دوربین مداربسته با قابلیت زوم

D
پویش رایان داتیس
مطالعه حدود 0 دقیقه
82 0
دوربین مداربسته با قابلیت زوم
راهنمای مطالعه
انواع بزرگ نمایی(زوم) لنز دوربین‌های مداربسته
نحوه کار بزرگنمایی دیجیتال

مسئله عجیبی است که زوم دیجیتال به همان اندازه‌ای که نادیده گرفته می‌شود، موردتوجه و ارزیابی مردم قرار می‌گیرد. مردمی که سر و کارشان با دوربین است معمولاً دو دسته می‌شوند. یا فکر می‌کنند که ترکیب استفاده از یک مانیتوری با رزولوشن بالا و یک دوربین باکیفیت بالا می‌تواند پاسخگوی هرگونه نیازی باشد، یا فکر می‌کنند که قابلیت زوم دیجیتال می‌تواند یک دوربین را تبدیل به بهترین دوربین دنیا کند. 

دوربین مداربسته با قابلیت زوم یکی از بهترین دوربین‌های مداربسته محسوب می‌شود. ما در این مقاله به بررسی قابلیت زوم دوربین می‌پردازیم.

انواع بزرگ نمایی(زوم) لنز دوربین‌های مداربسته

در دوربین­‌های مداربسته دو نوع بزرگنمایی وجود دارد.

  • دوربین مداربسته با قابلیت زوم دیجیتال
  • دوربین مداربسته با قابلیت زوم اپتیکال

یک دوربین می‌تواند دارای یک بزرگنمایی یا هر دو نوع باشد. این دو نوع بسیار متفاوت هستند و خریدار اگر از تفاوت بین این دو آگاه نباشد، دچار مشکل می‌­شود. به بیانی ساده، بزرگنمایی یا زوم کردن به معنای تغییر فاصله کانونی لنز دوربین نسبت به سوژه مورد نظر است. هرچه فاصله کانونی بیش‌تر باشد، تصویر بیشتر زوم می‌شود(تصویر تله telephoto) و برعکس، هرچه فاصله کانونی کم­تر باشد تصویر بزرگ­تر و بازتر می‌شود. (یا به بیانی دیگر تصویر وایدتر wide)

دوربین های عکاسی یا فیلم برداری یا مداربسته حرفه‌ای گران قیمت، زوم اپتیکال یا زوم از طریق لنز دارند، یعنی به سادگی با کم و زیاد کردن فاصله کانونی لنز، تصویر را بزرگ یا کوچک می‌شود. در ادامه به تفصیل هرکدام از انواع دوربین مداربسته با قابلیت زوم می‌­پردازیم.

دوربین مداربسته با قابلیت زوم دیجیتال

تولیدکنندگان از این ویژگی دوربین مداربسته به عنوان نقطه قوتی در فروش یاد می‌کنند. در نتیجه فروشگاه­‌ها مملو از مشتریان ساده‌­ای است که زوم دیجیتال دوربین­‌های مختلف را با هم مقایسه می­‌کنند.

لازم به ذکر است که بزرگنمایی دیجیتالی موضوع بی ربطی است. این ویژگی فقط به عنوان یک اقدام بازاریابی برای به دام انداختن تازه واردها است. این مشخصات را کاملاً نادیده بگیرید و اگر یک فروشنده سعی دارد شما را تحت تأثیر قرار دهد، یک فروشنده دیگر پیدا کنید.

جنبه مثبت دیجیتال زوم در دوربین مداربسته

قطعاً ابزارهای دیجیتال تأثیر به سزایی دارند اما هر دوی این طرز تفکرها اشتباه است. جنبه مثبت قابلیت زوم دیجیتال به درد مانیتورهای کوچک می‌خورد تا با استفاده از آن بتوانند جزئیات کوچک یک عکس را نمایش دهند. در غیر این صورت، برای دیدن جزئیات کامل یک عکس نیازمند یک مانیتور دو متری خواهید بود که قطعاً هزینه گزافی دارد. قابلیت زوم دیجیتال به‌راحتی عکس را برای شما بزرگ می‌کند. 

جنبه منفی دیجیتال زوم در دوربین مداربسته

جنبه منفی زوم دیجیتال، آن است که مردم معمولاً در تصمیم‌گیری برای میزان زوم دیجیتال دوربین موردنظرشان دچار مشکل می‌شوند. معمولاً 2 تا 4 برابر زوم دیجیتال، حتی در دوربین‌های حرفه‌ای، بیشترین زومی است که استفاده می‌شود. خبر خوب این است که همه دوربین‌ها این مدار زوم را دارند. در نتیجه لازم نیست نگران باشید که دوربینی با زوم دیجیتال 12 برابر بگیرد یا 16 برابر. حتی دوربین‌های کمتر از این هم برای استفاده شما کافی است. 

در اینجا ویدئویی برای روشن‌تر شدن این موضوع آورده‌ایم تا بتوانید کیفیت زوم دیجیتال واقعی را مشاهده کرده و آن را با زوم دیجیتالی که در فیلم‌های هالیوودی نشان می‌دهند مقایسه کنید. 

