتخاب لنز دوربین مداربسته تاثیر گذار است، اشاره نموده‌­ایم.

انتخاب لنز دوربین مداربسته

1. فاصله کانونی در انواع لنز دوربین مداربسته

به فاصله مرکزی عدسی لنز تا نقطه همگرایی عدسی فاصله کانونی می­‌گویند. این مقدار برای لنزهای fix ثابت است اما در برخی از لنزها قابل تنظیم است. زمانی که فاصله کوچکتر باشد زاویه دید گسترده­‌تر است و اگر زاویه دید باریک­تر باشد فاصله کانونی بزرگتر است. اگر تعداد کانونی لنز دوربین امنیتی کوچکتر باشد، منطقه وسیع‌تری را می‌­توانید ببینید، اما با جزئیات کمتر و هرچه فاصله کانونی بزرگتر باشد، جزئیات بیشتری را اما با زاویه دید باریک­تر می‌­توانید ببینید.

نکته: لنز دوربین‌های امنیتی با لنزهای با زاویه دید عریض بهترین کار را برای مکان‌­های بزرگ مانند پارکینگ، حیاط پشتی، انبارها، اماکن ساختمانی و غیره انجام می‌­دهند. در حالی که دوربین‌های لنز با زاویه باریک برای ورودی­‌های حساس مانند درهای ورودی، راهروها، صندوق­‌های پول و غیره ایده‌­آل هستند.

2. F-number در انواع لنز دوربین مداربسته

F-number نشان دهنده نوری است که از طریق لنز عبور می­‌کند. هرچه عدد کوچکتر باشد مقدار نور ورودی بیشتر می­‌شود. قاعده کلی برای انتخاب لنز این است که با F-number کوچکتر انتخاب شود، چراکه دهانه بزرگتری دارد و می‌تواند میزان نور بیشتری را عبور دهد، که به داشتن S/N بهتر و بهبود حساسیت کمک می‌­کند.

نکته: دهانه بزرگتر لنز باعث عمق میدان دید کمتر می‌­شود، که در سیستم­‌های نظارت تصویری مناسب نیست. در این موقعیت لنز با ویژگی auto iris برای رفع مشکل انتخاب خوبی است. زیرا auto Iris می‌تواند تنظیمات ویدئویی را برای رسیدن به سطح مطلوب به صورت خودکار انجام دهد.

3. روزنه عبور نور(Iris)

وظیفه کنترل میزان نور از دیافراگم را به عهده دارد. هنگامی که Iris یا عنبیه یک دهانه بزرگ ایجاد نماید، نور بیشتری می­‌تواند از آن عبور کند. البته این به این معنی نیست که هرچه عنبیه بزرگتر باشد تصاویر بهتری می‌توانید به دست بیاورید. بنابراین انتخاب یک نوع عنبیه مناسب بسیار مهم است. Iris به سه دسته کلی تقسیم می­شود:

  • Iris ثابت
  • Iris دستی
  • Iris اتوماتیک

در Iris ثابت مقدار نور ورودی به دوربین قابل کنترل نیست و برای ضبط داخلی که در آن سطوح نور ثابت است، مناسب است. با Iris دستی می توان مقدار نور را تنظیم نمود و این تنظیمات معمولا هنگام نصب انجام می­‌شود زیرا دسترسی به دوربین بعد از نصب مشکل است. Iris های اتوماتیک motorized هستند و به طور خودکار تنظیم می­‌شوند و با توجه به تغییر نور در طول روز باز می‌­شوند.

Iris اتوماتیک به دو صورت DC-irises (کنترل موتور در داخل دوربین) و video_Irises ( کنترل آن در داخل لنز خودش) وجود دارد.

نکته: قبل از خرید دوربین مداربسته محیط خود را بررسی نمائید و با کارشناس‌­های شرکت داتیس مشورت کنید تا بتوانید بهترین عنبیه یا Iris را برای فضای خود انتخاب نمائید.

4. فرمت دوربین در انواع لنز دوربین مداربسته

نکته دیگری که باید در خرید دوربین مداربسته به آن توجه نمائید، فرمت یا قالب دوربین مداربسته است. اندازه لنز اپتیکال باید براساس اندازه سنسور تصویر و کمی بزرگتر از سنسور تصویر باشد. برای مثال سنسور 2/1 اینچی لنزی با سایز اپتیک 2/1 اینچ و سنسور 3/1 اینچی لنزی با سایز 3/1 اینچ را باید داشته باشد. اگر اندازه اپتیک لنز کم­تر از سنسور تصویر باشد ممکن است تیرگی در مرکز تصویر داشته باشیم.

5. رزولوشن در انواع لنز دوربین مداربسته

در گذشته برای دوربین­‌های قدیمی که فقط رزولوشن D1 را ساپورت می­‌کردند، انتخاب رزولوشن مناسب برای لنز مساله مهمی نبود. زمانی که رزولوشن دوربین­‌ها به مگاپیکسل ارتقا پیدا کرد، انتخاب رزولوشن مناسب لنز به یکی از نیازهای دوربین­های مداربسته برای اینکه بتواند رزولوشن­‌های بالا را ساپورت کند، تبدیل شد. بسته به رزولوشن، لنز به 3M, 2M,D1,… تقسیم بندی می‌­شود. 

جمع بندی در مورد لنز دوربین مداربسته

برای خرید دوربین مداربسته به غیر از نکات فنی به مسائل دیگری مانند قیمت دوربین، کیفیت تصویر، گارانتی و پشتیبانی از محصول، برند محصول و... توجه نمائید. شرکت پویش رایان داتیس با توجه به سال­‌ها تجربه در زمینه دوربین مداربسته توانسته است بهترین محصولات را به بازار عرضه کرده و ضمانت تمام محصولات خود را به عهده بگیرد و شما می‌توانید قبل از اقدام برای خرید با کارشناسان این مجموعه مشورت کرده و اطلاعات خود را تکمیل نمائید.

برای در میان گذاشتن دیدگاه خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری شوید.