مسئله این نیست که نرم‌افزار بهبود عکسی که در فیلم‌ها نشان داده می‌شود، وجود نداشته باشد. بلکه این نرم‌افزار در بهترین حالت خود می‌تواند تصویر را کمی بهبود ببخشد. 

نحوه کار بزرگنمایی دیجیتال

نحوه کار بزرگنمایی دیجیتال به این صورت است که بخشی از تصویر گرفته شده را با استفاده از دستکاری دیجیتال، بزرگ  می­‌کند. این همان روشی است که برنامه­‌های گرافیکی مانند فوتوشاپ، سایز یک تصویر را تغییر می‌دهند. این فرایند به این صورت است که تعداد مشخصی پیکسل گرفته شده و یک تصویر بزرگ­تر ایجاد می‌شود، اما از آنجا که تصویر جدید بر اساس همان تعداد پیکسل‌ها ساخته شده است، تصویر کیفیت خود را از دست می­‌دهد. در زوم‌های کوچک (20 برابر) از دست دادن کیفیت ممکن است خیلی قابل توجه نباشد. در زوم‌های بزرگ (100 برابر یا بیشتر) کیفیت کاملاً افتضاح می‌شود.

برخی از زوم‌­های دیجیتال از روش درج(جایگذاری) استفاده می‌­کنند که روشی برای تخمین مقدار پیکسل‌های جدید است. در این روش به جای کپی کردن پیکسل‌های موجود، پیکسل‌های جدید با الگوریتم‌­های خاص حدس زده شده و تولید می شوند. از نظر تئوری، این روش باید باعث شود که کیفیت کاهش پیدا نکند، اما در عمل هیچ مقدار درجی کاملا از افت کیفیت جلوگیری نمی‌­کند.

نکته: به یاد داشته باشید که بزرگ نمایی دیجیتال را بعد از گرفتن عکس یا فیلم، می‌توانید با هر نرم افزار ویرایشی داشته باشید، بنابراین شما با خرید دوربینی که زوم دیجیتال دارد، عملا چیزی به دست نیاورده‌اید.

دوربین مداربسته با قابلیت زوم اپتیکال

دروبین مداربسته با قابلیت زوم اپتیکال است که مهم است. بزرگنمایی اپتیکال توسط لنزها (لنزهای اپتیکال) ارائه می شود و کیفیت تصویر را از دست نمی­دهد. بزرگنمایی توسط لنز تله فوتو ارائه می شود. بیشتر دوربین‌های مصرفی دارای زوم­‌های اپتیکال بین 10x  و 20x  هستند. 10 برابر برای اکثر برنامه‌­های کاربردی کافی است.  20 برابر برای افرادی است که تقاضای بزرگ نمایی بالاتر را دارند. در دوربین‌های مدار بسته با لنز وریفوکال یا موتورایز بزرگنمایی به صورت اپتیکال است، بدین معنی که با تغییر فاصله کانونی میتوان تصویر تله تری به دست آورد،

تفاوت لنز وریفوکال و موتورایز

تفاوت لنز وریفوکال و موتورایز در نحوه تنظیم کردن آنهاست، در دوربین‌های وریفوکال شما در ابتدای کار بعد از نصب لنز را تنظیم کرده اما در دوربین‌های موتورایز شما به صورت اتوماتیک  قادر هستید روی هر سوژه ای زوم کرده و جزییات بیش تری را ببینید. دسته دیگر دوربین‌های مداربسته با بزرگنمایی اپتیکال دوربین‌های ptz  یا اسپید دام است که همانند دوربین­‌های موتورایز بوده با این تفاوت که حرکت افقی pan و tilt عمودی را شامل می­‌شوند. دوربین­‌های مداربسته برایتون شامل دوربین­‌های لنز فیکس، وریفوکال، موتورایز  و اسپید دام بوده و با قیمت و کیفیت مناسب قابل عرضه هستند. برای اطلاع از دیگر مشخصات فنی با کارشناسان ما در شرکت پویش رایان داتیس تماس حاصل فرمائید.

بزرگ‌نمایی ترکیبی

یکی از عجیب‌ترین عادت‌های تولیدکنندگان زوم دیجیتال، اشاره به مقادیر زوم ترکیبی، ضریب زوم اپتیکال و دیجیتال است. این مسئله ارزش خاصی ندارد و تنها مخاطب را گیج می‌کند. مثلاً  تولیدکنندگان ادعا می‌کنند اگر در یک دوربین، زوم اپتیکال 30X و زوم دیجیتال 20X باشد، زوم کل 600 برابر است. این مسئله فقط برای گمراه کردن مخاطب است. اگر مسئله زوم برای شما مهم است باید فقط روی گزینه زوم اپتیکال تمرکز کنید. 

میزان دید یک دوربین هیچ ربطی به زم دیجیتال یا زوم اپتیکال ندارد. عوامل کلیدی در میزان دید یک دوربین، رزولوشن و فاصله کانونی لنز است. 

برای در میان گذاشتن دیدگاه خود لازم است ابتدا وارد حساب کاربری شوید.